Експерт потвърди епицентъра на взрива в Хитрино

Снимки: Авторът/ Експертът Ивко Иванов не е убеден, че искрата е тръгнала от печката

Има колебания дали точно печката е причината

С назначени допълнителни експертизи продължи в петък в Окръжния съд в Шумен делото "Хитрино" за адската жп катастрофа, погубила 7 души, ранила десетки и сринала половината населено място на 10 декември 2016 г. Пожаро-техническа експертиза с поставени допълнителни въпроси потвърждава, че епицентър на взрива е била къща на ул. "Панайот Волов". Дали обаче точно запалена печка на твърдо гориво в една от стаите е възпламенила изтеклия пропилен след дерайлиране на композицията, експертите не са категорични и мненията им се разминават.

"Не мога да съм категоричен, най-вероятно сме писали да е печката", каза Марко Марков от ГД "Пожарна безопасност и защита на населението".

"Ако се влезе в дълбочина, започват неясноти и противоречия", настоя новопривлеченият експерт по металите Ивко Иванов и каза, че липсва информация за разположението на кюнците примерно. Той подчерта, че печката е била иззета от мястото посредством теглене с въжета и това е довело до допълнителни промени. По негови думи в печката не е имало вътрешно налягане, стъклото й е напълно здраво.

Според Марков пък, при печката има раздуване навън и той е на мнение, че от взрив. Пред съда той заяви още, че е на 100% убеден, че епицентърът на взрива е бил точно в една от стаите във въпросната къща, в която са живяли двама родители с двете си дъщери. И подчерта отново, че това е единственото място в Хитрино, където има деформация на стените в четирите посоки. "От тази сграда е тръгнал взривът. Вижда се и на камери /на магазин б.а./ откъде идва огъня и ударната вълна. Категоричен съм за мястото на епицентъра", настоя за пореден път Марков.

Съдът прие експертизата, единствен адвокатът на потърпевшите Николай Димитров заяви, че оспорват заключенията на експертизата.

По негово мнение назначените допълнителни експертизи не ползват нито една от страните, нито съда. "Тябва ли в такива детайли да се изпада в това дело, след като е безспорно устновено, че никой не е управлявал локомотива. Всички експертизи казват, че господа обвиняемите са били в локомотива, но не са го управлявали. Въпросът е, че локомотивът е влязъл с двойно по-голяма скорост и е дерайлирал, защото е бил неуправляем", коментира Димитров пред журналисти извън залата. Той настоява процесът да върви към приключване и произнасяне на съда.

Следобяд делото продължи с нови експертизи за цистерните, превозвали пропилена.

Коментари

Задължително поле