Задължителните зимни гуми - мечта на подкупния катаджия

Организирана група от депутати участва в корупционна схема на КАТ. Целта е да се приберат колкото може повече рушвети от българския шофьор, като непрекъснато се вдигат глобите, въвеждат се нови правила, забрани и принудителни административни мерки.

От октомври 2015 г. парламентарната транспортна комисия гледа над 100 предложения за промени в Закона за движение по пътищата. Част от тях вече са приети по принцип в комисията и остава да бъдат внесени за второ четене. Може да ги спре само гласуването в пленарната зала.

Сред най-корупционните поправки е тази за зимните гуми. В последните 20 години шефовете на КАТ непрекъснато се мъчат да я пробутат в закона. Защото за полицая няма по-прост начин да събира рушвети. Той и колегата му ще обиколят един паркинг, ще си запишат номерата на колите с летни гуми и ще чакат на изхода, за да спират и глобяват. При санкция с фиш от 50 лв. ще прибират рушвет от 10-20 лева и така за седмица ще си докарват по една депутатска заплата.

Все още конкретният текст за зимните гуми, който ще се предложи на второ четене, не е готов. Това не пречи на шефа на комисията Настимир Ананиев да обикаля телевизиите и да разказва литературно идеите си. Едната е зимните гуми да са задължителни „при сняг, лед и ниски температури”, а другата - дълбочината на протектора да е не по-малка от 4 мм. Остава загадка как катаджийските глоби няма да падат при обжалване в съда.

В България има пет климатични области, като само в две от тях – в планинската (с надморска височина над 1000 м) и в умерено континенталната средните януарски температури са отрицателни. В останалите три области температурите през най-студения месец варират от минус един до два-три градуса над нулата. В същото време пътната агенция и кметовете се стремят да почистват. Няма да е трудно за един адвокат да представи в съда ситуация на пътя без „сняг, лед и ниски температури”.

В закона също трябва да бъде ясно записано какво е зимна, лятна или всесезонна гума? Ако се приеме, че е достатъчна щампата М+S (Mud and Snow - кал и сняг), това може да предизвика бурен смях не само сред производителите и професионалните превозвачи, а и сред обикновените шофьори. Ето цитат от сайта на световен концерн за гуми: „Означението M+S може да е поставено на всесезонна гума. Не е необходимо тя да е тествана в кал и сняг, за да получи това означение. Трябва да има само достатъчен грайфер като размер и шарка (зимните гуми имат по-едри ламели на протектора и по-широки канали - б.а.), за да носи означението M+S и не гарантира добри показатели в зимни условия.”

На истинската зимна гума има картинка с планински връх и снежинка. Знакът е международно приет и показва, че гумата е тествана на сняг, а също и че съдържа силика (silica) - хидратиран силикатен оксид, който осигурява еластичност при контакта на гумата с мокра настилка. С добавена силика каучукът се втвърдява по-малко при ниски температури. Във всесезонните гуми не се слага силика, затова и надписът „М+S” е по-скоро за реклама. При температури над 7 градуса силиката губи качествата си, протекторът започва ускорено да се износва и главното предимство на зимната гума - спирачният път, при топло време се увеличава.

Между другото представители на световна фирма за България бяха поканени на заседание на транспортната комисия и обясниха всичко това на депутатите.

Казаха им също, че всички тестове досега показват, че грайфер от 1,6 мм е напълно достатъчен и за зимни, и за летни гуми. А вдигането на изискването дори с 1 мм води до изхвърлянето на цяла планина иначе годни гуми. Затова и в повечето развити страни не се приемат подобни стандарти не толкова по финансови, колкото по екологични съображения.

Добрият шофьор, ако живее или пътува през планински райони, сам си слага зимните гуми. Носи си вериги в багажника, лопата за сняг, сипва си зимна течност за чистачките. Не е нужно за всичко това да го задължава законът, а катаджия да го дебне, за да му иска рушвет.

Подобна норма има само за две балкански страни

Само в Словения и Хърватия има изискване за зимни гуми в периода от ноември до април. Но и в двете страни пътните полицаи не глобяват, ако шофьорът покаже, че носи вериги в багажника. В Румъния от тази зима е въведено изискване при сняг и лед, каквото има в Централна Европа (Германия, Австрия, Чехия и Словакия) с изключение на Полша и Унгария. Задължителни по закон са зимните гуми само в две скандинавски държави - Швеция и Финландия, и в две прибалтийски - Естония и Латвия. В почти всички останали страни в Европа има знак за задължителни вериги за пътищата в планински райони.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи