Поне 20 души пострадаха на дербито в Сърбия

Борисов: Казал съм на Димов, ако има възможност да се приеме точка за втори лифт на Банско, аз ще съм вносител (ВИДЕО)

Левандовски и Рибери се записаха в историята

Роналдо изпревари Меси и Суарес

Задържаха българин за наркотрафик в Истанбул

Районната прокуратура в Кнежа внесе обвинителен акт Съдят шофьор на камион, пребил двама даяджии Удрял единия от инспекторите със стоп палка по главата

Белгийският съд прекрати делото за екстрадиция на Пучдемон

Австралийски огнеборец направи пожар при демонстрация на опасностите от огъня на открито

Walt Disney купува 21st Century Fox за 52 милиарда долара ​

Година след атентата на коледен базар Берлин задържа свързани с терористичната атака

Посланикът на Русия Анатолий Макаров: Руският президент, който и да е той, ще дойде в България през 2018 г. Посланикът пя “Моя страна, моя България” пред журналисти

Дирят за убийство министър на щастието Лал Сингх Аря е член на управляващата индийска партия

Приключи ежегодната пресконференция на руския държавен глава Путин: Опонентите на Тръмп вредят на САЩ, като измислят истории за контакти с Русия

Кирил Ананиев: Националната здравна карта ще бъде готова до три месеца

Илияна Йотова: 2017 г. бележи нов етап в отношенията между България и Македония

“Игли в съня” е новата книга на поетесата Анжела Димчева

Анжела Димчева и Любомир Левчев.

В Украйна излезе книгата с лирични фрагменти „Игли в съня” (2017) от поетесата Анжела Димчева. Изданието е двуезично (български и украински език) и е дело на издателство „Твердиня” (гр. Луцк). Блестящият превод е реализиран от поетите Микола Мартинюк, Виктор Мелник и Бойка Драгомирецкая. Томчето е илюстрирано с 18 рисунки на Райна Дамяни. Премиерата на книгата ще бъде в София на 10 март в литературен клуб „Перото” с личното участие на тримата преводачи и на художничката.

Предговор от Любомир Левчев

Държите в ръцете си една необичайна книга – „Игли в съня”, сборник от философско-поетични фрагменти, които могат да бъдат причислени към жанра на кратката или афористична проза, бидейки разнообразни по съдържание, метафоричен изказ и морално-интимни послания. Тези кратки фрагменти са писани от Анжела Димчева в продължение на четири години и отразяват нейното виждане за света и човека в началото на ХХІ век. Акцент е сложен върху същността на изкуството, в частност върху ролята, битието и сложния вътрешен мир на твореца в България днес; тя не налага категорично мнението си, а говори с кристално ясни метафори за вариативния характер на ред понятия и актуални дилеми на взаимоотношенията в съвременното общество: любовта, лицемерието, омразата, нещастието, религията, смъртта, измамата, парите, кражбата на идеи, думите, завръщането, илюзиите, завистта, „безкрайния преход”, самовнушението, отмъщението, свободата, пресечната точка и т.н. Казвал съм и друг път: Не надеждата умира последна, уви! Последна умира омразата. Нека помислим за илюзиите, които се разтопяват днес пред очите ни – това ни казва с тези фрагменти авторката.

„Игли в съня” е своеобразен влог в критико-есеистичната мисъл на българската литература – написана от поет и литературен критик, познаващ добре проблемите на българските писатели.

Рядко на книжния пазар се появяват такива книги. Те не са чист жанров формат, а симбиоза, граничност между класическите жанрове. Стилът понякога е по-важен от сюжета, защото е рожба на по-сложното – отразените лъчи на времето, премълчаното като цивилизационен жест. Тук ще видите всичко това.

Анжела Димчева

„Игли в съня” (откъс)

• • •

България е петно от пепел върху картата на света.

• • •

Християнската цивилизация се предава без бой – това е кризата на религията, в която след 2000 години вече няма истинна вяра, а само глобални интереси – днес европейските църковни институции са просто едни финансови корпорации.

• • •

Поезията е най-заразната болест, която се лекува само с още повече поезия…

• • •

Нищо не е толкова отровно, както опитът да се гримира любовта.

• • •

Толкова е изпълнен въздухът с аерозоли лицемерие, че хората започват да мутират. Плоскостта на видимото е всъщност ребус от привидности.

• • •

Милиони хора са праведни, но само от гледна точка на религията. Още повече са грешници, защото това е тяхната религия.

• • •

Лятото не е антипод на зимата, а нейното чувствено отражение.

• • •

Стъмването предизвиква еротичност дори само с разсъбличането на звездите.

• • •

Най-страшното не е цунами в океана от хора, а празната стая, в която сме се обичали.

• • •

След хиляди придобивки и загуби по пътя най-сетне разбираме, че никой не може да ни отнеме само смъртта.

• • •

Кражбата на идеи никой не я забелязва. Нима антиматерията би могла да се измери на кантар?

• • •

Аз нищо не измислям, думите са самозараждаща се плазма. Който може – я облагородява, който иска – я обсебва, който страда – я дарява.

• • •

Сънят… Само в него никой не ни подслушва… Но успяваме ли да изкрещим най-важното?!

• • •

Да отворим прозореца, преди „прозорците“ от компютърния екран да ни зазидат окончателно…

• • •

Когато спреш да се интересуваш от себе си, разбираш, че всъщност никой не се интересува от тебе.

• • •

Изкуството не иска жертви, защото то самото е жертва на признатия гений.

• • •

Една свещ ми е достатъчна – ще успея ли с поглед да я запаля, като си мисля за теб?

• • •

Дишам в графика, работя в карикатура, движа се в плакат, говоря в анимация, остарявам в скулптура… Но вали нежност в чужда живопис.

• • •

В града природата е уморена. Никой не забелязва сезоните. Климатикът е заковал равновесието на извънприродния човек, а интернет му е внушил, че е вечен.

• • •

Ако и душата можеше да се опакова, Кристо би бил повече от Папата… Но всъщност неговото изкуство е един добре рекламиран пазарен символ.

• • •

Ледени висулки проглеждат към мене, задават отговор и отминават… Човекът е излязъл завинаги от пещерата, когато е разбрал, че смисълът на живота е да разговаря.

• • •

Майката знае всичко, може всичко, тя е островът на спасението, докато детето не се влюби… в компютъра.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.