Екипажът на кораба „Свети Николай“ вече е на свобода

На 13 август 2012 г. на кораба “Свети Николай” испанската полиция намери 3 тона кокаин.

Преди 8 г. испанската полиция хвана нашенци с 3 тона кокаин

Дрогата била на колумбийски наркокартел

Последен от килията излезе предсрочно помощник-капитанът

Преди няколко дни и последният моряк, излежаващ присъда заради откритите 3 тона кокаин на кораба “Свети Николай”, бе освободен предсрочно от Бургаския окръжен съд. Помощник-капитанът Румен Денев получи 10 години решетки от испански съд - една от най-тежките присъди по делото. Част от тях той излежа в Мадрид, а друга - в София и Бургас. И досега мъжът продължава да твърди, че не е знаел нищо за нелегалния товар и животът му е съсипан без причина. В началото на процеса той беше освободен и се върна в България, след това отново замина за Испания, за да даде показания като свидетел. Там беше отново арестуван и по-късно - осъден, заедно с още петима моряци от “Свети Николай”.

Шест човека от 21-членния български екипаж на кораба “Свети Николай” бяха окончателно осъдени в Испания през 2017 г. след петгодишно разследване. След тях бяха всички от ръководния състав и един моряк. Върховният съд не потвърди присъдите на 15 от членовете на екипажа, те бяха освободени и се върнаха в България.

Корабът “Свети Николай” беше задържан на 13 август 2012 г. в международни води. Собственикът на фирмата, наела моряците, Дойчин Дочев, се измъкна сух, защото прокуратурата не намери никакви доказателства срещу него въпреки сериозните подозрения, че е участвал в организирането на наркотрафика.

Той не се е яви на делото в Испания дори като свидетел от страх, че ще бъде арестуван. Непосредствено преди кокаиновото плаване, той сменил името на кораба, който е бил собственост на негова фирма, от “Бургас 3” на “Свети Николай”. Заедно с това плавателният съд е прехвърлен на друга фирма, набран е и нов екипаж.
По време на разследването повечето от моряците са отричали да са знаели за кокаина, който се намира на борда, но двама от тях не издържали и направили признания. Испанските полицаи обаче бяха убедени, че всеки от екипажа е имал информация за наркотика или поне се е досещал какъв товар возят. От показанията на капитана на кораба Иван Станчев пред испанския съд стана ясно, че той е бил принуден да допусне превоза на дрогата. Първоначално отказвал, но по-късно получил обаждане и заплахи, че ще има сериозни проблеми, ако не участва. Пред съда капитанът признал, че не е знаел какво е количеството кокаин, но имал информация къде е скрита дрогата - в т. нар. боцманска магазия на кораба. Пред магистратите той не могъл да определи кои от моряците са знаели и кои не.

Испанските власти се позоваваха на множество специални разузнавателни средства. Били са засечени разговори и срещи. Имало и множество други доказателства, включително данни за координатите, на които дрогата трябвало да се разтовари. Предварително изтекли данни и за среща на капитана и още един българин с представители на колумбийския наркокартел на братята Велес. Рандевуто станало в бар в Мадрид. След това двамата били засечени с единия от братята - Луис Велес, който поел разходите по пренасянето на кокаина от Южна Америка до Галисия.

Срещу Станчев дали показания и двама от задържаните моряци и едва тогава той признал, че знае за контрабандния товар. Заради признанията, присъдата му беше намалена от 10 на 9 и половина години. Коката е трябвало да бъде изхвърлена до бреговете на Испания и оттам прибрана с малки катери от наркотрафиканти. Кокаинът е бил натоварен на плавателния съд в Боливия в нормално пристанище и е била единственият товар на кораба. Тя е трябвало да стигне до Испания, ролята на българите била само за транспортирането.

След като е бил засечен от полицейски вертолет, “Свети Николай” се е опитал да избяга. Испанското следствие разполагаше с точния маршрут, на който се виждало как плавателния съд буквално се мята и сменя рязко няколко пъти посоката си, преди да бъде задържан. Корабът е правел празен няколко безсмислени влизания в различни пристанища, преди да бъде натоварена коката, за да се убеди, че няма “опашка”. Възможно е капитанът да се е надявал, че ако успее да достигне в неутрални води, това ще го спаси.

“Свети Николай” беше задържан извън испанската акватория, но това не попречи на делото срещу българските моряци. Друг въпрос е, че докато траеше разследването, част от кокаина изчезна мистериозно от помещение на испанската полиция и така и не се разбра кой и как го изнесе. Осъдените членове на екипажа бяха върнати да лежат в България по Страсбургската конвенция. При трансфера присъдите им бяха посъкратени, а след това повечето то тях, сред които и капитанът Иван Станчев, поискаха условно предсрочно освобождаване, което им бе разрешено от окръжните съдилища по местоживеене.

Корабособственикът - обичаен заподозрян

Моряци на Дойчев загинаха мистериозно

Дойчин Дойчев, се измъкна сух от аферата с кокаина на “Свети Николай”.

На няколко кораба, собственост или менажирани от Дойчин Дойчев, се случват трагични инциденти. Въпреки подозренията, че във всеки един от тези случаи става дума за наркотрафик, те не можаха да бъдат доказани.
На 3 януари 2008 г. в Азовско море мистериозно потъна “Ванеса” и погреба девет български моряци и един украински лоцман. От 11-членния екипаж оцеля само морякът Николай Димитров, който беше спасен от украинците. Версията, че на кораба е имало кокаин е била проверявана много внимателно, но така и не можа да бъде доказана.

Пет години по-рано друг инцидент с кораб на Дойчев - “Елена”, доведе до смъртта на двама моряци. През декември 2003 г. член на екипажа на стреля и уби двама свои колеги и тежко рани капитана. На 3 декември 2003 г. моряците подадоха сигнал за бедствие на път от украинското пристанище Феодосия за Бургас, на 90 мили североизточно от Варна. Капитанът тогава съобщи, че корабът е неуправляем, без ток, с блокирали генератори, а двигателите му са извън строя.

При много странни обстоятелства два дни преди да се разиграе кървавата драма, корабът бе в неизвестност. На него бяха открити незаконни цигари, но запознати твърдят, че скандалът отново станал заради кокаин, който е трябвало да бъде прибран в морето. Дойчин Дойчев беше задържан за кратко в ареста у нас, но беше пуснат, поради липса на доказателства. Той беше управител на фирма “Сийборн трейд”, която има доста странна история. Тя е основана през 2007 г. в Англия, като собственик е американската “Сийборн Ентърпрайзис”, която е на двама съдружници - Трейси Конрой и Кристофър Блайт. Дойчев фалира, малко след като корабът с коката беше задържан в Испания. Моряци се оплакват, че им дължи десетки хиляди долари и че не им е плащал заплатите с месеци.

Коментари

Задължително поле