Жоао Пинто Барбоса, директор на Изпълнителния комитет на Европейската спа асоциация (ЕСПА), пред “Труд”: Инвестирайте в качество

Важно е да се учим от най-добрите в сектора

Здравното ви министерство е длъжник на индустрията

Трябва да знаем не възрастта и пола на туристите, а техните мечти

Информацията на хотелския сайт е много важна за привличане на туристи

- Г-н Барбоса, какви според вас са предимствата и недостатъците на българския спа туризъм, който вие познавате отблизо след многократните си посещения в страната ни?

- България се превръща в все по-разпознаваема и конкурентна спа дестинация. Благодарение на визията на предприемачите, в страната вече има значителен брой модерни и качествени спа хотели и съоръжения. Това стана ясно и при връчване на годишните награди на ЕСПА, от които за България отпътуваха два приза.

Въпреки това все още България не е глобално разпознаваема като спа дестинация и има още много, което трябва да се направи, за да се случи това. Европейската конкуренция в този сектор е много силна. Държави с дългогодишни традиции като Франция, Италия, Германия и Унгария имат голямо предимство. И причината за това е граденият дълги години имидж, многообразието на теперавтични услуги и увеличаване качеството на живот, специфичните предложения, насочени към различните групи клиенти, научното познание за ползата от спа и балнеотуризма и начина, по който се повлияват различните болести. Въпреки, че България има силни страни, които могат да се използват за повишаване конкурентноспособността на спа сектора ви като нови съоръжения и хотели, културно наследство, невероятна природа, добавена стойност, все пак има дълъг път, който трябва да извървите преди да се превърнете в топ международен играч в спа сектора.

- Какви конкретни стъпки трябва да предприемем, за да се случи това?

- Според мен има три основни стъпки, с които можете да промените възприятията на средния европейски спа консуматор и на медиите към България. На първо място, трябва да се ангажиран националните органи – основно профилираните организации, както и министерствата на туризма и на здравеопазването. Нужни са политики за развитието на спа дестинации и промотирането на България на най-важните европейски пазари.

Всъщност, през последните годините забелязвам силната ангажираност на Министерството на туризма да подкрепя спа бизнеса в България, което е добре дошло. Но не бива да забравяме, че спа и балнео туризма означава и превенция на заболявания, възпитаване на здравословния начин на живот, здравно образование. Затова и здравното ви министерство трябва да е ключов играч във вашата спа система. Ключови фактори на европейско ниво с добрите регулации, политическата и финансова подкрепа. Това е важно и защото спа туризма трябва да се рекламира и продава като здравословна ваканция и престои. А спа хотелите и центрове трябва да се разглеждат като доставчици на здраве и в този смисъл да имат възможност да се възползват от предимствата на евродирективата за трансграничното здравеопозване. В момента това не е възможно и българският спа туризъм пропуска много възможности.

На второ място, най-добрият начин да привлечете веднага европейски спа туристи е да комбинирате спа и балнео продукта с вече утвърдени предложения като морски и ски туризъм, исторически, културен, природно-опознавателен. Трябва да работите в тясно сътрудничество с туроператорите и да включите най-добрите си спа обекти като част от най-добрите си ваканционни предложения. Трябва да обмислите и възможността и за съставяне на общи оферти между медицински и спа туризъм. За някои страни като Унгария, това е печелившата комбинация.

На трето място, качеството е от значение. Има над 1400 спа дестинации в Европа. Конкуренцията е жестока. Разликите между тях са малки и не винаги от значение. Така че един от ключовите фактори, които движи спа пазара е да инвестирате в качество. Качество на спа центровете, на процедурите, оборудването, персонала, вниманието към клиента и така нататък. Спа центровете и хотелите трябва да инвестират в международни сертификати, които да са гаранция за крайните клиенти, туроператорите, здравните каси и компании, както и за останалите важни субекти на пазара.

- На конгреса на ЕСПА европейските играчи се сравняват и се учат един от друг. Защо според Вас е важно това?

- Годишният конгрес на ЕСПА е уникално двудневно събитие, единствено по рода си. Той включва ангажирането на ключови лектори, гала вечер с връчване на годишните ни награди, споделяне на стратегическо мислено и знания за индустрията, както и много полезна международна конференция. Конгресът представлява изключително рядка възможност за ангажиране и комуникация. Важността е ясна. Всичко това е, за да се научим от най-добрите в сектора. Никой предприемач, независимо колко е талантлив, не може да знае всичко за всичко. Конгресът е и място на създаване на връзки и научаване на повече за най-новите тенденции в спа индустрията, което да ви подготви за промените занапред. И най-вече – да получите малко вдъхновение. Присъстващите на конгреса на ЕСПА могат да се вдъхновят от всичко, което виждат, да се запознаят с нови идеи, практики и процеси.

- Какви са ползите за България от членството й в ЕСПА?

Освен всичко това, за което говорихме до момента е и участието в проекта “Римските термални спа центрове на Европа”. Това е първата по рода си инициатива да събере под една шапка всички спа центрове и дестинации, в които термалната вода е използвана още от времето на Римската империя. На базата на симбиоза между спа и културния туризъм ние предлагаме уникална комбинация на балнео, уелнес и история. Ние помагаме на туроператорите по света да направят уникални пакети за ваканция, които могат да бъдат резервирани и онлайн. Дестинациите Варна, Хисаря и Кюстендил са партньорите ни от България.

Друг важен проект, който развиваме с активното сътрудничество на Българския съюз по балнеология и спа (БУБСПА) е “Европейско епидимологично изследване на балнеотерапията”. Основните цели на този проект е да се систематизират различните болести и състояния, които се лекуват с помощта на балнеотерапията в различните европейски страни. Както и да се направят здравни профили на пациентите, да се определят възможните лечения и да се определят разликите между различните европейски страни по отношение на спа индустрията. Първите резултати от този проект ще бъдат готови в началото на 2019 г.

Друг проект, в който активно участва БУБСПА е “Качество в здравната превенция”. Това е първата международна междусекторна група по интереси, чиято цел е подобряване на качеството на националните и международните мерки за превенция на здравето. Асоциацията служи като уникална платформа, която обединява всички заинтересовани страни от европейския медицински, балнеологичен и спа сектор. Това включва например асоциации, здравноосигурителни дружества, администрация, политици, туроператори и научните институти. Втората основна задача на асоциацията ще бъде по-нататъшното развитие на международните стандарти за качество на Европейската спортна асоциация. Целта е да се постигне по-голяма прозрачност с цел по-добра защитата на потребителите и по-справедлива конкуренция в европейския здравен туризъм.

- Какви са световните маркетингови тенденции по отношение на рекламата на туристическата индустрия и къде сме ние?

- Много трудно може да се каже кои са най-добре работещите маркетингови тенденции. Защото това зависи от страната, от дестинацията, туристическия продукт, маркетинговите цели. Но все пак ще спомена двете ключови тенденции, на които секторът трябва да обърне внимание.

На първо място, промотирайте град, курорт или дестинация, които впоследствие да рекламират конкретния спа хотел или център. Въпреки, че все още някои туристи предпочитат да посещават с години една и съща дестинация, младежите искат постоянно да разнообразяват опита си и да преживяват нови неща. Така че състезанието е наистина безкрайно. Затова е важно спа мениджърите да работят не само за промотиране на тяхната работа или услуги, но и на дестинациите, в които те се намират. Трябва да си отговорят на въпросите коя е целевата им аудитория, за която спа дестинацията би представлявала интерес. Каква информация търсят потребителите в интернет за тази дестинация? Кои дейности ще доставят удоволствие на потенциалните клиенти? Изключително важно е съдържанието на хотелския уеб сайт.

На второ място, вашият сегмент от пазара трябва да е продажбата на уникални преживявания. Възрастта, полът и националността на потенциалните туристи все повече ще е ненужна и неважна информация. Наистина, сега това са първите признаци, по които сегментираме пазара, за да привлечем гости в нашите спа хотели и центрове. Но пътешествениците вече са много повече от тези обикновени характеристики. Към тези данни ние вече трябва да познаваме опасенията на туристите така че да можем да предположим каква е причината за тяхното пътуване, какви са техните мечти и да предположим каква ще е следващата стъпка от тяхното пътуване.

Туристическият маркетинг, който познаваме може да събере този тип информация и да ни позволи да се обръщаме към всеки турист, като че ли той е единственият ни клиент. Как? Чрез мощно CRM ( управление на взаимоотношенията с клиента) и стратегии за съдържание, фокусирани върху конверсията.

Персонализирането на маркетинговите съобщения вече не е опция, а необходимост. Сред множеството имейли, социални медии и други оферти, които интернет потребителите получават ежедневно, вашият трябва да се откроява, предлагайки много персонализирани предложения, така че да убедите клиентите си, че офертата е създадена само и единствено конкретно за тях.

Жоао Пинто Барбоса е директор на Изпълнителния комитет на Европейската спа асоциация (ЕСПА). Наскоро организацията проведе годишната си конгрес в Домбург, Холандия. В. “Труд” бе медиен партньор на събитието и единствената родна медия, която взе участие в него. В Домбург бяха обсъдени предизвикателствата и възможностите пред европейския спа и балнео туризъм. Бяха връчени и годишните призове на асоциацията, като представители на България си тръгнаха с два от ограничения брой награди, присъждани на отличниците в сектора на Стария континент. Какви са предимствата на страната ни в сектора и какво още трябва да научим, за да станем водеща световна спа сила, отговаря за в. “Труд” Жоао Барбоса.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта