На 13 декември 2018 да почерпят

Британският премиер Тереза Мей печели вота на доверие в парламента

Емигрантът Роман е първият мъж-финалист във „Фермата“

Чарли Шийн една година не е близвал алкохол

Джендър и футбол – най-търсени от българина Нито една личност в родния списък

„Роди се звезда“ поведе в номинациите на Гилдията на филмовите актьори

Пред срив са психиатричните грижи в България Пациентите се лекуват при тежки битови и хигиенни условия, нарушават се основни права

Тереза Мей се оттегля като лидер на консерваторите преди изборите през 2022 г.

Айфеловата кула угасва в полунощ в памет на жертвите от Страсбург

Заснеха бившия македонски премиер Никола Груевски да се разхожда в Будапеща (СНИМКА)

Търсят сенчеста армия в Бундесвера Мистериозният Ханибал е начело на десни екстремисти

Зам.-държавният секретар на САЩ идва в София Джон Съливан ще обсъди енергийната диверсификация

Три години затвор за бившия адвокат на Тръмп Майкъл Коен, плащал на жени да мълчат за връзките им с президента

Преференциите за вота ще започват от № 100 Промените за машинното гласуване минаха със 115 гласа „за” на първо четене

Антониу Гутериш призова преговарящите за климата да ускорят работата си, за да се постигне споразумение

Изложбата „Дизайн на музейни експозиции“ възстановява връзката между образованието и професионалните общности

Изложбата „Дизайн на музейни експозиции“ бе открита в Етнографския мезуй на открито /ЕМО/ „Етър” в Габрово. Тя е представителна извадка от студентски проекти със специален фокус върху музейните експозиции – постоянни и временни. Експозицията е по инициатива на доц. Мирослав Богданов, преподавател по „Пространствен дизайн” към специалността „Рекламен дизайн”, декан на факултета за „Приложни изкуства” в Художествена академия – София.

„Промените, настъпили в България след 1989 година, оказват влияние и върху отношенията между институциите, развиващи дейност в областта на културата. По това време специалността, позната днес като „Рекламен дизайн”, се нарича „Художествено-пространствено оформление”, обясняват музейните уредници.

Те напомнят, че преструктурирането на икономиката доведе до промяна на бизнес-средата.

„Тъй като нашата специалност се занимава и с търговско-промишлени изложения, това се отрази и на нас. Много от колегите не успяха да реагират на промяната, институциите загубиха своята роля, бизнесът започна да търси други решения и така се наруши цялата структура, на базата на която нашите специалисти се реализираха“, категоричен е доц.Мирслав Богданов.

Той казва още, че въпросът при музеите също е икономически.

„Музейните експерти много добре знаят необходимостта да се комуникира с професионалисти, обучавани в нашата специалност. Но днес, по редица обективни и субективни причини, има едни търгове, в които не става въпрос за художествени изисквания”, коментира доц. Богданов.
В такива търгове, които са наложени от действащата система, се обръща повече внимание на икономическата страна на въпроса, а художествената остава на по-заден план. Явяват се фирми, които формално отговарят на условията, но се губи съдържателната страна.
Защо не е масова практика фирмите да търсят специалистите по дизайн остава една голяма енигма.

Доц. Мирослав Богданов уточнява, че е направен опит за създаването на гилдия, която да въдвори ред в професионалната и образователна среда.
„Появиха се много университети, които претендират, че подготвят специалисти в рекламния дизайн, но реално самите преподаватели нямат нужната квалификация. Това е изключително специализирана дейност, която изисква много широк кръг познания, развити методично в годините. Специално за музеите – едни останаха в развитието, което бяха постигнали до промените от 1989 година, а други се превърнаха в странни места с особен естетически вкус.

Тази наша проява – изложбата „Дизайн на музейни експозиции“, възникна след едно предложение за включване в инициатива на Министерство на културата. Идеята е, че е нарушен баланса и е необходимо да се възстанови. На проявата присъстваха много музейни директори и специалисти по музеология. Става въпрос за специалност в Художествена академия, която съществува повече от 40 години. Тогава решихме да представим чрез такава изложба какво се случва в нашите ателиета, да покажем резултатите от учебните задачи на нашите студенти. Надяваме се с тази изложба да провокираме засилен интерес към труда на специалистите и те да бъдат привличани след като обучението им при нас приключи”, изтъква доц.Богданов.

Изложбата „Дизайн на музейни експозиции“ има задачата да представи специалността „Рекламен дизайн” не само пред специализирана аудитория, която има професионално отношение към темата, но и пред широката общественост. След представянето в ЕМО „Етър”, изложбата ще продължи да гостува в други музеи в страната.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.