Изложба „Парабола” в галерия „Париж”

1. Даниела Зекина и Петър Бояджиев на откриването на изложбата „Парабола”, галерия „Париж”, София.

У нас пристигнаха художниците Даниела Зекина и Петър Бояджиев, които вече 25 г. живеят и работят в Канада

У нас пристигнаха художниците Даниела Зекина и Петър Бояджиев, артистично семейство, което вече 25 г. живее и работи в Канада. Само преди седмица в Казанлък те дадоха старт на Петото издание на „Минипринт” – международна изложба и конкурс на малка графика.

На 8 юни в столичната галерия „Париж” беше вернисажът на авторския им проект „Парабола” – живопис, графика и други медии. Ценители и широката публика могат да видят творбите до 23 юни 2017.

Защо „Парабола” и коя е линията на обединение в почерка на двама толкова различни артисти?

Параболата като литературен термин визира късо словесно произведение с поучителен характер, близко до притчата и афоризма. Даниела Зекина показва живописни картини, а Петър Бояджиев – дигитални графики със смесена техника, които са отпечатани върху платно. Но и двамата използват емигматичен език, за да пресъздадат с визуални средства алегориите на модерния свят. Творбите им са коренно различни като сюжет и стил, но общата линия в изобразителния им почерк е използването на графични знаци – цифри, ноти, букви. Така те създават оригинална визуална азбука. Несходствата всъщност провокират зрителя да открива общото като внушение. На прага на всяка абстракция лежи една конкретика, която осъществява контакта с публиката и завихря около себе си фантазното, въображаемото, личното послание. Добре познати митологични сюжети присъстват тук осъвременени, създават визуално напрежение – трепет, който привлича и генерира различни тълкувания. Двамата артисти разбиват клишето, че се допълват. Те не се допълват, на места дори се оттласкват, защото са коренно различни. Но когато подредиш творбите им една срещу друга, като в огледален образ, откриваш общия хоризонт между тях – във финеса, чувствителността, в посланията. Петър използва техниката „трансфериран диманш” – създава картините си на компютър и после ги отпечатва върху платно, като ги дообработва с триизмерни елементи. Той залага на алегорията, в преобладаващата част творбите му са гротескни. Ще усетим това въздействие в „Пиърсинг”, „Приключение”, „Прилежност”. В живописта си Даниела използва различни текстури, а в тази изложба виждаме нови триизмерни елементи, полагане на златен и сребърен прах, за да се получи различно отразяване на светлината. Когато зрителят съзерцава нейните творби, сякаш чува музика от предренесанса. В картините ѝ грее образът на Вечната жена, но красотата на линията и цвета носят допълнителен пласт на антично изящество. Този подтекст е вложен и в заглавията: „Калиопа в червено”, „Урок по калиграфия”, „Музика”, „Между думите”.

Двамата художници са интересен творчески тандем, характеризиращ се с полифонична събирателност, която хармонизира паралелните светове на всеки един от тях.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Култура