“Земетресение” във Фолксваген - криза за Германия

Работниците от „Фолксваген“ пристигнаха със знамена и плакати на събранието, на което шефовете им обясниха, че ги чака фалит.

Не достигат продажби на 500 000 коли годишно

Компанията е ключова и за местното, и за националното благосъстояние, досега работниците u не са били заплашвани

„Земетресение във Фолксваген“ - това е заглавие във вестник Wolfsburger Nachrichten, който обслужва северногерманския град Волфсбург, станал синоним на автомобилния производител. Новината, че засегнатата от кризата компания обмисля затварянето на фабриките си в Германия за първи път в историята си и преждевременно разтрогва 30-годишното споразумение за защитата на труда като част от опита да се спестят около €10 млрд., едва бяха стигнали до работниците, излизащи от портал 17 на главната фабрика на VW във Волфсбург.

„Настроението е в тъжно от известно време“, каза един от работниците. Друг говори за необичайно „високия процент от болести“ сред колегите му, които са стресирани от чувството за обреченост, надвиснало над компанията и от настроението на несигурност, очевидно напоследък при отменената работа на смени. „Със сигурност знаехме, че нещо се готви“, каза друг.

Дни по-късно ръководителите на компанията и около 15 000 работници, от тях 10 000, които се бяха струпали в голяма зала на завода във Волфсбург, а останалите, които не можаха да се натъпчат, гледаха на екраните отвън, как двете страни се бяха изправили една срещу друга в напрегната битка.

Работниците отприщиха своя колективен гняв, разпънаха плакати и скандираха протестни лозунги, сред които: „Ние сме Volkswagen, вие не сте“. В продължение на около 20 минути, според очевидци (медиите не бяха в залата), глъчката от скандиранията и освиркванията не позволиха на шефовете да говорят. Вместо това те стояха зад дългата маса с каменни лица и изглеждаха малко смутени. Облечени в бели ризи с отворени деколтета и тъмни сака, летните им загари изглеждаха избледнели в ярките светлини и мразовитата атмосфера.

„Не ни достигат около 500 000 продажби на коли годишно“, съобщи финансовият директор на VW Арно Антлиц в залата. Това, каза той, е еквивалент на продукцията от две фабрики. „И не е свързано с нашия продукт или с лошо представяне. Пазарът просто вече го няма“. Той даде на компанията „една или две години“, за да се промени ситуацията. Експертите изчисляват, че VW има около 20 000 работници и това е твърде много.

Оливър Блуме, главен изпълнителен директор на Volkswagen Group, може би беше бащата, който се обръщаше към семейството си на масата за вечеря, когато каза на служителите недвусмислено, че компанията живее извън възможностите си и харчи около €1,5 млрд. годишно от паричния си поток за около 15 години и че нещата ще трябва да се променят. Той сравни ситуацията с филма „Семейното коте“, като благосъстоянието „до края на месеца ще свърши“.
Понякога се появява любезен роднина, който ще се намеси, за да плати за екстрите, като например нов телевизор, каза той, преди директно да посочи, че Китай всъщност играе тази роля от години, като продажбите му в страната финансират китайските компании.

Блуме е местно момче, което напълно разбира степента, до която VW стои в основата на икономиката и като цяло идентичността на провинция Долна Саксония и в един момент свали маската и показа емоциите си и говореше за желанието си да „ защити семейството на VW“.

В знак на страстта, която вероятно ще оформи битката, която ще последва, Даниела Кавало, ръководител на работническия съвет, представляващ 120 000 служители на компанията в Германия, отвърна: „Ние сме семейството на VW, а семейството не оставя никого зад борда“. Тя обеща „горчива съпротива“ на мандата на компанията за строгите икономии, настоя: „Ние няма да толерираме да бъдем ликвидирани“. Стачките, които са рядко явление в историята на компанията, не могат да бъдат изключени.

Това, което е заложено на карта за 87-годишната компания, основана под ръководството на нацисткото правителство и водена от мечтата си да произведе бюджетна „народна кола“ или „Фолксваген“, работи не е само Волфсбург, или Долна Саксония, или в още шест други места в Германия, от Емден до Цвикау, където VW е отдавна установен. „Кризата във VW... е криза за Германия“, каза Кавало.

Последната голяма криза, с която се сблъска VW е т. нар. дизелгейт скандал през 2015 и 2016 г., когато беше установено, че производителят е фалшифицирал тестовете си за емисиите, които караха неговите автомобили да изглеждат по-благоприятни за климата, отколкото всъщност бяха и това струваше около €30 млрд. компенсационни плащания в световен мащаб, както и че това нанесе неописуем удар върху репутацията на компанията на символ на немската техническа мощ и надеждност.

Тогавашната загуба на данъчните приходи за местните общности илюстрира степента, до която влиянието на VW се простира в цяла Германия и какво може да означава едно потенциално намаляване на неговата индустриална мощ.

Докато опозиционните партии в Бундестага се възползваха от последствията от изминалата седмица, опитвайки се да ги представят като симптом на много по-дълбоки и по-широко разпространени проблеми в немската икономика, Гита Конеман, водещ член на пробизнес крилото на опозиционната партия ХДС, подчерта потенциалните странични ефекти за цялата икономика.

„Когато VW се закашля, цяла Германия се разболява от грип“, заяви тя, призовавайки правителството на Олаф Шолц да се намеси.

„Автомобилната индустрия остава най-важният сектор в Германия и в този бранш VW е алфа мъжкаря. Когато този гигант се разклати, тогава всичко се клати“, каза Карстен Бжески, главен икономист в холандската глобална финансова институция ING, пред германски медии. Той посочи, че Фолксваген е по-важен за икономическата сила на Европа „от цялата външна търговия с Гърция“.

Някои обвиняват правителството за затрудненото положение на компанията като казват, че е прокарало зеления дневен ред, който е довел до спад в продажбите на автомобили на вътрешния пазар и покачване на цените на енергията, и че не е успяло да изпълни обещанията за съкращаване на бюрокрацията, както и да премахне стимулите за закупуване на електрически автомобили чрез рязкото спиране на програмата за субсидиране в края на миналата година.

Вътрешно обаче също има много критики, и по-специално това е собственият неуспех на VW в продължение на години да улови възможностите, които предоставят електрическите автомобили или пазара на хибридите. Защото тя, от всички компании - за разлика от своите китайски съперници - закъсня толкова много с производството на своя базов модел, достъпен за масите, подобен на нейния грандиозен успех, костенурката на VW? Това е само една от многото „грешки на мениджмънта“, безпогрешно изброени от Кавало, който предполага, че компанията отдавна е загубила обичайното си разпознаване на пазарните тенденции. Както каза един коментатор миналата седмица: „Сякаш „Volk“ (народа) е изпаднал от Volkswagen (народната кола)“.

Но реалността е, че сега в Европа се произвеждат 2,5 млн. коли по-малко, отколкото преди пет години. Пазарът на електрически автомобили се срина с 69% през август в сравнение с година по-рано, което се смята, че е в резултат на намаляващото потребителско доверие, а всяко пето електрическо превозно средство, продадено в Европа, е произведено в Китай. Достъпната базова електрическа кола на VW, която е в процес на подготовка и трябваше да бъде пусната в продажба през следващата година, се произвежда не в Германия, а на Иберийския полуостров.

Обратно на етажа в зала 11 във Волфсбург, представителят на досегашната престижна програма за чиракуване във VW - отдавна обект на завист от много други компании и държави - изрази собствената си загриженост относно отсъствието на Zukunftssicherheit („бъдеща сигурност“ или чувство за отговорност спрямо по-младото поколение). Тя обвини компанията, че е заблудила новобранците относно перспективата им за съкращения на гарантираните им годишни 1000 места за обучение във VW.

„Вече не разпознавам тази компания“, каза в залата Джана Лео от GJAV, организацията, която представлява схемите за обучение на младежите. „Това вече не е същият VW, от който започнах професионалния си живот“. Думите u бяха посрещнати с възгласи и овации от страна на работниците и подновената вълна от освирквания по посока на ръководителите.

(Превод за “Труд news” - Павел Павлов)

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения