КАТ провери 1679 автобуса за седмица и откри 310 нарушения

Студентка обра колежка

Бойко Борисов на среща с Андрей Пленкович и Петро Порошенко през уикенда

Започва първият по рода си “Jumaya Stage Festival” в Благоевград

Откриха нов автокомплекс в Пловдив Повече работни места и удобства за клиентите

Редовната консумация на яйца намалява риска от инсулт

Над 170 кг контрабанден тютюн откриха русенски полицаи при спецакция

Сини пламъци излизат изпод земята в Хаваите вследствие на изригналия вулкан Килауеа

Заради евродиректива скриха лицата на обвиняемите по аферата КАТ-Благоевград в съдебна зала

Лавров след разговор с холандския си колега: Липсват факти, доказващи връзката на Русия със сваления самолет МН17

Иван Кристоф – доброволецът спасител във висините Децата ми имат нужда от жив баща, а не от рисков герой, затова се поукротих, казва Човекът Паяк и герой на Торонто

Министър Ангелкова обсъди партньорството в туризма с ръководители на Владимирска област

Изгориха 366 кг. наркотици в инсинератор

Спряха хиляди тонове текстил от Азия заради опасни бои

Тестваме водородни автомобили За ползите от възобновяемите енергийни източници

Евтините горива – капан за наивници

Финансисти: По-ниски цени се постигат с контрабанда и неплащане на ДДС и акцизи

Контрабандата на горива ежегодно ощетява бюджета с над 1 милиард лева

Кои са най-често използваните схеми за източване на ДДС при вноса на горива за българския пазар? Защо мерките на държавата не дават ефект? Защо този сектор за милиарди левове от икономиката ни е оставен встрани от приоритетите на официалната власт? На тези и още много въпроси „Труд“ дава отговор в новата си поредица ПРОБОЙНИТЕ В ПАЗАРА НА ГОРИВА.

В нея ви представяме разследване, което показва как контрабандата сериозно изкривява пазара на горива. От това страдат всички – легалните доставчици, потребителите и държавата, която търпи колосални загуби.

В днешната последна, четвърта част от специалната поредица ще разберете как крайният потребител e въведен в заблуда, че когато купува на малко по-ниска цена, получава качествено гориво.

 

Липсата на адекватни мерки за пресичането на контрабандата на горива изкривява пазара. Заниженият и на места дори отсъстващ контрол позволява безпроблемно нелегалното гориво да достига до бензиностанции в страната и да се продава на по-ниски цени, показа разследването на “Труд”.

Най-често става въпрос за “тежко гориво” внос от страни от Близкия изток. Неговите показатели са близки до нафтата, но със завишено съдържание на сяра, а измамниците го продават по родните бензиностанции като качествен дизел.

В европейските данъчни складове има строги правила за изследване на горивото по показатели, но рафинериите в Близкия изток са нискотехнологични и за да стане годно за търговската мрежа, то трябва да се преработва допълнително, което, разбира се контрабандистите не правят.

Търговците, участващи в нелегалната схема, не плащат ДДС и акциз, а за да се отърват по-бързо от контрабандното гориво, го пускат за продажба на дребно по малки бензиностанции. Цената му е с между 10 и 20 стотинки по-ниска от тази на редовните.

Източник: energy.eu
Източник: energy.eu

Когато търговецът е легален, наред с разходите за купуването на нефта и биокомпонента, плащането на ДДС и акциз, преработката на суровината и т.н, трябва да отдели и 90-дневни временни запаси. Изискването е залегнало в Закона за запасите от нефт и нефтопродукти и задължава редовните компании да имат запас на база внесено/произведено гориво през предходната година. Това позволява на редица фирми да съществуват една година – на 31 декември да бъдат закрити, а на 1 януари да бъдат регистрирани други . По този начин голяма част от фирмите, търгуващи с горива в България, не съхраняват 90-дневни запаси, което им спестява големи разходи и им създава сериозно ценово преимущество. Например само рафинерията в Бургас по този закон съхранява горива и 90-дневни запаси за над 400 млн. лв.

Финансови експерти са категорични, че единственият начин да се пуска по-евтино гориво на пазара е, ако то е контрабандно и не му е платен акциз и ДДС. Тогава обаче и качеството му е по-ниско и има риск да доведе до сериозна повреда на двигатели на автомобили, произведени след 2005 г.

В първата част от поредицата ви разказахме една доста елементарна схема, по която без много усилия и притеснения участниците могат да свалят цената на продаваното от тях гориво с 10%.

Схемата е чрез продажба на фактури от бензиностанции без ПОС терминал. Никой не задължава бензиностанциите да имат такова устройство, а това позволява на собствениците да продават фактури на регистрирани по Закона за ДДС фирми, които имат нужда да осчетоводят фиктивни разходи, така че данъчните да им върнат ДДС.

Срещу услугата собственикът на бензиностанцията получава половината от върнатия ДДС, т.е 10%. В повечето случаи данъчните не хващат измамата, защото не правят проверки на кого са издадени фактурите. Липсата на ПОС терминал не позволява да се засече дали точно тази фирма е зареждала гориво на бензиностанцията или гражданинът Х. Ако има ПОС, тогава плащането минава през банка и веднага осветява колко ДДС трябва да се плати.

Проверка на “Труд” в сайта fuelo.net показа, че повечето бензиностанции, които продават гориво с над 5 стотинки по-евтино, нямат ПОС терминали.

1617.inddВ България все още липсват категорични доказателства дали има картел на пазара на горива, но цифрите на финансовото министерство ясно показват, че контрабандата върви с пълна сила и ежегодно ощетява бюджета с над 1 милиард лева.

Големите вериги не само у нас, но и в целия Европейски съюз купуват нефт от международните пазари по едни и същи борсови цени. Съгласно европейското законодателство всички горива, които се търгуват на територията на ЕС, трябва да отговарят на определени изисквания за качество – стандарт “Евро-5”. В тях се влагат и биокомпоненти, които също имат една и съща международна борсова цена.

За да бъде произведен този еднакъв по качества продукт, това трябва да се прави в почти еднакви инсталации. В световен мащаб има четири фирми, които произвеждат такива инсталации, и цената им е много близка.

Всички вериги в България плащат еднакви данъци и акцизи. Единствената разлика с компаниите, опериращи в други държави в Европа, идва от разходите за транспортирането на нефта, обемите на търгуваното гориво и печалбата.

“Стряскащ е фактът, че всъщност без съдействието на определени институции от българската държава и конкретни физически лица тази драматична, огромна сива икономика в този сектор няма как да стане. Разбира се, на всички ни е ясно, това едва ли става от последната година. Явно, че това трае от много години”, заяви Румен Гечев след единственото открито за медии заседание на временната комисия за пазара на горива към 43-тото НС, проведено на 14 декември 2016 г.

По думите му има пълно основание да се счита, че тази тенденция се засилва, тъй като държавните органи не са си на мястото.

“Едни спазват в определена степен тези правила, други не ги спазват и както виждате, разликата е за над един милиард лева”, заключи той.

 

Въпреки неплатения акциз

Бензиностанцията на Марешки в Габрово отново работи

16-3
Бензиностанцията на Веска Марешка в Габрово.

Бензиностанцията в Габрово VM Petroleum, която през ноември Агенция “Митници” затвори заради неплатен акциз, отново работи, въпреки, че собственикът й Веска Марешка все още не е платила дълговете си към хазната, научи “Труд” от митниците.

Причината е дупка в Закона за акцизите и данъчните складове, която не позволява при първо нарушение обектът да бъде затворен за повече от един месец. В същото време майката на варненския бизнесмен Веселин Марешки – Веска, обжалва постановлението на митниците, с което бе запечатана бензиностанцията.

Припомняме, че в тази бензиностанция митничарите бяха хванали горива, за които не са представени документи за платен акциз. От митниците отказват да съобщят за какви количества става въпрос и на каква стойност се изчислява акцизът върху тях.

Припомняме, че бензиностанцията на Марешки в Габрово бе отворена през март 2016 г., но само три месеца по-късно Държавната агенция за метрологичен и технически надзор запечата колонка на обекта заради некачествено гориво. Това стана след излъчено разследване на предаването “Открито с Валя Ахчиева”, в което бяха показани лабораторните изследвания на ДАМТН, че дизелът, който се продава на тази колонка, е със завишено количество сяра – 70% над нормата.

Експерти обясниха пред “Труд”, че такова голямо количество сяра в горивото може да доведе до повреда на двигателя на автомобили, произведени след 2005 година.

 

Предложения за мерки от Българската петролна и газова асоциация

• НАП да упражнява фискален контрол върху акцизните стоки, да извършва проверки и т.н.

• Държавата да гарантира равнопоставеност между участниците на пазара

• Народното събрание да синхронизира отношенията между участниците на пазара при засилени имуществени санкции и криминализиране на противоправни действия

• Държавата да упражнява систематичен, методичен контрол върху участниците на пазара

• БПГА да бъде приета за легитимен браншови представител

• Държавата да осигури върховенството на закона

• БПГА настоява да бъде създаден отделен закон за пазара на горива и участниците на него

Българската петролна и газова асоциация е учредена през 1999г. от основните фирми в нефтената и газова индустрия – „Петрол“ АД, „Шел България“ ЕАД, „Овергаз Инк.“ АД, „Шел Газ България“ АД, „Топливо“ АД. Сега в нея участват общо 17 компании от бранша.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (19)

  1. хвърлих аз вече едно бе ем ве заради нафтата на един господинчо. да горите в ада долни мошенници!

    1. Серьожа – купи си ТРАБАНТ – ще ти стигнат хонорарите които ти плаща Вальо Златев и Илианка Вицето за да стоиш в къщи и дращиш по сайтовете.
      МАРЕШКИ ЗА ПРЕМИЕР!

  2. kakuv akciz ne e platil mareshki be nagleci i manipolatori praveshki..4e koi ti dava da pipnesh i kapka gorivo bez vsi4ko plateno v bg ?

  3. Пълни глупости са това. Как може в Австрия дизелът да е на цената в България? Ниа плащат по-малко или същия акциз? Нима производсвеният им процес е по-евтин или пък плащат заплати колкото българските? Как може австрийският бизнесмен, който плаща пет пъти по-големи заплати, да пусне дизела на същата цена като в България, където всички знаем колко плащат за заплати кожодерите? Стига ни приспивахте!

    1. Това, че горивото е на еднакви цени доказва, че цената му е реална. Лошото е, че заплатите в България са много по ниски. В тази посока дълбай, Mozo! Време е да искаме! Време е да наложим искаията си! Заплатите трябва да се повишат, при това вече не с проценти, а в пъти!!!

      1. Я пак…. Цените на дизела в Австрия са същите при 29% по-висок акциз…а качеството също ли е….???!!! Я не оправдавай правешките мошеници….

  4. Аз си карам с ефтина нафтица, пък боли ме ….за акцизи и тем подобни в тази корумпирана държава.

  5. Ако Марешки не беше пробил статуквото на петролния картел у нас , сега щяхме да сме на цени около 3 лв. за литър дизел. Как ще ми обясни авторката на тази поръчкова статийка факта, це литър дизел в Лукойл в Г.Оряховица струва 1.86 лв., а във В.Търновския Лукоил струва 2.11 лв.

  6. В НАШАТА СТРАНА ВЕ„Е Е КРАЙНО ВРЕМЕ ДА СЕ ВЪВЕДЕ РЕД ПРИ ПРОДАЖБИТЕ НА МЕНТЕТА .ВИНОВНИТЕ ДА БЪДАТ ЛИШАВАНЕ ОТ ПРАВА КАКТО ЗАКОНИТЕ НИ ПОВЕЛЯВАТ , В ТОВА ЧИСЛО И С ВЪДВОРЯВАНЕ ВЪ СЪОТВЕТНИТЕ МЕСТА , ЗАТВОРИТЕ .С ЛЕКАТА РЪКА ПРАВОСЪДИЕТО НЕ РАБОТИ , ТО САМО НАСЪРЧАВА .ЗАКОНИТЕ НЕ СА НАПРАВИЛИ ПРАВОСЪДНИТЕ ОРГАНИ РАЗДАВАЧИ НА МИЛОСЪРДИЕ С ЦЕЛ ПОПРАВЯНЕ , А НАЛАГАНЕ НА СПРАВЕДЛИВОСТ И ЗАЩИТА ПРАВАТА НА БЪЛГАРСКИТЕ ГРАЖДАНИ , КОИТО СА ОБИКНОВЕНИТЕ ПОТЪРПЕВШИ ..

  7. 15 години зареждам дизел и бензин от една верига бензиностанции,името на която е с три букви и втората и третата са .ел.Високо качество, братя и сестри,чистота и гланц!!!Никакви проблеми с дюзи,филтри,помпи и прочие дупки.Розните ти там Кравешки,Паешки,Мравешки и прочие нашенци,които се правят на петролни магнати…моля… Забравете!Народе????

  8. Поредната платена статия. Баща ми е работил много години в Нефтохима и само от Марешки зарежда. Заради него всички Шелове омвта и други глупаци налалиха цените в региона. А горивото им значи не е с платен акциз и на тях, така ли? Кажи колко ти платиха Десиславке? Много пари имат и много им пречи Марешки нали?

  9. I evtinite i skupite vse sa skapani – koito e zarejdal izvun BG go znae – FAKT! V BG gorivata sa nai-skapanite i po suotnoshenie km/cena sa nai-skupite. Mafiata Zlatev&BaiBoiko ni obira – a typia rob bulgaristanski si trae kakto vinagi – nema kuklovod da go izkara da skacha na selskia megdan. Kolkoto do mutreto Magareshki – ako iskashe da svali cenite imashe oshte megdan – prosto lainoto pecheli ot kontrabandno gorivo i si pravi lujliv PR. Jalna ni maika ako sl mutreto BB toi stane 2ri factor v BG politikata – SHTE IMA YAKO GRABENE NA BEDNIA BG NAROD! Vzemete primer ot gurci, rumanci i nemci – IZLIZAITE I OTSTOIAVAITE PRAVATA SI – SPRETE DA SI TRAETE – INACHE NYAMA DA IMA NADEJDA ZA BG!

  10. Магарешки си личи и от самолет , че не е читав – най-малкото с факта , че има десетки или стотици аптеки в повече от допустимите по закон . А “евтините” му горива са просто един мит – има далавера , с която той е спечелил – както сам си призна , няколко стотин милиона . От такъв да очакваш общонародни ползи е глупаво и недалновидно . Не бива обаче да се пренебрегва фактът , че в предстоящите избори ще получи неадекватна подкрепа от лумпенизираните българи и даже ще влезе в парламента – там ще лъсне голият му г.ъ.з и ще проличи връзката и зависимостта му от герберастите . Жалко за следващите 4 години изгубено време за България .

  11. „5 –д-о-л-л-а-р-о-в-,- -с-е-й-ч-а-с- -м-о-ж-н-о- -к-у-п-и-т-ь- -21- -к-г- -к-а-р-т-о-ш-к-и-, -и-л—и- 2 –кг 300 –г-р-а-м-м- -к-у-р-и-н-ы-х- -о-к-о-р-о-ч-к-о-в-, -и-л-и- 380 –г-р-а-м-м- -ш-о-к-о-л-а-д-а-, -и-л-и 16 кг –л-у-к-а-, или 5 кг 250 –г-р-а-м-м- -б-а-н-а-н-о-в-.“ 5 долара са 9 лева, колко или какво количество можете да купите в България с 5 долара, сравнете цените ни с с тези в Русия и замълчете.

  12. Десислава много си проста.
    Тазия статия е пълна помия и абсолютна лъжа.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.