82% от богатството в света отива при 1% от населението

Майка с бебе в ръце пропадна в улична шахта в столичен квартал

Агресия в дом за деца с увреждания в Габрово

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ във вторник, 23 януари 2018

Правят сергиите в Слънчев бряг еднакви

15-километрова опашка на ГКПП „Капитан Андреево“

Броят яхтите на българи в Гърция Удрят схемите за укриване на налози при транзит

Списък с 55 защитени специалности въвежда МОН

Религии против Истанбулската конвенция Светият синод обяви, че договорът поражда тревога за бъдещето на европейската християнска цивилизация

Белгия намали равнището на терористична заплаха в страната

Федерика Могерини заяви, че е извънредно притеснена от турската офанзива в Сирия

Огнеборци потушиха пожар в цех за металообработка в Килифарево

Бомбаджия на банкомати скочи в ледените води на Струма (обзор) Джонката и Свещичката арестувани след 75 дни търсене под дърво и камък

Разкриха пет високотехнологични наркооранжерии в Добричко

Грипна епидемия и в Благоевград Висока заболеваемост в още 6 области

Има вероятност да се образува ледоход по река Дунав

Снимка: Архив

Има вероятност да се образува ледоход по река Дунав. Това коментира директорът на Агенцията за проучване и поддържане на река Дунав в Русе Павлин Цонев, предаде БНТ.

Той обясни, че условията за образуване на ледоход са ниско ниво на реката, което в момента е факт, както и продължително застудяване, каквато е синоптичната прогноза за следващите дни.

За ледоход е нужен общ сбор от минус 100 градуса за 10 дни.

„Речната практика показва, че за да се появи ледоход трябва в продължение на 10 дни температурата на въздуха да е под минус 10 градуса“, уточни Цонев.

Така целият обем вода ще се охлади. Ще се появят първо ледени кристалчета и т. нар. шуга – ледена каша на повърхността на водата, след това ще има и крайбрежен лед, който предхожда и същинския ледоход по реката. Цонев обясни, че прогнозата за голямо застудяване е за четири-пет дни.

„Ако след това имаме по-високи температури, може и да не се достигнат условията, при които ще се образува лед“, допълни той.

Директорът на АППД заяви, че при ледоход корабите трябва да се приберат в пристанищата, в зимни убежища. В противен случай може да има последствия за плавателните съдове. Той припомни, че през 2012 г., когато е имало ледоход, румънски параход е потънал край Силистра, защото капитанът не се е съобразил с природата.

Статистиката показва, че от 1900 година до момента реката е замръзвала напълно 28 пъти. По-често това е било до 50-те години на миналия век. Статистиката на хидрометеорологичната станция на АППД показва, че най-дългият период с ледови явления по реката е бил 89 дни – от 21 декември 1953 г. до 19 март 1954 година. За 66 дни тогава реката е била напълно замръзнала, а в останалите 23 дни се е наблюдавал ледоход.

Дунав е замръзвал на два пъти напълно през зимата на 1984 г. – 1985 година. За последно ледоход е имало през 2014 година. През зимата на 2011-2012 година явлението се е наблюдавало в продължение на 24 дни. Тогава ледоходът по реката е достигнал 80-90 процента и е нанесъл сериозни поражения на неизвадени от водата понтони.

Абсолютната минимална температура за януари, измерена в Русе, е минус 21 градуса – на 26 януари 2010 г., а най-високата е била 21,1 градуса – на 22 януари 2009 година. Най-ниската температура на днешния 4 януари е била измерена в Русе през 1993 г. – минус 11,4 градуса, а най-високата – 18,8 градуса през 1984 година. Статистиката на АППД показва още, че най-ниското ниво на реката е било отчетено на 8 септември 2003 г. – минус 73 см под условната кота „нула“, а най-високото е било 1003 см на 16 март 1942 година.

Към момента ниското ниво е проблем за корабоплаването по реката. При Русе днес са измерени 53 см спрямо условната кота „нула“. Прогнозата за следващите дни е то да спадне с още четири сантиметра. Цонев коментира, че скоро не се очаква повишаване на нивото.

Директорът на дирекция „Речен надзор-Русе“ към агенция „Морска администрация“ Иван Жеков обясни, че корабоплаването е затруднено – прагове са се образували в района край Белене, Вардим, Батин, около устието на река Янтра, под остров Милка и край Попина.

В момента повече от 30 моторни кораба и несамоходни плавателни съда, т. нар. секции, изчакват под остров Милка. Там е плитко и участъкът за преминаване е стеснен. Капитаните трябва да провлачват секциите си. Хидрографният кораб на АППД търси по-добри дълбочини.

Край Белене и Попина преминаването също е затруднено. Има струпване и на плавателни съдове. Повече от седмица в района на Белене стои заседнал кораб поради капитанска грешка, но той е извън фарватера /плавателния път/ – не пречи на корабоплаването и не застрашава околната среда.

Жеков призовава капитаните и собствениците на кораби да се съобразяват с обстановката по реката, да следят синоптичните прогнози, както и евентуалната поява на ледоход.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.