На 27 юни 2019 да почерпят

Мюсюлманин обнови църква в Преславско Сърбин градил храма преди 122 г., сега Али Кюлюмов помогнал с работници и материали

ДАНС гони дъщерни фирми на офшорки Банките докладват за съмнителни плащания над 50 евро

Хореографът Фреди Франдзути: Еротиката е важна част от „Кармина Бурана”

„Фолксваген” предпочита София пред Измир Вече има разговори за продажбата на имот до българската столица за новия завод

Народният театър издига сцена под звездите За трета поредна година спектаклите ще се играя на открито от 21:30 часа

Дилъри търгували с дрога от коли в движение (обзор) Осем ефективни и две условни присъди за 10 участника в наркогрупа

Йенс Столтенберг: Русия има време до 2 август да се върне към ракетния договор

Порой причини наводнение в Котел, някои от жителите бяха евакуирани

Цеци Красимирова пуши трева

Не забраняват вноса на дизели втора ръка

Мелиса спретва на Селим гаден женски номер

Наказателният спецсъд остави Николай Банев в ареста

Климатичните аномалии съсипват кръвното и секса Динамичната смяна на времето между жеги, обилни валежи и бури стават все по-често явление

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в четвъртък, 27 юни 2019

Един добър ден за бойната авиация Щеше да е престъпление да погубим самолети с огромен ресурс

Най-накрая една добра новина за армията ни. Правителството одобри проектите за осигуряване на летателна годност на самолетите от българските ВВС в рамките на приблизително 200 млн. лева. Досега всеки министър на отбрана, всяко правителство е обещавало да направи нещо за разпадащата ни се национална сигурност и конкретно за родовете войски, но за първи път се случва нещо реално.

Това е рамка, а не фактура, така че тези 200 млн. плюс ресто ще се изразходват по конкретни проекти и след конкретни договорености. Тези действия на МО и правителството трябва да вдигнат всички онези машини, за които сме платили прескъпо през годините, а след това сме поставили на трупчета – 8 изтребители Миг-29 и още няколко Су-25, наричани още „летящи танкове“. Ако тези самолети стъпят отново на пистата, ще имаме нормална авиация за първи път от десетилетия. Ще можем да изпълняваме партньорските си задължения. Малко смешно звучи, но така ще изпълним и заръките на Доналд Тръмп, че натовските държави трябва да инвестират повече в сигурност.

Веднага тръгнаха и критики като най-съществената е, че самолетите са руски. Еми, да ви кажа – не са. Те са български, платени с нашите си пари, управлявани от български пилоти, част от натовската флотилия и някакси са все още годни. И за да е още по-категорично, NASA нямат проблем да купуват руски двигатели за космическата си програма, САЩ нямат проблем да купуват руски ресурси, което не ги прави по-меки в политиката срещу руското възраждане. Нека да се отърсим от геополитическото фенство.

Един самолет е образно казано просто нещо – крила, фюзелаж, двигател, електроника, пилот. Не е важно кой го е произвел, а кого браниш. И няма никакъв спор, че самолетите, които притежаваш трябва да са изрядни.

От години вървят проекти за придобиване на нови изтребители, които да са от нашия си западен блок. С грифа „Секретно“ се разиграваха всякакви игри. Рискът да ни пробутат трета ръка, горубленски Ф-16 беше реален. Румънците се вързаха на такава лъжа и сега страдат. А на нас разни лобисти даже искаха да ни опаковат в целофан още по-стари самолети.

Екипът на министъра на отбраната Красимир Каракачанов направи нещо много просто – направи конкурса за нови самолети прозрачен. Веднага имаше резултат. Този път на конкурса светна. Ако в предишните конкурси ни предлагаха Ф-16А (блок 15) – най-стария възможен модел, доста по-стар и като производство, и като технологии от нашите Миг-29, то сега в конкурса за нови самолети „Локхийд Мартин“ ни предлагат най-новия Ф-16 (блок 70 „Вайпър“), нещо, което тепърва ще се произвежда. Виждате ли разликата?

Заради прозрачността днес държавата ще си избира между чисто новите шведски „Грипен“ и чисто новите американски Ф-16, както и втора ръка „Юрофайтер“. Но в най-оптимистичния вариант ще минат минимум три години, преди да видим нов самолет, при условие, че вече има окончателно решение на парламента. След избора на победител, започва поне една година в преговори, сетне започват техническите подробности, а накрая производство и обучение на пилоти. Минимум три години. А дотогава?

Тези изтребители, които притежаваме не само не са изхвърляне, а по-нови от тези, които едни търгаши се опитваха да ни пробутат като нови – говоря за горубленските Ф-16.

Ето какъв е казусът. Образно казано, ако на автомобила ти се скапе акумулаторът, не си оправил ходовата част и не си сменял свещите няколко години, ти не хвърляш колата си на боклука, за да си купиш чисто нов автомобил. Веднага щом получиш някакви пари, първо си оправяш колата, защото тя ти трябва в ежедневието. Сетне събираш парите за новата кола. Купуваш я и продаваш старата поддържана бракма.

Нашите самолети не са бракми, а изключително добри машини, тествани в много бойни действия по света. Просто не са поддържани досега. За първи път едно правителство отделя толкова пари, за да съвземе авиацията. А защо тя ни е нужна?

Съвсем скоро във фейсбук имаше голяма врява затова, че при ремонтите на центъра на София щели да заличат едно от емблематичните места на града – любимата яма в градинката „Кристал“, където младите пият бира, свирят рокендрол, рапират или просто си стоят. Много шум за нищо. Първо няма да унищожат дупката, а второ – малцина знаят защо е там. Тази яма е паметник. Едни твърдят, че това е кратер от бомбардировките над София през Втората световна война, когато са убити няколко хиляди столичани – мирни хора. Истината е, че тя е остатък от строеж, прекъснат заради войните. За мен е там да ни напомня, че последните войни все ги губим.

Бомбардирането на цивилно население и тогава и сега е военно престъпление, но победителите не ги съдят. Жертвите щяха да бъдат много повече, ако нямахме авиация.

България е имала авиация и както винаги нашите воини са правили подвизи. На 17 април 1944 г., „Черния Великден“ в нашата история малцина пилоти се бият с 350 тежки бомбардировача, ескортирани от 100 изтребителя. В боя загиват шестима български пилоти. Малцината спасяват страшно много хора на земята.

Който владее небето, владее земята. Откакто има авиация – това е принципът. Хитлер щеше да превземе Великобритания, ако не беше тяхната авиация. САЩ превзеха Афганистан и Ирак защото авиацията прегази всичко. Русия смаза Грузия, защото имаше силна авиация. Повече думи са излишни от историческа гледна точка.

Ето защо този ден е добър за българската бойна авиация, защото след толкова много години за първи път има реални действия за ренесанс на българската армия. Ако Каракачанов успее да се пребори и устои за другите проекти – за сухопътни войски и флота, някак си и нацията ще се успокои, че има кой да я защитава.

 

Течът от армията спира?

За първи път тази година има реален шанс хората, които напускат армията да бъдат равни или по-малко от тези, които влизат в нея, каза министър Каракачанов. Въпреки всички опити този теч на личен състав от предишните ръководства, некомплектът на армията досега е огромен. Никой не знае колко точно са празните бройки във войската, но са много.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (8)

  1. А НИЕ КОГО ЩЕ СМАЖЕМ С НАШИТЕ 8 САМОЛЕТА?

  2. Много, много добра статия. Компетентна и аргументирана позиция. Дано да я прочетат повече хора.

  3. Малко си прекалил с лъжите Емиле. Дупката пред Кристал не е от бомба, а изкоп за сграда, която след това никога не е построена. А относно бомбардировките, Божидар Димитров казваше, че американците само са прелитали над България за да хвърлят бомби над Румъния . Над нас не е имало бомбардировки, но по заповед на германците започваме да атакуваме американските самолети. И тогава логично получаваме отговор.

    1. Допълнение към истината: През декември 1941г. Б-я обяви война на Великобритания – без повод. Показателен отговор на тогавашен министър на въпрос ЗАЩО?: ЗАЩОТО Е ДАЛЕЧ! А когато обявиш война, не чакай противникови самолети да ти хвърлят шоколади, затова че ги атакуваш, когато само прелитат над страната и те дадаоха урок, макар и жесток – сринаха София. Урокът подействал, свидетел съм. Бях на 6 години и в края на пролетта на 1944 г. гледах как ята американски самолети преминават над района на гр.Сухиндол и никой не ги закача. Минаваха мирно, ако не се брой инцидент, който остана в детската памет: В един самолет нещо проблесна, чух пукот. После говорена, че е стреляно по стадо овце, две от убити, овчарят – уплашен, останал жив и здрав. Може би са искали да пробват картечница, кой знае.

  4. ,,TE4AT,,NA LI4NIJT SASTAV,MOZE NE SAMO DA BADE SPRJN,NO I DA SE UVELI4I BROJT NA KANDIDATITE!NEOBXODIMO E DA SE PROMENI,,MOTIVATZIIJTA,,I STRUKTURATA NA OTBRANATA!
    ARMEISKI KORPOS ZA SAVMESTNI OPERATZII SAS SAJUZNITZITE+SILI ZA TERITORIALNA SAMOO
    TBRANA!SAMO ZA OTBRANA NA STRANATA I SAMO POD BALGARSKO KOMANDVANE!

  5. СПАХИЙСКИ, ЖУРНАЛИСТИНЕ, ДОБРЕ НАПИСАНО, НО ИЗБЯГВАЙ МИЛЯ РУСОФОБСКИТЕ-ДЖЕНДЪРСКИ ИЗХВЪРЛЯНИЯ, ЗАЩОТО ТЕЗИ МИГОВЕ И СУШКИ ЩЕ НИ ЗАЩИТАВАТ ОЩЕ ПОНЕ 10 ГОДИНИ, КАТО МУ ДОЙДЕ ВРЕМЕТО ДА КУПИМЕ ЧИСТО НОВИ И МОДЕРНИ РУСКИ САМОЛЕТИ-И ДОСТА ПО-ЕВТИНИ И БОЕСПОСОБНИ ОТ ЕВРОГЕЙКРАВАРСКИТЕ ИГРАЧКИ ЗА ДЖЕНДЪРИ–ДЪРТИ ПЕДЕРАСИ………………………..КАПИШЕ? ПОНИМАЕШ?YOU UNDARSTAND?

  6. Споко, Братя! Всички ще Го дуФаме. И с МИГове и Fфове все за туй иде реч.

  7. Всичко е въпрос на баланс и възможности. Държавата ни е бедна, демографски катастрофирала, армията ни е от наемници, семейства с деца едва свързват двата края. Е, самолети и корвети ли трябва да купуваме или да оправим материалното положение на хората си? Самолети наистина са ни нужни, но само в контекста на това, което написах по-горе.

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.