Министър Кралев поздрави Кубрат Пулев

Министри обсъждат правата на жените в Токио

Си Цзинпин пристигна в Монако

Кой каза, че Италия няма поколение?

35-годишна жена загина при пожар в къща в ямболско село

Рамос отсрами нападателите на Испания

Изгубеното в Балкана дете е открито в труднодостъпна местност, без обхват Топ-планински спасител и двама полицаи са го намерили

Стивън Баркли: Възможни са избори във Великобритания, ако парламентът завземе контрола над процеса на Брекзит

Шефът на ДП ”Пристанищна инфраструктура”: Започваме да строим яхтени марини във Варна и Бургас

Мощният циклон „Вероника“ удари северозападното крайбрежие на Австралия

Участникът в „Гласът на България” по БТВ Тодор Ковачев пред „Труд”: Рокът е музика на почтеността и свободата

Когато вестите пърхат с крила Пощенските гълъби се използват от векове до днес

Във Варна правят уникална трансплантация на дървета Спасиха 50 липи, кипариси и ели от отсичане заради нов строеж

Няма следа от 2-годишния Юлиян от село Равнец Врачка казала на майката, че е в къща при жена

Жена падна в огън в Монтана и загина

Експерти и учени набелязват мерки за безопасни пътища в Несебър Специалистите зад новата наредба за пътно проектиране от катедра „Пътища и транспортни съоръжения“ на УАСГ обсъждат как да се спре войната по шосетата

Експерти ще набележат мерки за превръщатето на родните пътища в по-безопасни и ще научат повече за международни опит в тази насока по време на XI-тата Национална Конференция по транспортна инфраструктура с международно участие, организирана от УАСГ, Катедра „Пътища и транспортни съоръжения“ и Институт по транспортно строителство и инфраструктура. Конференцията ще се проведе между 10-ти и 13-ти октомври в Несебър. На нея отново ще се обсъдят наболели проблеми на транспортната ни инфраструктура под мотото: „Мисия Пътна Безопасност“, което е и темата на първата сесия.
През последните 4 години катедра „Пътища и транспортни съоръжения” при  УАСГ и Института по транспортно строителство и инфраструктура фокусират общественото внимание  върху темата за Промяна нормите за проектиране на пътища, гарантиращи изграждането на безопасна инфраструктура.
Катедрата пое отговорната задача да ръководи, да координира и да участва активно в процесите по актуализацията и допълнението на нормативните актове в областта на пътната инфраструктура. Основна причина за обновяването на Наредбата за проектиране на пътища е необходимостта за привеждането на действащите регламенти в съответствие с актуалните европейските изисквания за пътна безопасност и прилагането на най-добрите съвременни европейски практики и у нас.
Катедрата организира няколко кръгли маси в УАСГ с участието на учени, експерти, представители на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Агенция „Пътна инфраструктура“, на браншови организации и съюзи. По време на изданията на годишната конференция нееднократно бе повдиган въпроса за промяна в наредбата за проектиране на пътища. Проф. д. ик. н. инж. Николай Михайлов, инициатор и двигател на процеса за промяна на нормативната база и ръководител на Катедра „Пътища и транспортни съоръжения“, коментира: „Библията на един добър път е заданието. Всичко започва от него, а за да бъде професионално заданието, то е необходимо да има адекватни наредби, технически спецификации и изисквания. Когато се изготвят проектите, е редно да се гледа на тяхната актуалност и значимост в бъдеще време, да се направи оценка на техния живот и полезност след десетилетия.“ Той сподели още, че пътищата у нас са проектирани при норма на валежите от 100 л/кв. м. годишно, а през последните години падат около 1000 – 1500 л/кв. м., което поставя на дневен ред въпроса за отводняването на пътищата.
Именно на 8-та годишна конференция с международно участие с водеща тема: “Съвременни европейски норми за проектиране на пътища“, тогавашният министър на МРРБ Лиляна Павлова отдели проблемите в нормативната база в няколко направления: отводняването, пътните настилки, пътната основа, оборудването на пътищата – ограничителните системи, кръговите кръстовища, ерозията и абразията и появата на срутища в резултат от дъждовете и др .Тя припомни още, че до 2010 г. се е работело по временен правилник за пътните съоръжения, в периода 2010 – 2015 паралелно се използва наредбата и еврокодовете, а от началото на 2015 г. – само еврокодовете., но цялостната промяна на нормативната база е ангажимент на Държавата, която изостава с подготовката на подзаконовите актове и наредбите, предвид климатични, геоложки и сеизмоложки промени. Тогавашният строителен министър сформира две работни групи за изработване на нови правила за проектиране.
Представители на катедра „Пътища и транспортни съоръжения“ при УАСГ – София, проектанти, експерти и специалисти с доказан опит в научната и професионалната сфера анализираха, актуализираха и допълниха всички до момента действащи раздели на стария документ за проектиране на пътища от 2000 г., като обособиха и разработиха изцяло нови раздели.

Така 4 години по-късно вече е обнародвана в държавен вестник новата Наредба за проектиране на пътища, обясни в писмо до медиите представители екипа на катедра „Пътища и транспортни съоръжения“, който е и част от Организационния комитет на XI-та Национална конференция по транспортна инфраструктура с международно участие, работил върху актуализацията и допълнението на нормативните актове
Водещият приоритет, заложен в текстовете на новата Наредба за проектиране на пътища, е пътната безопасност. Повишаването ѝ е основният фактор за правилно развитие на пътната инфраструктура.
Учените и специалистите с избора на теми за предстоящата годишна пътна конференция с международно участие алармират, че посланията им не достигат до широката публика. Преди година отново на Конференцията по транспортна инфраструктура имаше доклад на тема: “Проблеми при поддържането на стоманените мостове и оценка на остатъчния ресурс на умора“. Защо тогава не направихме екипи за обследване, за рехабилитация, а ги направихме след трагедията в Италия, питат специалистите. Според тях практиката показва, че сме склонни да променяме нещо едва след като се случи непоправимото.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (2)

  1. След всяка трагедия ставаме свидетели на подобно активизиране!Паметта на българина е страшно къса!

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.