Гневен мъж наряза гумите на лека кола за отмъщение

Куче водач е било отровено пред блок в София

Фандъкова и Ангелкова посрещнаха първия полет Баку-София

Училищен автобус се блъсна в къща в Германия

13 братя и сестри са били държани оковани от родителите си в Калифорния

Михаела Маринова: Не се влюбвам лесно Ако нямах музикален талант, щях да съм хирург, убедена е тийнсензацията

АПИ: Над 1100 машини обработват пътните настилки в страната, всички републикански пътища са проходими

Венцислав Грозев, БЛС: Областните болници ще последват съдбата на общинските, ако не се вземат спешни мерки в здравеопазването

Фандъкова: На Витоша не трябва да има строителство, освен на спортни съоръжения

Ангел Кунчев: Болните от грип продължават да растат, между 300-400 хил. българи може да заболеят

Стартира кампания „Не купувай, осинови“ под егидата на кмета на Благоевград Камбитов

Експерт: С новата телефонна измама „обаждане от чужбина” се атакуват хиляди хора

Министър-председателите Бойко Борисов и Артур Расизаде откриха първата авиолиния между България и Азербайджан (СНИМКИ и ВИДЕО)

Столична община: 146 снегопочистващи машини работиха през нощта в София

AПИ: Шофьорите да се движат с повишено внимание в тунела при км 56 от АМ „Струма“, в района на Блатино, поради авария в осветлението

Иван оцеля 11 часа в леденото Северно море

Иван Дойчев оцелява 11 часа в леденото Северно море, а след спасяването демонстрира висок дух и прекрасно настроение.

Мощен отлив го отнесъл на мили в морето

Спасява го руска учебна шхуна посред нощ

Българският леководолаз Иван Дойчев бе спасен от руска шхуна, след като прекара рекордни единадесет часа, плувайки в ледените води на Северно море в четвъртък през нощта.

40-годишният Иван бе открит в 3,10 ч насред непрогледната нощ в пролива Пертланд Фърт край шотландския остров Оркни, където се гмуркал за миди.

Сигналът за бедствието е подаден в 17,20 ч на предния ден, след като Иван не се връща след гмуркане на корабчето, с което излиза на лов за миди. Българинът живее на шотландския остров Южен Ронардзи и работи от една година като професионален водолаз, занимаващ се с добив на скъпи миди “Сен Жак” от морското дъно.

Преди това два хеликоптера и три катера на бреговата охрана го издирват безуспешно в продължение на часове.

“Часовникът ми отчиташе 11 часа и 33 минути във водата”, каза Иван след спасяването пред английския вестник “Дейли мейл”. Температурата на водата в Северно море в този район в момента е 8 градуса. Според справочниците оцеляване в такава студена вода, дори и с неопрен, след три часа е почти невъзможно.

“Движех се през цялото време, плувах усърдно, за да не замръзна, и нито за секунда не изгубих присъствие на духа – разказва Иван и допълва: – Паникьосаш ли си в такава ситуация, си мъртъв!”

Разказът му продължава: “Най-страшно беше първия час, ужас! Отливът бе невероятно силен и ме дърпаше навътре, загубих видимост от брега, озовах се в открито море. След това започна приливът и ме върна обратно към брега.”

В тъмнината той забелязва силуета на руската учебна ветроходно-моторна шхуна “Юный балтиец” и започва да вика. За щастие вахтеният на борда го чува, насочват прожектори и виждат главата му между високите вълни.

От руския плавателен съд в 4 сутринта прехвърлят Иван на спасителен катер на шотландската брегова охрана, който го откарва в болница. Там се учудват на завидното физическо състояние и бодрия дух на българина.

“Чувах хеликоптерите, макар и далеч, и това ми даваше надежда, виждах, че ме търсят, и това ми даваше сили”, разказа Иван от болничното легло. “Искам да благодаря на хората, които ме спасиха, и се надявам днес (вчера – б.р.) да се прибера у дома”, добави той.

“Този мъж извади голям късмет и показа невероятна издръжливост, затова е жив”, сподели Уинг Мънро от шотландската брегова охрана. “Той е прекосил с дрейф и плуване целия пролив Фърт – а това е отвратително и страшно място с течения, – при това с две кислородни бутилки на гърба! Голям късметлия, надали някой друг е оцелявал досега там”, добави морският Мънро.

Според спасителите Дойчев не е хвърлил бутилките и екипировката си, защото била изключително качествена и скъпа, и това е допринесло много за оцеляването му.

“Когато видял кораба, той се насочил с бързо плуване към него, което означава, че е имал още доста сили. Изключително корав човек”, разказаха спасителите.

Иван Дойчев в момента е в болниата Caithness General Hospital в шотландския град Уик в много добро състояние. Редакцията на “Труд” моли негови роднини в България да влязат във връзка с нас при първа възможност.

 

Шхуната спасител

09-4Шхуната „Юный балтиец” тази година е преминала през основен ремонт и е оборудвана с модерна навигационна система. Тя има две мачти с косо стъкмяване и с височина 32 метра. Екипажът наброява 52-ма човека, в това число курсантите. От 1913 г е първият учебен руски ветроходен съд. Въпреки преклонната си възраст „Юный балтиец” (от руски – “Млад балтиец”) е много пъргава и е в отлично състояние. В спокойни води може да се движи с 9-12 морски възела и редовно участва в международни регати. Учебната шхуна е построена за Ленинградския дворец на пионерите. От 2012 г. е под оперативното управление на Санкт-Петербургския морскотехнически колеж. 35 курсанти от колежа са на борда на учебния плавателен съд по време на рейса до северозападния шотландски залив Лох-Ю.

 

09-7Оцелелият:

Позитивното мислене ме спаси!

– Господин Дойчев, разкажете за инцидента?

– Отливът стана прекалено силен, изнесе ме и ме отдалечи от островите, мъртвото вълнение беше страшно и бях сигурен, че никой не може да ми помогне. Отливите по тези места могат да бъдат изключително опасни. В един момент осъзнах, че се намирам в средата на морето.

– Какви мисли минаваха през главата ви тогава?

– Просто се опитах да не се паникьосвам, да не се отчайвам, трябваше да оцелея. Това беше задачата ми. Позитивното мислене ме спаси.

– И тогава видяхте руския кораб…

– Да, видях го към четири сутринта и тогава помислих, че това е моят шанс, опитах се да се приближа. Започнах да плувам, след 40 минути плуване се приближих към кораба и започнах да издавам шумове, да викам за помощ. И те ме чуха и ми помогнаха. Корабът беше пълен с млади моряци на палубата и за щастие те ме чуха. В тъмното и на фона на шума от двигателите.

– Промени ли този инцидент отношението ви към професията на водолаз?

– Това е най-добрата работа на света в моите очи. Нямам търпение да се върна обратно във водата. Ще бъде добре за мен.

– Имаше ли момент, в който си помислихте, че няма да успеете да оцелеете?

– Моментът, в който бях най-далече от брега, беше ужасяващ, тогава тази мисъл премина през главата ми, но в крайна сметка реших, че трябва да бъда позитивен.

(Интервю за Би Би Си, Оркни)

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (1)

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.