Компанията наема самолети, за да влезе всичко в график
Най-голямо е закъснението за Москва
Технически проблем с двигател на един от самолетите на “България Ер” обърка разписанието на полетите на националния авиопревозвач.
По време на рутинна инспекция на един от самолетите “Еърбъс А320” от компанията “Луфтханза техник София”, която е отговорна за поддръжката, откриват повреда на двигателя - някои параметри са извън лимитите, посочени от производителя.
“От което автоматично последва, че не можем да ползваме самолета през уикенда и се наложи да направим промени в полетната програма”, каза пред “Труд” изпълнителният директор на “България Ер” Христо Тодоров. Освен това поради лошото време в Европа на някои летища имаше натоварване на въздушното пространство и времето за излитане на самолетите се удължаваше. Което доведе до закъснения на полетите на редица авиокомпании.
Вчера до ранния следобед имаше 12 излетели полета на “България Ер” от София. От тях 5 бяха по разписание, а 7 бяха със закъснение от 50 минути до час и 50 минути. От морето бяха излетели 5 рейса. От тях два бяха по разписание, а другите три със закъснение. Три от полетите бяха за Москва, като един от тях беше със закъснение от 2 часа, а другият със закъснение от 5 часа. Другите два полета от морето бяха от Бургас за Тел Авив - единят беше по разписание, а другият с 50 минути закъснение. Почти винаги през лятото в Тел Авив има ограничения в трафика във въздушното пространство поради големия обем полети. Налагането на такива ограничения, понякога съпътствано с лоши метеорологични условия, също води до закъснения на полетите.
За да прекъснем закъсненията и да влезем в график максимално бързо ползваме по договор самолети от авиокомпаниите “Българиан Еър Чартър” и от АЛК, каза Христо Тодоров. Паралелно работим и по отстраняване на техническия дефект за да може нашият собствен “Еърбъс А320” да започне да лети, допълни той.
Ремонтът ще продължи 2-3 дни
Въздушният график е натоварен
“Техническата поддръжка и отстраняването на дефекта в двигателя на нашия “Еърбъс А320” е отговорност за външна за нас компания и трудно мога да се ангажирам със срокове. Надяваме се до 2-3 дни да можел да го върнем в експлоатация”, каза изпълнителният директор на “България Ер” Христо Тодоров. Но се опитваме да наемем самолети до края на седмицата тъй като никога, когато проблемът е технически, не можем да бъдем сигурни, кога ще бъде разрешен, допълни той.
Проблемът със закъсненията на полетите започна от там, че в най-активния сезон, когато всички самолети летят максимално, се наложи да спрем “Еърбъс А320” от съображения за сигурност, каза Христо Тодоров. Но закъснения има не само в полетите на националния авиопревозвач “България Ер”, а и в разписанието на редица други компании. През уикенда закъснения на полети имаше в едни от най-големите летища в Централна и Западна Европа като Цюрих, Прага и Лондон, поради лоши метеорологични условия или много натоварен въздушен трафик, което води до по-дълъг от планираното престой на самолета на летището. Това пък доведе до закъснение при прибирането на самолетите в България и съответно до това, че част от полетите от София излетяха със закъснение. “Закъснението на един полет обикновено води до закъснението и на следващ, защото те са подредени във верига - един самолет изпълнява няколко полета за деня”, каза Христо Тодоров. В момента затова ползваме капацитета и на други компании, за да може да изчистим закъсненията и да започнем отново да оперираме по разписание и да нямаме и закъснения от 50 минути, които не се санкционират от Регламент 261 на ЕС, но са неприятни за клиентите и не искаме да правим компромис в това отношение, допълни той.
До 600 евро за всеки пътник
Обезщетение за забава над 3 часа
За всички полети, които са със закъснение над 3 часа, пътниците имат право на обезщетение. Това е разписано в Регламент (ЕО) №261/2004 на Европейския парламент и на Съвета относно създаване на общи правила за обезщетяване и помощ на пътниците при отказан достъп на борда и отмяна или голямо закъснение на полети. Според Регламента при закъснение на полет над 3 часа, превозвачът е задължен да осигури храна и вода за пътниците, като им дължи и обезщетение в зависимост от дължината на полета. Колкото е по-дълъг полетът, толкова по-голямо е обезщетението, като то може да стигне до 600 евро. В конкретния случай в понеделник имаше забавен полет над 3 часа на “България Ер” от родното море до Москва като обезщетенията ща бъдат в границите от 600 евро за всеки един пътник.