Зимно бедствие на лятната магистрала

Нова година дойде. Пристигна навреме у нас, което показва, че не е пътувала с кола по магистрала „Тракия“. Как е дошла, си е нейна работа, нашата е да помислим как да не закъсваме по пътищата в България всякога, щом падне сняг и духне севернякът. Стотици хора бедстваха навръх новогодишния празник, блокирани в 500 коли от снегонавявания по аутобана и обходните шосета към Бургас. И това при 7 - сантиметрова снежна покривка и вятър с пориви от 14 до 24 м/сек на места. Представете си какво ни чака, ако натрупа метър-два? Да хвръкнем - нямаме крила, да се провалим вдън земя - дъно няма, да бягаме - къде обаче? - докъдето поглед стига, все е нашенско... Да не дава Господ да стане.

Премиерът в оставка заяви, че „повече от това не може да се направи“. Той има предвид вероятно „това“, което се направи, след като сума народ престоя около 20 часа под мразовитото небе между Айтос, Ветрен и Карнобат - ни напред, ни назад... И кой знае щяха ли да оцелеят всичките жени, деца и шестмесечното бебе там, ако телевизията не ги беше показала и Борисов лично не бе долетял до тях... После вече им занесоха и храна, и вода, и по литър гориво им дадоха, и снегорини, и пожарни, и цял танк даже им закараха.

А ето сега и най-важното. Управляващи в оставка предложиха законодателни реформи в ситуацията.

Ако ви е омръзнало от приказки за реформи, не четете по-нататък, но ви съветваме да осведомите за тях, защото ако тези случайно станат, всеки може да се окаже засегнат от тях. Те предвиждат утежнени наказания за всички шофьори, които карат несъобразено със зимните условия. За всички. Не само за оня „дебил“ с ТИР-а, за който Борисов разказа, и не само за другите тираджии, от които той се оплака, че „продължават да нахалстват“, като се движат зиме по лятната магистрала.

Защо да е „лятна“? Бургазлии я наричат така. Те знаят от опит, че тя само в летните месеци става за каране. Знаели са го и повечето от попадналите в снежния капан. И са нарушили умишлено правилата, предписани от МВР преди и след това : да не пътуват в зимния сезон, ако не е наложително, да си купят зимни гуми, макар по закон да не е задължително, да пристигат винаги по светло, да не тръгват в приповдигнато настроение, в задръстване да не проявяват нервност и т.н., и други.

Та сега е дневен ред законодателна инициатива да се наказват по-сурово тия нарушители. Може и с доживотен затвор, ако нас питате. Доживотен, да. Направо! На депутатите им писна всяка година по два пъти да вдигат глобите за сгафили „водачи“ и срока за лишаване от свобода. И на гражданите ни омръзна от това. Пък и за тия от нас, които биха се озовали в килия до края на дните си, това може да не е най-лошата участ. В страна като нашата човек не в зандана, ами в ансансьор да влезе, ще вземе да пропадне, във влак да се качи - вагонът ще пламне, по улицата да тръгне - ще го ограбят, докато спи до жена си, ще го оберат...

И доживотните присъди - незабавно! Тия закъсалите на „Тракия“ няма какво да ги бавят, за да се разкарват тук-там и да се жалят: цяла нощ мръзнали, помощ не дошла, звънели на 112 напразно, информация нямали, до сутринта не видели ни полицай, ни дявол от институциите, на които плащат, бурята сварила държавата по бели гащи...Тия жалби разколебават вярата на населението в стабилността на държавата. С едно дело по бързата процедура ще се прекратят. Признаят ли се за виновни някои (а има у нас доста склонни към разкаяние пред властта), процесът приключва без разпит на свидетели и вещи лица.

Ето само за ваше сведение техните показания:

Свидетел №1, превозвач: Знам защо по „Тракия“ всяка зима се случва това - както си караш, излиза мъгла, губиш видимост, потъваш в сняг и като нищо удряш предната кола. Това е от снегонавяванията на места, а те са от нарушените изисквания за строеж на магистрали. То не е само да полееш пътека с асфалт. Всеки проектант ще ви каже, че трябват лесозащитни пояси и други прегради, иначе вятърът докарва от полето сняг. Вижте нивите до мястото, където колите затънаха в преспи - то е безснежно. Наоколо няма дървета, нито огради като край аутобаните в други държави. Заграждения тук-там висят като скъсана марля, строени са от евтин материал, поддръжка няма... ТИР-овете вървели нахално. Как да спрат? Няма паркинги.

Свидетел №2, пътник по „Тракия“: Трима братя сме и се събираме ежегодно в Несебър при мама. С моя близнак идем от София, батко - от Австрия. Прав е Борисов: падне ли сняг, „Тракия“ трябва да се затваря! Докато построят прегради за снегонавявания. Батко цяла нощ и сутринта прекара в ада между Айтос и Карнобат, децата му са с ангина сега. Смя се, като чу да се казва, че така ставало и в САЩ, и навсякъде по света. Той живее сред Алпите, там снегът е по-висок от него, а шосетата са черни, сякаш с подово отопление... Аз тръгнах от София в десет, понеже излъгаха, че отварят „Тракия“ в 14 часа. Двама посинели от студ полицаи ни отклониха по обходен маршрут през Ямбол, но и него затвориха след това - ТИР-ове закъсали и там. Питам единия полицай: Що така? А той: Ами аз що съм тук от вчера сутринта? Потеглихме през Петолъчката и там... над три часа чакане. Брат ми вика: Това е България.

Свидетел №3, полицай: За ЧНГ ние сме най-нещастни. На мен отдавна ми свърши смяната, спи ми се, огладнях, но мръзна тук, началството вика: стой, хора няма. Не е природно бедствие това. Просто пътната агенция не си върши работата. Три дена синоптиците предупреждават: жълт код, вятър със сняг. Всеки знае къде го навява. Но аз тук, преди да стане белята, снегорин не видях. За нула време стана мазало - колите затънаха в преспи на магистралата, понеже в нея се събира като в корито снегът...и после какво? Спасители трябват. А няма. Гражданска защита я туриха в пожарната и повече не я видяхме. Пратиха пожарникари, но и те малко, щурат се насам-натам: тук верижна катастрофа, там ТИР, едно оправят, друго стане. За всичко жива сила трябва. Не става с един танк. Пет хиляди души напуснаха МВР от две години насам и всички мислеха, че е майтап, а вижте сега какво става.

Нали разбрахте? Съдът няма да кредитира тия показания. Ще разпита само шефа на АПИ, Лиляна Павлова, Румяна Бъчварова и други исторически деятели, които са имали щастието да въдворят ред в държавата, да построят магистрали, да спасят бедстващите край Айтос и да им дадат завчера сандвичи. Те ще назоват виновните, а съдиите ще ги накажат. Случаят е ясен. Да влезе Цветанов. Ако някой от съдебния състав е на особено мнение относно събраните гласни и негласни доказателства, той ще му каже, че работи за мафията.

А на Петолъчката - ревизия

„Блокадата ни отведе на Петолъчката, разказва Симо Петров, софиянец. - 31 декември е, три следабяд. Чакаме. Минават час-два, гледаме отсреща бензиностанция - да пием по чай. Вътре пълно със закъсали като нас. Чай и кафе не дават обаче. Защо? Инвентаризация правели, 12-часова - точно когато куп хора бедстват там. Някой вика: „Премиерът мина току-що, с джипа и кортежа, мина и танка, значи пътят се отваря! “А една от продавачките шушне: „Да се беше отбил и тук Бойко, и нас да оправи, че заради тая щура ревизия умряхме от срам !“ Другите мълчат. Не се вълнуват. В България безумието не е събитие. “

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи