Гранични полицаи разкриха нелегален цех за производство на тютюневи изделия в София

Обявиха грипна епидемия и в Пазарджик

Арестуваха рецидивист обрал кафе автомат в болницата в Търново Апашът е рекордьор с 20 криминални и съдебни регистрации

Иззеха над 37,5 тона негодни месни продукти от обекти в Търновско Издирват изчезнал камион с 15 тона развалена риба и рибни продукти

БСП внася промени в Наказателния кодекс относно Истанбулската конвенция Патриотите призовават ГЕРБ да я изтеглят заради редица нарушения

Цацаров разпореди проверка за всички осъдени, които не са прибрани в затвора

Кола помете мъж на пешеходна пътека в Търново Пострадалият е в болница

„Галъп”: Румен Радев е най-популярната политическа фигура в страната

Забавления и големи намаления за Световния ден на снега в ски зона Банско

Ураганен вятър затвори ски зоната в Банско

Борисов: Зелените да знаят, че по-зелено правителство от нашето няма

Борисов: Имаме маса хеликоптери, които може да станат изцяло за Бърза помощ

Бедствено положение в община Смолян заради силен вятър

Парламентът ратифицира Договора за добросъседство с Македония

Снежна буря и катастрофи затрудниха трафика по пътя Варна-Добрич

Задължителните зимни гуми – мечта на подкупния катаджия

Организирана група от депутати участва в корупционна схема на КАТ. Целта е да се приберат колкото може повече рушвети от българския шофьор, като непрекъснато се вдигат глобите, въвеждат се нови правила, забрани и принудителни административни мерки.

От октомври 2015 г. парламентарната транспортна комисия гледа над 100 предложения за промени в Закона за движение по пътищата. Част от тях вече са приети по принцип в комисията и остава да бъдат внесени за второ четене. Може да ги спре само гласуването в пленарната зала.

Сред най-корупционните поправки е тази за зимните гуми. В последните 20 години шефовете на КАТ непрекъснато се мъчат да я пробутат в закона. Защото за полицая няма по-прост начин да събира рушвети. Той и колегата му ще обиколят един паркинг, ще си запишат номерата на колите с летни гуми и ще чакат на изхода, за да спират и глобяват. При санкция с фиш от 50 лв. ще прибират рушвет от 10-20 лева и така за седмица ще си докарват по една депутатска заплата.

Все още конкретният текст за зимните гуми, който ще се предложи на второ четене, не е готов. Това не пречи на шефа на комисията Настимир Ананиев да обикаля телевизиите и да разказва литературно идеите си. Едната е зимните гуми да са задължителни „при сняг, лед и ниски температури”, а другата – дълбочината на протектора да е не по-малка от 4 мм. Остава загадка как катаджийските глоби няма да падат при обжалване в съда.

В България има пет климатични области, като само в две от тях – в планинската (с надморска височина над 1000 м) и в умерено континенталната средните януарски температури са отрицателни. В останалите три области температурите през най-студения месец варират от минус един до два-три градуса над нулата. В същото време пътната агенция и кметовете се стремят да почистват. Няма да е трудно за един адвокат да представи в съда ситуация на пътя без „сняг, лед и ниски температури”.

В закона също трябва да бъде ясно записано какво е зимна, лятна или всесезонна гума? Ако се приеме, че е достатъчна щампата М+S (Mud and Snow – кал и сняг), това може да предизвика бурен смях не само сред производителите и професионалните превозвачи, а и сред обикновените шофьори. Ето цитат от сайта на световен концерн за гуми: „Означението M+S може да е поставено на всесезонна гума. Не е необходимо тя да е тествана в кал и сняг, за да получи това означение. Трябва да има само достатъчен грайфер като размер и шарка (зимните гуми имат по-едри ламели на протектора и по-широки канали – б.а.), за да носи означението M+S и не гарантира добри показатели в зимни условия.”

На истинската зимна гума има картинка с планински връх и снежинка. Знакът е международно приет и показва, че гумата е тествана на сняг, а също и че съдържа силика (silica) – хидратиран силикатен оксид, който осигурява еластичност при контакта на гумата с мокра настилка. С добавена силика каучукът се втвърдява по-малко при ниски температури. Във всесезонните гуми не се слага силика, затова и надписът „М+S” е по-скоро за реклама. При температури над 7 градуса силиката губи качествата си, протекторът започва ускорено да се износва и главното предимство на зимната гума – спирачният път, при топло време се увеличава.

Между другото представители на световна фирма за България бяха поканени на заседание на транспортната комисия и обясниха всичко това на депутатите.

Казаха им също, че всички тестове досега показват, че грайфер от 1,6 мм е напълно достатъчен и за зимни, и за летни гуми. А вдигането на изискването дори с 1 мм води до изхвърлянето на цяла планина иначе годни гуми. Затова и в повечето развити страни не се приемат подобни стандарти не толкова по финансови, колкото по екологични съображения.

Добрият шофьор, ако живее или пътува през планински райони, сам си слага зимните гуми. Носи си вериги в багажника, лопата за сняг, сипва си зимна течност за чистачките. Не е нужно за всичко това да го задължава законът, а катаджия да го дебне, за да му иска рушвет.

Подобна норма има само за две балкански страни

Само в Словения и Хърватия има изискване за зимни гуми в периода от ноември до април. Но и в двете страни пътните полицаи не глобяват, ако шофьорът покаже, че носи вериги в багажника. В Румъния от тази зима е въведено изискване при сняг и лед, каквото има в Централна Европа (Германия, Австрия, Чехия и Словакия) с изключение на Полша и Унгария. Задължителни по закон са зимните гуми само в две скандинавски държави – Швеция и Финландия, и в две прибалтийски – Естония и Латвия. В почти всички останали страни в Европа има знак за задължителни вериги за пътищата в планински райони.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (17)

  1. В Австрия, Германия и др. западни, че и източни държави да не е мечта на катаджията шофьора да е със зимни губи?
    Когато се засилиш с 50 км/ч., t на въздуха ти е -1, излиза ти дете на пътя и го газиш, защото си с летни гуми.
    Зимните гуми са създадени за да не правиш задръстване, да не газиш хора и автомобила да се държи що годе адекватно на пътя!
    И да, трябва да има задължително зимни гуми през зимата!

    1. „Когато се засилиш с 50 км/ч., t на въздуха ти е -1, излиза ти дете на пътя и го газиш, защото си с летни гуми.“ Ама си хитра лисица, а? Значи минус 1 градус температура, караш си по междуградския път и ти изскача дете. Само при това…. Аланкоолу, това дете при -1 градус на майкати п…. ли ще дири по пътищата? Ако имаш вериги в колата, има ли значение дали си с летни или със зимни гуми? НЯМА!!!!! И между другото, чети по-внимателно. При t>7 градуса зимните гуми не действат. Само по-бързо се износват. А у нас, дори през зимата в по-голямата част на страната температурте през дена са около тези градуси. Значи ефектът е НУЛЕВ!

  2. В Австрия и Германия,няма да те спрят за рекет,а тука се чудят как да те спрат и почват да ти обесняват колко са глобите и какво ще правим

  3. Явно FOX гледа автомобили по телевизията само и шофира на компютър. при шофиране върху лед зимната гума не помага изобщо. Ако шофьорът е неопитен и не съобразява скоростта, дори и с най- иновативните зимни гуми ще катастрофира. Когато се движиш с колата в сняг е почти същото- каналите между грайферите се запълват със сняг и при висока скорост и рязко спиране автомобилът се превръща в шейна. Гумите с добър грайфер са важни, но много по-важен е шофьора- неговият опит, самодъзнание, култура и манталитет.

  4. Господин FOX, вчера температурата на въздуха беше 17 градуса, другата седмица се очаква над 20, слънцето приятно е напекло асфалта и температурата му дори е повече. Не ми се вярва да можеш да посочиш предимство на зимните гуми в такива условия. За мен правилното решение е зимните гуми да са задължителни при сняг.

  5. И да подскажа на милите депутати кое ще е следващото, което ще се наложи да гласуват – задължителни летни гуми през лятото. Защото ако направят задължителни зимните поне половината шофьори ще ги карат всесезонно, което вече наистина ще е бедствие.

  6. Я, гледай! Един по-горе мисли нормално – FOX, ама всички останали му „скочили“. Така е, само 10% от българското население имало мозък в главите и мисли трезво. Останалото е пълна чалга!

    1. Човек с муха в окото не може да види мухата в окото си. Перефразирам ти мъдрост от Параграф 22. Мисълта ми е, че ти няма как да видиш, че останалите не виждат, защото не виждаш. Но пък много силно вярваш, че си зрящ… Ако можеше да виждаш, щеше да прочетеш статията, която е най-грамотно написаната от тези, които съм срещал. И ако имаше малко мозък, щеше да разбереш, че авторът е абсолютно прав. Ако не си катажия или корумпиран депутат, де…

  7. Всичко се прави не за безопасността на хората а за да се глобяват … Да има за депутатите и полицаите да лапат !!!

  8. Зимните гуми са необходими, особено при сняг. Въпросът е другаде: любимите ни катаджии ще си взимат рушвети от нарушителите, но няма да ги спират от движение. Така че винаги може да бъдем отнесени от някой глупак с изтъркани гуми, който обаче си е платил лептата. Ако искат действително да предпазят участниците в движението и да избегнат корупция, то законът трябва да предвижда жестоки санкции за предизвикали ПТП, поради липса на зимни гуми, но без те да са задължителни. Тогава и КАТ няма да блажи и всеки шофьор ще се замисли дали да не си оборудва колата с подходящи гуми за зимата.

    1. Браво! Ето това е ЕДИНСТВЕНО вярното решение. Конфискация на МПС при шофиране без книжка, в пияно или дрогирано състояние, жестоки глоби при превишена скорост над 30 километра, отнемане на контролния талон за 1 месец при неправилно пресичане, неспиране на стоп, паркиране на забранено място…. Това е верният път, а не създаване на хранилки за катажии и депутати!

  9. И с летни и със зимни гуми, важно за без авариино пътуване е „зад крмилното устройство“ !! Вместо да се занимават с не особено важният проблем за зимните гуми, да си припомним дали има в съобщенията за катастрофи като причина, липса на зимни гуми, и в същото време КОЛКО СА СЪОБЩЕНИЯТА ЗА „УБИЕЦ НА ПЪТЯ БЕЗ СВИДЕТЕЛСТВО ЗА ПРАВО УПРАВЛЕНИЕ!! И ако се допитаме до статистиката колко от общият брой неправоспособни водачи биват хванати, то картинката става страшна!! А ако прибавим и тези с фалшивите книжки….??? Та не е ли по-важно и по-нужно да се вземат мерки срещу този опасен и убииствен БГ феномен!! Нима не се влиза в затвора за неправомерно притежание на огнестрелно оръжие, и нали веднага следва конфискацията на оръжието – е а нима един неправоспособен водач с движещ се с висока скорост автомобил не е многократно по-убииствен, нима няма печални примери на пометени спирки със загинали ?? В такъв случай, не е ли редно и при такива нарушения да се влиза в затвора и да се конфискува „оръжието“ – автомобила?? Уверен съм, че една такава сериозна и нужна мярка рязко ще занижи мераклиите да карат без книжка, а това би намалило опасните водачи на пътя!!

  10. А ако застрахователят не плаща обезщетение, при произшествие на водач ,който е ползвал неподходящи гуми(зимата-летни, лятото-зимни и винаги с малък грайфер), няма ли да е достатъчно, за мотивиране на водачите да са с безопасни автомобили на пътя? Ако е така, защо са нужни неадекватни мерки? ….Защото се гонят други цели.

  11. Преди 30-на години навсякъде в страната през зимата имаше сняг поне метър,но пътищата бяха чисти,хиляди фандроми,беларуси на ТКЗС-та,АПК-та,Птицекомбинати и откъде ли не чистеха и най-забутаните пътища,като помощ на пътното и никой не ги задължаваше,вършеха го по навик,но днес от селата в Родопите примерно,дето са останали над 70-годишни кой ше ти чисти улиците в тях,че и пътищата между тях,пият си ракията и виното хората и чакат снега да се стопи,за щастие в равнината снега вече е рядкост.Едно време само от двора върху плочките,за да мога да изкарвам колата съм изхвърлял на 7-8 м разстояние почти всяка седмица по 10 кубика сняг,а днес ги изхвърлям за 5 години.Добре е,че вече няма сняг както навремето.

  12. Целите са: много и големи глоби = много и големи рушвети , което позволява управляващите да дават малки заплати, да орежат обещетенията и да влошат условията за пенсиониране на полицаите, а народа да мрази не власта , а полицаите. Лошото е, че това унищожава държавата и народа.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.