Иззеха над 15 кг канабис от две наркооранжерии в Благоевградско

Версия №1 за изпълкома – статуквото се запазва

Започна официалното посещение на Екатерина Захариева в Хърватия

Мъж загина при катастрофа на пътя за Сапарева баня

САЩ опитват двоен натиск над Турция

Пенс заяви, че Турция ще прекрати военната си операция само когато кюрдите в Сирия се оттеглят

Борисов към Стефан Данаилов: С теб съм

Лидерите на страните от ЕС одобриха сделката за Брекзит

Бурак Йозчивит вечеря с кувейтски богаташи

Червената Мая вече лъже, без да мисли Кюстендилката твърди, че няма билбордове, наела е 10 и ще ги удвоявала другата седмица

Гаф на президента с венеца за летците (СНИМКИ) На лентата, поднесена от Румен Радев, пише 170 вместо 107 години от създаването на ВВС

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в петък, 18 октомври 2019

Председателят на ЕП призова за по-строги санкции на ЕС срещу Турция заради военната й операция в Сирия

Американски дипломати заловени край руски военен полигон Объркали два града, Москва предложи да им купи карта

Тръгнаха първите камиони с бюлетини за 5 области в страната

Защо сме първи в Европа по жертви на пътя Необходимо е досие за всяка смъртоносна катастрофа

Петима души загинаха при катастрофи на 26 септември – датата, обявена за Европейски ден без жертви на пътя. И още 9 в следващите три дни – петък, събота и неделя. Така за първите 9 месеца на тази година убитите у нас стигнаха 440 и се повтаря почти напълно картината от 2018 г.

Но да спрем дотук със статистиката на КАТ, която на всичко отгоре може и да е сбъркана. И да попитаме – какво точно работи една цяла армия от полицаи и чиновници от 11 ведомства, ръководени, координирани и субординирани от четирима министри, от една Държавна агенция и от една Държавно-обществена комисия за безопасност на движението по пътищата.

Изглежда тяхната програма Визия „Нула“ е за нула свършена работа. И смятат, че като се явят сутрин по някой телевизор да рекламират поредната си акция, лобистки проектозакон или план за действие, вече са си изпълнили дълга. И могат спокойно да очакват 10% увеличение на заплатите от Нова година.

Не две или пет, 50 комисии и агенции да бъдат създадени, докато остава сегашнaта порочна пътна система, България ще продължи да държи първите места в Европа по най-много загинали при катастрофи.

Обикновено полицаи и чиновници се оплакват, че в медиите ги критикуваме, а нищо конкретно не им предлагаме – нито като мерки, нито като промени на Закона за движение по пътищата (ЗДвП). Но това не е вярно. Поне в „Труд“ десет пъти сме писали незабавно да бъде заличен текстът на чл. 20 от ЗДвП, който съдържа понятието „несъобразена скорост“. И за всяка една катастрофа със смъртен случай (които са горе-долу от 500 до 800 на година) да бъде създадено направено досие. Там трябва да се намира информация с пълни изследвания поне по пет показателя.

1. На пътя – състоянието и съставът на настилката, размерите на платното, кога там е имало ремонт, какъв брой произшествия са станали на същото място в последните 5 години, имало ли е предписания на КАТ или неправителствени организации за обезопасяването му и изпълнени ли са те.

2. На обстановката – в конкретния час на денонощието каква е била температурата, имало ли е валежи от дъжд или сняг, в ред ли са били отводнителните системи, минавали ли са снегорини, използвани ли са препарати против заледяване.

3. На автомобила – какво е състоянието на гумите, спирачките, има ли повреда, катастрофирал ли е преди, кога и къде е ремонтиран и т. н.

4. На шофьора – възраст, пол, правососпобност, употреба на алкохол и наркотици, образование, професия, здравен статус, предишни нарушения, криминални прояви и др.

5. Окръжаваща среда – колко и кои са спътниците и в какви отношения са с шофьора. Какви мобилни устройства има в купето и използвани ли са преди и по време на катастрофата.

Ето такова досие, дори и много по-подробно, трябва да бъде направено с дружни усилия на полицаи от КАТ, дознатели и следователи, инспектори от ДАИ, вещи лица по транспортни и технически въпроси (които така или иначе се назначават да изготвят експертизи по досъдебното производство- б. а.). После да се допълни с резултата от решаването на казуса в съда, както и с данни от застрахователите за платените обезщетения.

И накрая – това досие на катастрофата да стои на публично достъпен сайт (естествено – при гарантирана защита на личните данни), на който се обобщава информация за всички пътища в България. Потребители на тази информация могат да бъдат както обикновени шофьори, така и проектантите на пътища, и катаджиите, които се чудят къде да слагат камерите си за превишена скорост, и пожарната, и Пътна, и Спешна помощ.

Впрочем – нещо подобно предлага в своя План за действие и новата Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“. Но там е написано на такъв чиновнически език, с едни „обединения на информационни пространства“ и „цялостни преосмисляния“, че читателят не разбира тези дами и господа искат ли да изследват причините за катастрофите, или само да ни убеждават, че вършат нещо полезно.

За да намалеят жертвите по пътищата трябват действия, а не планове за действия. Национални и регионални стратегии, тактики и концепции за безопасност у нас – с лопата да ги ринеш. И пак сме първи в Европа по жертви на пътя.

Ето защо, ако бъде създаден Европейски ден без нормативни документи за пътна безопасност, нищо чудно, ако на тази дата загиналите при катастрофи в България бъдат най-малко.

 

КАТ да снима само на опасни места

И още едно предложение към въпросния План за действие: камерите за превишена скорост на КАТ да снимат само на пътища, на които стават тежки катастрофи. Глобата с електронен фиш да бъде намалявана двойно, тройно или отменена от съда при незначително превишение, ако шофьорът докаже, че е сниман в участък на магистрала или път с ниска концентрация на ПТП. Иначе сега катаджии клечат с триноги на места по магистралите, където има ограничения по 90 или 100 км /ч – например в участъка от „Тракия“ между Чирпан и Стара Загора, за да отчитат хиляди засечени. И не дават отчет на никому колко катастрофи с жертви са станали точно в тази „контролирана“ отсечка.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.