На 7 април 2020 да почерпят

Телците да проявят търпение, Водолеите стабилизират финансите си – Дневният хороскоп на Алена

Стилиян Петров: До няколко месеца ще обявя дали се кандиратирам за президент на БФС

Коронавирусът – тор за графоманията Сред мераклиите за слава преобладават неразбрани поети

Улица в Ню Йорк е №1 по сделки с луксозни имоти Средната цена е 38,5 млн. долара

Строят апартаменти за възрастни хора

Броят на смъртните случаи от коронавирус в САЩ надхвърли 10 000

Коронавирусът предпочита мъжете

Франция съобщи за още 833 смъртни случая от Covid-19

Отмениха вечерния час в област Стара Загора

Ниските лихви повишават инвестициите в имоти Полша привлича много капитали

МЗ пуска Национална информационна система за борба с COVID-19

Пробват над 300 терапии за COVID-19

Българи от чужбина наемат жилища с виртуален оглед

Депутатите без заплата до края на извънредното положение

Извънреден коментар по извънредния закон Някои очевидни несъвършенства, които могат да се поправят

Ето някои очевидни несъвършенства на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение:

1. Още в чл. 2 от закона министърът на здравеопазването придобива статут на една извънредна, дори и за извънредното положение, властова фигура, която може, освен по Закона за здравето, да въвежда и други временни мерки и ограничения, определени в закон.
Замисълът на извънредния закон би трябвало да е да делегира необходимите по обем правомощия при съкратени процедури, нищо повече. А когато се въвеждат мерки, то да бъде описанo спрямо кои лица, какви по характер. Така на практика дори и стеснително да тълкуваме чл. 2 от ЗМДВИП във връзка с текстовете на Закона за здравето в чл. 61, чл. 63 и чл. 63а, отново няма пояснение, „министърът на здравеопазването може да разпореди мерки и дейности за опазване на общественото здраве, различни от мерките и дейностите по този раздел”. Така например, ако министърът на здравеопазването прецени, ще може ли да нареди задържане на лице по Закона за МВР?

2. Начинът, по който е разписан чл. 6 от извънредния закон благоприятства длъжниците по всякакъв тип договори да спрат плащанията. Може би идеята на такъв текст би била да разтовари длъжниците както от дисциплиниращото, така и санкционното въздействие на лихвите и неустойките, но не и да постави в неблагоприятно положение изправната страна по договор. Противоречащо на логиката е едната от две страни по договор да има само права без никакви задължения. Практически от влизането в сила на ЗМДВИП всеки може да спре да плаща всичко без издръжка и трудови възнаграждения. Вече е налице и разнопосочно тълкуване на закона от дружества за битови и комунални услуги, че те не са засегнати, което не почива на законова разпоредба. Изключение е въведено само за електроразпределителните съгласно пар. 2, ал. 2 от преходните и заключителните разпоредби (ПЗР) на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение.

Съществува и друг основен проблем – никъде не е предвидено, че ако длъжникът по забавено плащане е неизряден преди обявяването на извънредното положение, самото извънредно положение не трябва да спира негативните за него последици. За вече започнала забава не може и не бива да се получава такъв законодателен „бонус”. Текстът трябва да се ограничи само до задълженията с падеж от деня на въвеждане на извънредното положение.

В този си вид чл. 6 или трябва да бъде автентично тълкуван от Народното събрание или да бъде изменен.

3. Автоматичното удължаване по чл. 12, ал. 5 с един месец след отмяна на извънредното положение на заповедите за настаняване в специализирани институции и социални услуги в общността от резидентен тип (сред които и психиатрии) поставя в много уязвима ситуация част от ползвателите на тези услуги. Да не забравяме, че не всички лица, ползватели на тези услуги, са тежки случаи и за по-леките такива това може да се окаже принудително и неоснователно лишаване от свобода. Възможност е, след като се лишава съдът да гледа тези случаи, да се създаде възможност на предоставящия услугите за временна преценка, а съдът да има последващ контрол.

Отделен и никак немаловажен въпрос е защо след като законодателната власт работи, изпълнителната също, същото не се отнася и за съдебната власт и каква е причината за това тя да е изцяло парализирана. Поне за част от делата може да има преосмисляне и казусът с прегледа на мерките за настаняване само потвърждава това.

4. Чл. 20, ал. 2 вменява на учителите сами да обезпечат необходимото техническо оборудване за провеждане на обучението. А ако не разполагат с такова, ще носят ли дисциплинарна отговорност и кой ще компенсира учениците за пропуснатия учебен материал?

Непроизнасянето в срок на длъжностните лица от НОИ относно получаването на обезщетение за временна неработоспособност, трудоустрояване, безработица както и на реда за отпускане на пенсия няма да се счита за мълчалив отказ, съответно няма да подлежи на обжалване. По начина, по който е разписан пар. 5, чл. 3а, ал. 1, т. 3 от ПЗР на закона не става ясно какво ще правят лицата, имащи право и претендиращи за съответното обезщетение, които не са получили отговор. Мотивирането на непроизнасянето с „причини, дължащи се на извънредното положение”, без да се упоменават характера и вида на причините, поставя в правна неизвестност и лицата, и администрацията, предвид факта, че това са преимуществено уязвими групи. На практика много на брой хора ще пострадат от този текст без да могат да получат дължимото им.

 

Как да постъпи самотник под карантина

От чисто хуманна гледна точка една законодателна празнота прави силно озадачаващо впечатление – при изобилието от забрани и наказания за поставените под карантина лица никъде не е предвидено те да ползват елементарни социални услуги. Най-прост пример – как да постъпи лице под карантина, което няма близки, които да му напазаруват. Да стои без храна вкъщи 14 дни ли? От този хуманен подход е лишено и неизвънредното законодателство…

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.