Дакота Джонсън и Крис Мартин скъсаха

Съдът призна за виновни седем участници в престъпна група за данъчни престъпления

Златка Райкова вече не крие бременността си (СНИМКА)

Борис Джонсън обеща оптичен широколентов интернет за всички до 2025 г.

Мъжете да се проверят за рак на простатата още на 40

Спецпрокуратурата разследва кмета на Костенец за корупция

Меган и Хари с нова снимка на Арчи

Не можеш да пишеш за имотните далавери на „Биволъ“, защото са…..на “Биволъ“?! Тече пропагандна атака против разкритията на „Труд“

Дизелови чудеса S6 и S7 на Audi излизат с електрически компресор и 48 волта, мощността достига 350 коня и 700 Нм въртящ момент

Без субсидии партиите стават по-зависими от корпоративни интереси Нужен е строг контрол, а не отмяна на сегашната схема

Неизвестен отскубна портфейл с 6 лeва от ръката на търновка

Менте и оригинал в родния модернизъм Вихри се скандал с фалшиви картини в галерия “Структура”

Клиенти се биха в кръчма в Килифарево

Корнелия Нинова: Не подадох оставка, за да няма отлив от БСП

Боинг призна за грешката в модела 737 МАХ

За изтребителите – без емоции За да има стратегически избор, трябва да има политическа воля, а не да се правят конкурси без значение

Ние българите разбираме много от футбол. Общо взето всеки втори мъж може да бъде треньор на националния отбор по футбол, поне ако слушаме коментарите им. Разбираме и от изтребители, стана ясно тези дни. На терен имаме два отбора. Единият скандира „Ф-16!“ и който не е с нас е рубладжия, изменник и не мисли за стратегическите български интереси.

Не се очертава война нито с Гърция, нито с Турция, нито със Сърбия, нито с Румъния и недай си боже в никакъв случай с онези лудите отвъд Черно море с многото ракети. Някой ще каже „А трябват ли ни изобщо изтребители?“ Не знам.
Тъй като не се е родил държавникът, който ще закрие българските Военно-въздушни сили, безусловно към днешна дата ще приемем, че да, имаме нужда от ВВС и те трябва да бъдат съвременни. И сега да разгледаме хронологията в най-общи линии и фактите.

Ще пропусна предисторията, че е много дълга и така стигаме до края на предишното правителство на ГЕРБ, когато вече беше задействан конкурса за нови изтребители. На финала останаха португалски Ф-16 втора ръка, които винаги съм наричал горубленски, защото бяха практически по-стари от сегашните МиГ-29 и възможно най-стария модел – блок 15. Останаха италианските „Юрофайтер“ (втора ръка) и шведските „Грипен“. Правителството подаде оставка и процедурата приключи по време на служебното правителство, което обяви новите „Грипен“ за избор на военно-техническата комисия. Кабинетът на Огнян Герджиков остави политическия избор на парламента.

Шефът на парламентарната група на ГЕРБ – Цветан Цветанов, веднага обяви конкурса за опорочен и се задейства нова процедура. Новият министър на отбраната Красимир Каракачанов заложи на прозрачността. Обяви, че няма да харчи пари за самолети втора ръка и че условията ще са абсолютно ясни. Парламентът одобри рамката, предложена от правителството. Там имаше няколко много ясни условия: самолетите да са нови, да бъдат доставени до две години, след подписване на договора, моделът да е на въоръжение поне в една държава, да има възможност за икономическо сътрудничество, сиреч да се отворят работни места за българи.

Няма смисъл да разглеждаме другите две оферти, защото така или иначе спорът е между „Ф-16“ и „Грипен“.
В крайна сметка какво се получи. СААБ, производителите на шведските грипени, предложиха 10 вместо 8 бройки изтребители, при това доста под рамката от милиард и половина лева. Разсрочено плащане, доставка до 18 месеца след подписване на договора на самолети, като през това време ще има обучени български екипажи. Цената на експлоатация на „Грипен“ е почти два пъти по-ниска от тази на конкурентите. Ер полисингът можеше да започне до 18 месеца след сключване на договора.

СААБ предложиха и създаването на център за поддръжка и ремонт на „Грипен“ в България, което щеше да отвори 500 работни места и бизнес за десетилетия напред. Отделно ни подаряват и два хангара, които също са доста скъпи.
Какво имаме от другата страна? Имаме осем Ф-16 на цена превишаваща, според това, което изтече в публичното пространство с 300 млн. повече лева над рамката. Не е ясен срокът на доставка на американските изтребители, тъй като заводът тепърва започва да се строи. Преди „Локхийд Мартин“ трябва да доставят изтребители на Бахрейн и Словакия. Реалистично ние не можем да очакваме доставка на самолети по-рано от пет години, но най-вероятно през 2025-а. Плащането не може да бъде разсрочено.

От тази гледна точка резултатът би следвало да е ясен. Още преди да се обяви избора на военно-техническата комисия, от САЩ започнаха да валят благодарности и оптимизъм за бъдещата покупка на Ф-16. Никак не беше изненада, че в последния работен ден преди Коледа, комисията се произнесе в полза на Ф-16.Съветникът по национална сигурност Джон Болтън онзи ден ни благодари за 4 хиляди работни места, които ще се открият в САЩ, благодарение и на нас.
След това дебатът се подмени. Започна да се говори не за конкурс, а за стратегически избор. Тезата бе, че който е против Ф-16 е против НАТО и изборът на „Грипен“ би бил в полза на Русия.

За да има стратегически избор, трябва да има политическа воля. Факт е, че САЩ са построили у нас три писти и инфраструктура, която веднага може да поеме Ф-16. Факт е, че благодарение на тях войската ни тренира реално. Има възможност да ни предоставят предварително стари Ф-16, докато се построят новите. Може.

Защо обаче управляващата коалиция, начело с ГЕРБ реши да прави конкурс? Защо, ако изборът е стратегически и предрешен? Защо тръгна да кани в конкурс държави като Италия и Швеция, ако знае, че изборът няма да е на база качества. На база качества и на база условия, офертата на Ф-16 не отговаря поне на четири важни условия – цена, доставка, работни места и да бил на въоръжение поне в една държава. Нормално е шведите да се меко казано ядосани.
Условията на конкурса не са писани от Румен Радев, а сред депутатите има достатъчно ВВС-експертиза. Ако се прави стратегически избор, един човек казва „Това е изборът ни!“, прави консенсус, или удря по масата с всички последици от това. За такава воля не е нужна виагра.

Над 4 хиляди Ф-16 са произведени досега

Ф-16 „Fighting Falcon“ („боен сокол“) е американски самолет, разработен от General Dynamics през 70-те години на 20 век.

В началото на 1970-те години ВВС на САЩ обявяват конкурс за нов реактивен изтребител, който да допълни Ф-15 „Eagle“. Първият изпитателен полет на прототипа Модел GD401, обозначен от ВВС на САЩ като YF-16, е осъществен инцидентно на 20 януари 1974 г. – при засилване по полосата прототипът се оказва във въздуха и на изпитателя Фил Арчър не му остава друго, освен да направи един почетен кръг и след 6 непредвидени минути полет да се приземи благополучно. Първият предсериен Ф-16 излита на 8 декември 1976 г. Серийното производство на самолета започва през 1978 г. Произведени са над 4 хиляди бройки.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (21)

  1. Dami i gospoda istrebitelite koito shte se kupiat, ne struvat 5 pari,maksimalnata im skorost e ne poveche ot 1200- 1250 km/ chas.Raketite S-400 razvivat skorost nad 2200 km/chas pred S-400 shte sa mnogo evtina pliachka.Smiatam che na vseki e yasna jalkata kartina.gospod da dade um natezi koito se opitvat da kupiat tehnologichno staro orijie..

  2. Дали да са Ф16,; Грипен; Юрофайтър:Су-57 или други?“МиГ“-овете нали стават за дежурство до 2029-та година?Все едно да чудим, каква скоростна кутия да си купим за в къщи-на комбайн,на булдозер,на фадрома или на влекач?Поздравления за колегата по-горе, mithat gokay, за точния коментар:всички изброени по-горе,са абонати на „С-400“.Евтино,без ремонт,без консумативи,60-годишни дядковци , могат да ги обслужват!Или нека ако трябва,да са еквивалента им в НАТО,за да не бъда обвинен в русофилство.

  3. До двамата отворковци отгоре – С-400 (а и всички останали зенитни комплекси) свалят нападащи самолети. Нали не мислите, че с 8-10 самолета ще тръгнем да нападаме някого? А за охрана на нашето въздушно пространство от провокации на чужди самолети са си перфектни (справка – това, което прави Турция с гръцкото въздушно прстранство, или Русия с всички околни пространства).

  4. Не се виждат „за“ и „против“ аргументи. Журналистът явно е политизиран – нищо ново.

    1. Отлична статия – фактите последователно и точно !
      Анализа е оставен на читателя, но това зависи от неговия умствен багаж !
      Пример :
      – „СААБ предложиха и създаването на център за поддръжка на Грипен, което щеше да отвори 500 РАБОТНИ места в България !“
      – „Съветника по национална сигурност на САЩ Джон Болтън онзи ден ни благодари за 4000 работни места, които ще се отворят в САЩ !“
      И много други факти ама трябва да се мисли … или като се казва Цвъковци малко трудно смилат прочетеното …

  5. DO SEGA NE 4UX MNENIE NA NITO EDIN ,,EKSPERT,,!ZURNALISTI,POLITITZI I DR.-VSE ,,NE EKSPER
    TI,,!

  6. в-к „India Today“: „Мястото на Ф-16 днес в индийските ВВС може да е само едно – и то е в музея на военната авиация. Желанието на Д. Тръмп да ни продаде тези стари самолети е напълно разбираемо. Но при евентуално противостояние с ВВС на Пакистан, те изобщо не могат да ни бъдат от някаква полза…“

  7. А някога да можеш да четеш и пишеш е било само за избрани. Хак да ви е масовата просвета, когато куцо, кьораво и сакато изказва мнения по всякакви теми. Като ми ограмотите 1 млн. циганета ще стане още по-интересно. Ами като искате работни места да си произвеждаме бутафорни самолети да ги вдигаме на ръце и да търчим вкупом напред-назад с мощно Ура…Та белким изплашим някого. Браво на Каракачанов за упорството най-накрая да имаме читав боен самолет.

  8. Ако написаното в статията и коментарите е вярно, правителството трябва да се състои от идоти мангали с незавършено начално образование. Да, ама НЕ.

    1. България е на първо място по смъртност в ЕС,най-бедната в Европа,икономически гигант с модерно здравеопазване ,некорумпирано правосъдие и боеспособна армия,нали?

      1. България е това, което Е. Всеки народ си заслужава съдбата. Ако не вярваш гласувай за Нинова, Карадйъ и Сидера – те ще оправят всичко.

      2. България БЕШЕ на едно от първите места по дълголетници в света. Дори този факт е посочен в известен филм с Антъни Хопкинс. България БЕШЕ Японията на Европа по бързо развитие. Българите БЯХА прусаците на Балканите. България БЕШЕ от първите в авиацията. И още, и още… А после я полазиха болшевиките. Резултата е видим и днес. Това което си посочил е час от наследството им.

        1. Пич, туй дет си го писал за България мяза да е за след 50те… и хопкинса, и японията… а и за прусаците си прав – кой не е пожелал, той не ни е мачкал и нас и тъпите немски говеда… но хубавото е, че 6ихме шута на кобургготския урод!

          1. След 50те бяха лагерите, в които затвяряхте и малтретирахте тези, заради които България се възмогна след Освобождението. След 50те беше и насилственото обезбългаряване на Пиринскиа Македониял Нещо невиждано в човешката история. Сам да продадеш част от народа си на чужда държава. Само това да беше заслужавате и гробовете ви да бъдат изринати от България. А преди 50те беше най-големият атентант в Западния свят чак до атаката срещу кулите в Ню Йорк, извършен не от ислямисти, а от коминтерновската сган, организиран и платен от Москва. Говоря за църквата Св. Неделя. „Кмнтр“, предполагам от Коминтерн. Сигурно се гордееш със себе си?

          2. Съдейки по „репресираните“, много меко са третирали криминалната измет в лагерите.
            А оценяйки разликите между коминтерна и ес и варшавския и нато, мога да заяня, че по онжва време в България се отглеждаха хора, а не говеда, кат в западта европа.

    2. Написаното в статията са ФАКТИ, които всеки може лесно да провери,
      което прави ОПРЕДЕЛЕНИЕТО за твоите началници вярно на 90%,
      защото сред коментарите има такива на „експерти“ като теб ! – свалят с 10%
      Браво !

  9. Шведите били ядосани: ами да не са ритали камериерката в главата…

  10. Спахииски е убедителен и умен човек, но все пак подценява ГЕРБ. Шведите сами се насадиха на пачи яица, а сега се правят на невинни жертви. Ясно е че след опита служебно да прецакат Ф 16 при Герджика, ще се задеистват антикоупционните органи на НАТО и другите държави. Сега го играят жертва от гузна съвест и в България никои няма да се върже на подобно нещо.

    1. Отволко, я кажи кой ангикорупционен орган се е задействал?!
      Да не се окаже ПАК, че евроатлантическите слабоумни тролове лъжат,!

  11. Ядосан съм! Може да не разбирам достатъчно от авиация , ама знам, кога ме лъжат. Първо вещата група пише в доклада, че по критерий оперативна ефективност с най-голяма тежест Грипен е на първо място! Това е и моят фаворит. Еф 16, айде нека го вземем! Пък и няма значение, кой е самолетът, като вземеш само 8!Но защо ни беше този цирк? Толкова години, процедури, надежди? Взе ли се решение в полза на народа? Защото той ще плаща! Това е само една сделка. Не е кой знае какво! Ако всяка втора сделка е такава? България се държи, като по-богата страна, отколкото в действителност е ! После ние плащаме! По-високи данъци и глоби! В крайна сметка , като нямаш армия не е важно Еф ли ще е, или Грипен. Пък и да имаш 8 самолети е , като да нямаш самолети! Но не беше този начина. Министри да не могат да си обяснят избора! Да говорят глупости е национален ефир! Да ни дават лъжливи обяснения! Никой нямаше смелост да каже “ Аз избрах, нашата партия избра…. Защото смятаме, че е по-правилно“ Мънкаха там, мишки! С тлъсти банкови сметки.

  12. След избора на f16 зна4ително поевтиняха апартаментите в елитните квартали на София.

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.