Верижна катастрофа край Казанлък, трима пострадаха

Дакота Джонсън и Крис Мартин скъсаха

Съдът призна за виновни седем участници в престъпна група за данъчни престъпления

Златка Райкова вече не крие бременността си (СНИМКА)

Борис Джонсън обеща оптичен широколентов интернет за всички до 2025 г.

Мъжете да се проверят за рак на простатата още на 40

Спецпрокуратурата разследва кмета на Костенец за корупция

Меган и Хари с нова снимка на Арчи

Не можеш да пишеш за имотните далавери на „Биволъ“, защото са…..на “Биволъ“?! Тече пропагандна атака против разкритията на „Труд“

Дизелови чудеса S6 и S7 на Audi излизат с електрически компресор и 48 волта, мощността достига 350 коня и 700 Нм въртящ момент

Без субсидии партиите стават по-зависими от корпоративни интереси Нужен е строг контрол, а не отмяна на сегашната схема

Неизвестен отскубна портфейл с 6 лeва от ръката на търновка

Менте и оригинал в родния модернизъм Вихри се скандал с фалшиви картини в галерия “Структура”

Клиенти се биха в кръчма в Килифарево

Корнелия Нинова: Не подадох оставка, за да няма отлив от БСП

Защо не сме католици Петко Славейков отвлича папски архиепископ в Русия

Папа Пий IX се опита да промени вярата на българите.

Реформацията вече е обърнала милиони католици в протестанти. Жизнено важно е да се набере нова „членска маса“

Поет, публицист и фолклорист, Петко Славейков оставя неизлечима диря в българското културно пространство. Малцина знаят обаче, че той има решаващ принос за опазване на нашето православие.

През Възраждането българщината се бори не само с ислямизма и гърцизма. Западни мисионери кръстосват земите ни, за да обсебят духовно народа. Най-агресивни са католиците, които са наложили вярата си на цял континент – Южна Америка.

Покръстителят Борис I флиртува с Ватикана, но приема Христовото кръщение от Източната църква. Цар Калоян също преговаря с папството. Той сключва католическа уния, за да извоюва признание за българската държава. Договорът е прекратен при царуването на Иван Асен II.

От там насетне униатството не дава мира на Светия престол. Целта е и православните да са под върховенството на папата. Правени са няколко опита, като най-сериозният е в средата на XIX столетие.

Тогава Ватикана е в тежка ситуация. Рационалисти и атеисти атакуват догматиката. Светската власт на папата е ликвидирана от обединяваща се Италия. Реформацията вече е обърнала милиони католици в протестанти. Жизнено важно е да се набере нова „членска маса“.

Папа Пий IX върти глобуса и спира показалеца си на робска България. С ярем на шията лесно се поддаваш на трасформации, правилно преценява той. Пий възлага мисията на „монаси под прикритие“ от Ордена на св. Лазар. Те се озъртат и попадат на един горещ патриот. Драган Цанков е сменил кръщелното си име Димитър, защото било гръцко. Пак негова е идеята да се откажем от кирилицата и да минем на латиница.

Цанков е поканен за учител в лазаристката мисия „Сен Бьоноа“. Седалището е в Цариград, тук тайно приема католицизма. Сетне с дебела субсидия начева вестник „България“. Само папата ще ни реши проблемите, проповядва той! Ще се отървем от фанариотите, няма да плащаме данъци на чорбаджиите, ще станем европейци!

„Латиния“ наричат тази газета защитниците на православието, сред които е и Георги Раковски.

Униатите първо превземат Кукуш в Македония. Градът роптае, че му налагат гръцки владици. Подкокоросани от католиците, кукушани пишат петиция до папата, молят го за покровителство. Иларион Макариополски отива да им върне ума в главата. Някой си Йожен Боре също заминава да му окаже отпор. Печели православието, кукушани получават свой владика и хвърлят унията.

Папските хора обаче не се предават. Броят още жълтици на Драган Цанков, който е събрал и съмишленици. На 18 декември 1860 г. около 200 българи отиват на аудиенция при Паоло Брунони. Той е апостолически викарий в османската столица. Шествието водят двама духовници и двама миряни – Цанков и д-р Георги Миркович, специалист по спиритически явления.

Брунони вдига десница и ги благославя, както някога го е правил св. Петър. „Искаме си папето!“, скандира тълпата, която не е наясно за какво точно става дума.

Сега се намесват и арменците. Антоний Хасун е патриарх на арменокатолиците, майстор на витиеватата изразност. С негова помощ е стъкмен документ за единение на българското племе с Римската католическа църква. Под диктовката на Хасун неудобното „католическа“ е заменено с „всеобща“. Тази рожба на много баби остава в историята като Цариградската уния.

„Денят 18 декемврий 1860 е най-благополучний ден от всичките, които преминахме, откак нашите майки са ни донесли на свят. Денят 18 декемврий ще е за нас първий народен празник“, пророкува в. „България“.

Братушките са силно обезпокоени. През февруари 1861 г. цариградският посланик Алексей Лобанов-Ростовски информира външния министър Александър Горчаков: „Много българи, съхранили вярност към източното православие, изглежда мислят вече за преход към католицизма, за да се избавят от ненавистта на Негово Светейшество.“

По-надолу четем: „Много поляци обикалят вилаетите Видин, Пловдив, Шумен, проповядвайки унията, събирайки петиции в този смисъл, убеждавайки с пари тези, които все още се колебаят. Техните усилия се увенчават с успех навсякъде, където жителите са готови на всичко, подтиквани от хищното и несправедливо гръцко духовенство. В местата, където населението твърдо отстоява своята вяра, те се стремят да привлекат на своя страна епископите.“

Цариградската уния обаче още е безглава ламя. Нужен е водач на новото „всеобщо“ образувание. За такъв Драган Цанков избира архиепископ Йосиф Соколски. Той е на 75 лазарника, изветрял е, ще стори, каквото му заръчат!

В края на март 1861 г. подкарват дядо Йосиф към Рим. Охраняват го Цанков, Миркович, Боре и дякон Рафаил. Лъжат го, че ще го правят патриарх. Церемонията е на 14 април в Сикстинската капела. Пий IX ръкополага Йосиф за архиепископ и апостолически викарий на българите, които са склонили глава пред престола му.

„Ами патриарх?“, пита бедният Йосиф. Папата го уверява, че тази титла ще получи, когато католиците у нас станат поне половин милион бройката.

Султан Абдул Меджид I веднага признава новооглашения за „милетбашия“, тоест за „началник на българоуниатите“. С този ход падишахът клати Русия като крепител на православието.

Освободителката реагира с ударен отряд от Найден Геров, Тодор Бурмов и Петко Славейков. Тримата разработват план за неутрализиране на опасния субект. Изпълнител на операцията е Славейков. В академичната „История на българите“ пише:

„Сладкодумецът Славейков го прелъгва да вземе със себе си както султанския милетбашийски берат, така и папската архиепископска грамота и с каик го повежда да ги покажел уж на руския посланик. Вместо при посланика, комуто дядо Йосиф да се похвали, той го отвежда на намиращ се под пара руски морски съд, който веднага след това вдига котва и взема курс към Одеса.“

Това е краят на Цариградската уния. Йосиф Соколски умира в изгнание на 30 септември 1879 година.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (8)

  1. Много тъпа измишльотина.И накрая все пак точна-рашките по навик отвличат човека и проблем нет.Съжалявам,че не сме били под английско робство,или поне под австрийско. А т.н. ортодоксално християнство си е едно мрачно средновековие.

    1. Иван Димитров , сега си под английско и американско робство , що жалиш , ставай католик веднага !

      1. За теб – робство, за мен – освобождение от руските диваци.

        1. Освобождение , и какво от това като само се наричаме свободна България , като са ни вземали суверенитета , други на запад и зад океана решават всичко свързано с нас , кривнеш ли малко веднага ти дърпат ушите и директно ти нареждат -ти така не трябва да правиш !

  2. Маневрите на Драган Цанков помагат за обявяването на Екзархията и това им и целта. Русия е против църковната ни независимост, но по заплахата от католицизма, постепенно омеква. Всъщност изиграния тук е Рим. Симеон Радев го е описал най-добре в “Строителите на съвременна България”

  3. Русия винаги е била Империя на Злото на света. Тогава не е имало чадъри с игла и рицин, радиоактивен стронций и Новичок. Тогва са отвличали или убивали „тези, които не са с тях“. Георги Димитров уж беше техен човек, но го очистиха. Благой Попов – също, Людмила Живкова – също.

  4. Униатството в България е отговор на стремежа
    на Русия да гърцизираца българския народ .
    Борбата ни за църковна независимост е политически а не религиозен процес. Това е
    национално ни Възраждане . Възраждане ,което
    бе пречка на идеята Екатерина Велика за възстановяване на ИРИ под руски контрол. Идея,
    настолна книга,на руския империализъм и на Съветския комунизъм. Идея ,нескопосано рекламирана , от шарлатан историк, Тахов .
    Котолицизма не е турски ислямизъм. Той не
    налага вярата в Исус със сила .Арменските или
    нармален католицизъм е бил защитник на
    бъгарите от издевателствата на гръцките
    свещенници и тяхните покровители руски
    диполамати. Простащината на гръцките и руски православни скотове е причина за
    възникване на униатството. Униатството
    има само в Украйна и двете български земи,
    България и Македония. Как ще обясните
    това , гадни русофили ?!!!!!

  5. ,,TZENZORE,,-IDEJTA E NA PETAR I- VELIKI!A NE NA EKATERINA!TAKA NARECHENOTO,,ZAVESHTA
    NIE ,,NA PETAR I,KOETO VSASHNOST E,,USTNO,,-NIKOGA NE E BILO ZAPISANO I POPISANO OT NE
    GO!PROSTO UMIRA NEOSHKVANO,PREDI DA MOZE DA GO PODPISHE!

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.