Министър Горанов обсъди с Кристалина Георгиева глобалното икономическо развитие

Пасквил поруга Христо Ботев „Чий е Ботев?” води класацията на литературния позор

Бял дим за данъчните облекчения в Гърция, отменят ДДС за строителство

DBX захапва асфалта със силата на 550 коня Първият SUV на Aston Martin излиза с двигател V8 от Mercedes AMG

Александър Сано: Не очаквай от чашка 200 грама да извадиш литър

Джулиана Гани ще се снима гола и след раждането

Как се спира женска кавга

Пожар избухна във влак с футболни фенове в Берлин

Опозицията в Албания поиска оставката на Еди Рама

Борис Джонсън е изпратил на ЕС неподписано писмо за отлагане на Брекзит

Швейцария ще гласува за нов парламент

„Луфтханза” стачкува днес

Лоши комбинации за зодии-родители

Дневен хороскоп на Алена за неделя, 20.10.2019

ЕК одобри държавната помощ за БДЖ

Снимка: Архив

Европейската комисия одобри мерките на България в помощ на БДЖ. Брюксел констатира, че мерките не нарушават правилата на Европейския съюз за държавните помощи. Това стана ясно днес от полученото официални съобщение от Комисията.

Мерките ще позволят на дружеството да намали дълга си, без да се нарушава неоправдано конкуренцията на единния пазар. Министър Ивайло Московски заяви, че това е една изключително добра новина за българските железници.

„Един от основните приоритети за мен и моя екип бе оздравяването на „Холдинг БДЖ“ ЕАД. И се радвам, че получихме така очакваното одобрение, за да подпомогнем дружеството с пари от държавния бюджет“, каза Московски, който участва в заключителна сесия на Дигиталната асамблея, която се провежда във Валета.

В съобщението си ЕК припомня, че през 2011 г. България представи план за преструктуриране на БДЖ, в който се съдържаха и мерки, които биха могли да предоставят икономическо предимство на БДЖ и следователно биха могли да включат държавна помощ по смисъла на правилата на ЕС. По време на получаването ЕК се е съсредоточила върху опрощаването на някои дългове на БДЖ от страна на държавата.

Така се стига до извода, че планираното опрощаване на тези дългове от 224 млн. лв. е в съответствие с насоките от 2008 г. за държавната помощ за железопътни предприятия, защото задълженията са възникнали преди присъединяването на България към ЕС. ЕК посочва, че дълговете са пряко свързани с превозната дейност на БДЖ и възпрепятстват доброто финансово управление на дружеството. Размерът им, който подлежи на опрощаване е съразмерен, а държавната помощ не пречи на ефективната конкуренция на пазара.

Комисията подчертава също така, че БДЖ е единственото дружество за железопътни пътнически превози в България и неговата дейност е от решаващо значение за свързаността и икономиката на страната.

Изводът на Комисията е, че опрощаването на дълговете е необходимо и съразмерно и е в съответствие с правилата на ЕС за държавните помощи.
ЕК не открива проблем и при възстановяването на някои суми по ДДС, платен неоснователно от БДЖ върху компенсацията, получена от дружеството, за изпълнение на задължения за предоставяне на обществена услуга.

Според Брюксел дружеството по принцип не дължи ДДС и възстановяването не предоставя на държавните железници конкурентно предимство на пазара.
По повод погасяването на дълговете на БДЖ към НКЖИ, проверката на ЕК е установила, че това не поражда опасения за конкуренцията, тъй като удължаването на срока и условията за погасяване съответстват на държавните условия.

 

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.