Инженер по транспорта: Проблемите на старите тунели у нас са, че са строени без нужната хидроизолация

Тунелът "Ечемишка" Снимка: Труд

Проблемите на старите тунели у нас са, че са строени без нужната хидроизолация. Това води до течове и след това замръзвания и корозия. Такъв проблем в пътните съоръжения у нас открои инж. Ясен Ишев от Научно-техническия съюз по транспорта, предаде БТВ.

Той посочи, че ремонти на тунел „Ечемишка” са правени през годините, но не и основни. През 2005 г. тунелът, в който в неделя загина жена заради паднала осветителна греда, е бил обявен за опасен и създаващ предпоставки за „възникване на пътнотранспортни произшествия с непредвидими последствия и възможни човешки жертви“.

Според инж. Иван Каралеев от Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране проблемът с лошата пътна инфраструктура става системен и не е ясно до каква степен са изпълнени предписанията от задължителното обследване на тунела. „Въведохме големи глоби и наказания за водачите на превозни средства, но не е ясно кой носи отговорността за лошото изпълнение на подобни инфраструктурни и транспортни съоръжения”, посочи той.

Според него след като цял конструктивен елемент се е срутил вероятно дадените предписания не са спазени. Все пак щом 33 години тунелът съществува без основни ремонти явно добре е било изпълнен навремето. Но няма съоръжение което да се употребява толкова дълго време без поддръжка, категоричен е Каралеев.

След срутването в „Ечемишка” обходният път под виадукта Коренишки дол даде възможност на пътуващите да видят стълбовете му лошото им състояние. Самият Ишев посочи, че е работил по виадуктите на „Хемус” и при тях при строежа им е имало занижено изискване на бетоновото покритие на армировката.

В момента 90-метровите стълбове са с на места оголена арматура и това е слабост. По думите му на следващия голям акведукт вече тази слабост е ремонтирана и е положена хидроизолация.

Пред БНТ експертът по пътно строителство Константин Жипонов заяви, че има съмнения за допуснати пропуски още при самото строителство на тунела „Ечемишка“. Според него е оставено известно разстояние между тунелната облицовка и скалната порода. В този случай с течение на времето се получава дренаж, който започва да акумулира вода, и така самата скална се разхлабва, обясни инж. Жипонов.

„При констатирани пропуски трябва моментално да се запълни луфта с цимент от пясъчен разтвор. След като толкова време е минало, очевидно е, че тези разстояния са започнали да нарастват. Самият тунел се е превърнал в един огромен дренаж“, коментира Жипонов.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (3)

  1. „на следващия голям акведукт“
    Боже, всички копирали от едно място и никой не се замислил каква е разликата между виадукт и акведукт!

  2. Тия инженери да си изгорят дипломите и да скочат от някой мост… без бънджи.

    Тунелите ги строиха съвестно и спазваха всички технологични изисквания, които имаше тогава.

    Само дето на един тунел всеки пет години (а може и по-често) трябва да му се прави основен ремонт и да се подменят всички корозирали части. Трябва да се следи състоянието на терена над него. Да се оглежда редовно и извънредно след земетресения, свличания и прочие…

    Кога последно нещо от горепосоченото е направено съвестно на някой от многото тунели в България ?

    Кой се води отговорен – персонално – за експлоатационното състояние на което и да е съоръжение в България ?

  3. Някои предсказател беше предупредил, че е възможно срутване на някои от тунелите на Хемус.
    Оставено е известно разстояние между тунелната облицовка и скалната порода. В този случай с течение на времето се получава дренаж, който започва да акумулира вода, и така самата скална се разхлабва,
    При констатирани пропуски трябва моментално да се запълни луфта с цимент от пясъчен разтвор. След като толкова време е минало, очевидно е, че тези разстояния са започнали да нарастват. Самият тунел се е превърнал в един огромен дренаж“

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.