Водолази ремонтираха спешно изпускател на язовир край Търново Съоръжението било увредено от вандали

Сергей Лавров: САЩ поощряват сепаратистките настроения сред кюрдите

Ердоган: Турция няма да отстъпи и крачка назад в операцията „Маслинова клонка“

16-годишен телефонен измамник взе 76 000 лева от баба Ученикът е задържан и отива на съд

Откриха трима чужденци в товарен автомобил на ГКПП „Капитан Петко войвода“

Сотир Цацаров: Нито един от вносителите и производители на гориво не изнесе данни за ликвидиране и манипулиране на записи от БАЦИС

Задържаха апаш, обрал кафе-автомат в болницата в Търново

Депутати от БСП искат проверка на обществените поръчки, спечелени от убития бизнесмен Петър Христов Весела Лечева: След покушението се разбра, че за 2 години фирмите му са усвоили над 50 млн.лева

„Варненско лято“ става на 92 години Класика, джаз, фолклор и музикален театър са в афиша на новото издание

15% от престъпленията в Търговищко са извършени от тийнейджъри

Иззеха близо половин тон контрабанден тютюн в Пловдив

Бизнесът сезира КЗК за картел с цената на тока

Камион се преобърна на пътя Бяла Слатина – Кнежа

Андрей Бабиш: Не разбирам защо Гърция е в Шенген, а България – не

Бомба избухна в златарско ателие в Бургас Версията е сплашване, не е откраднат и грам злато

Единственият български художник с изложба в ЦЕРН Дончо Дончев: Предстои ни студен и много лош век

Художникът Дончо Дончев показва една от последните си картини пред ателието си в София.Снимка ЦВЕТАН ТОМЧЕВ

Някои художници рисуват с кръвта си, други използват части на тялото си вместо четки. Най-странният материал, с който твори Дончо Дончев, не е чак толкова особен – прави скулптури от кори за яйца и моливи. „Работя с всичко, което ми хареса – казва 42-годишният художник – кройки от дамски списания, нарязани и колажирани, рисувал съм с какво ли не…“

За огромния талант на Дончо Дончев говорят два факта. Първо, той е единственият български художник, правил изложба в ЦЕРН – да точно там, при ускорителя на елементарни частици. Второ, той е и единственият българин, участвал в международното арт изложение „Експо“, същото, на което е била представена картината „Герника“ на Пабло Пикасо през 1937 г. в Париж. Само че Дончо беше там почти 80 г. по-късно, тоест по-миналата година, когато ключовото събитие се състоя в Милано. Голямата новина е, че 41-годишният художник отново е поканен да участва в изложението, домакин на което през 2017 г. ще бъде Астана, столицата на Казахстан.

Сред художниците има такива, които успяват рано-рано да напипат своя личен почерк – това, на което казваме стил и по което можем да разпознаем картините им. Други цял живот експериментират в търсене на себе си. Дончо Дончев не се спира на един стил не защото няма такъв, а защото на търсещата му натура е непоносима мисълта да се ограничи по този начин. „Имам толкова много идеи в главата си, че се страхувам, че няма да мога да ги изпълня всичките“, казва Дончев.

Разбира се, като едно от големите си постижения той определя изложбата в ЦЕРН. Как от Централата са научили за съществуването на българския художник, че да поканят тъкмо него? Ето как – Дончо Дончев кандидатствал за участие по програма, наречена Art of CERN, в която артисти и учени работят заедно по най-разнообразни проекти. Тя предвижда финансиране от държавите, от които са участниците, така че Дончев не е имал големи надежди да бъде одобрен. Но с кандидатурата си е попаднал в списъците на ЦЕРН – не без препоръката на българското посолство в Швейцария. По този начин получава покана за 4-дневна изложба – от 20 до 24 юни в Главната зала. Темата е за сътворението, а самата изложба е озаглавена „Метаморфози на частиците“.

„Точно тогава в ЦЕРН имаше българска група. Те ме разведоха ме почти навсякъде, но не можах да сляза в колайдера, защото беше затворен. Това е цял град с различни постройки, една от които е централна. Влязох в студията, където екипите работят по различни проекти. Един от тях – медицински, беше за хирургически очила с визьори – разработката е специални очила, на които се прожектира като на монитор операцията и данните на пациента.“

Неговият Феникс, направен изцяло от моливи, е в постоянната експозиция на Националния музей на Лихтенщайн. „Създадох тази скулптура след атентата срещу „Шарли Ебдо“ на 7 януари 2015 г. Не харесвам техния начин на правене на сатира, но бях потресен от това зверско посегателство. Опасявам се, че ни предстои студен и много лош век“, споделя лошите си предчувствия Дончев.

Не само от драмите на деня и от постиженията на съвременната наука въображението на художника се разпалва и от миналото – той има много творби върху библейски и митологични сюжети („Тримата влъхви“, „Сузана и старците“), ангели, сатири, нимфи и неопределими странни същества.

Друг интересен проект е книгата с комикси по история на турския писател Керим Сакъзлъ. Предстои излизането на втори том. Двете книги ще излязат в луксозни издания, а Дончо леко се колебае дали да отиде в Истанбул за премиерата. „Взе да става опасно там.“

Колода от фантастично изрисувани карти, на които попове, дами и валета са нимфи, амазонки, сатири и поети с лири, е била отпечатвана само два пъти за личен подарък на приятели на художника.

Според Дончо хората на изкуството не може да бъдат нито глупави, нито посредствени. Те трябва да са нещо като пророци за останалите хора. „Творецът трябва първо той преди това да го направи и хората да го следват, а не творецът да следва това, което е направено вече. Човек трябва да разширява кръгозора си, да черпи знания, да ги пресъздава.“

Дончо Дончев е завършил специалност „Живопис“ във Великотърновския университет, преди това е учил в Художественото училище в Трявна. Има близо 20 самостоятелни изложби, както и няколко пърформанса с музика на живо. Прекрасните му картини може да разгледате на сайта  http://www.donchodonchev.com.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.