Инж. Пламен Панчев, основател на Тракия икономическа зона (ТИЗ), пред „Труд“: 2000 специалисти искат да правят фарове в завода на “Мерцедес”

Разширяват завода за части за самолетите Airbus в Пловдив

Пловдив е ярък пример за развиващ се индустриален, български град, който събира както чужди, така и български компании с една цел – да правят успешен бизнес. Тракия икономическа зона (ТИЗ) е една от тези зони, в които вече работят над 180 български и чужди компании, някои от които световни лидери в своите области. От основателя на публично-частното партньорство разбираме какви нови заводи да очакваме в зоната през 2019 г., какви инвестиции те ще направят и как тези фирми се справят с липсата на кадри. Той разкрива и дали България вече е готова да посрещне толкова мащабен инвеститор, като „Фолксваген“.

- През 2018 г. Тракия икономическа зона (ТИЗ) отчете 150 млн. евро инвестиции. Ще разкажете ли кои са проектите, г-н Панчев?

- В зоната през 2018 година заработи първият в България завод за самолетни части на френската компания „Латекоер“ (Latecoere), водещ доставчик в самолетната индустрия. В момента компанията удвоява капацитета си и през 2019 г. площта на предприятието ще нарасне с нови 4000 кв. м. Инвестицията в сградата и машини е на стойност 5 млн. евро. По план от септември ще започне производството на нос за самолетите Airbus. Сега се произвеждат шкафове за авиационно оборудване за няколко модела на Airbus. През 2018-2019 г. в ТИЗ се реализират още 21 инвестиционни проекти, някои от тях нови, а други са поредното разширение. Това са на българските фирми „Биомашиностроене“, „TVT“, „Елко Мес“, „ЕНКО Пластикс“, „Интерлинк Груп“, „Стинг“, „EURO MIX“, „Цима-99“, „Куков&Ко“, „Имоти онлайн“, „Реал М“ и „Volvo Group Trucks“, немските компании „Humanita“, „Kaufland“, „Willi Elbe Gelenkwellen“, „Mecalit“, „VEM“, „Мото-Пфое“, италианската „Zobele“ и английската „William Hughes“. Първа копка на високотехнологичен завод за задните светлини на „Мерцедес“ направиха на 28 юни 2018 г. министърът на икономиката Емил Караниколов и Ахмет Байрактар, президент на „одело Фарба Лайтинг Груп“. Турската компания строи в индустриална зона „Куклен“, част от Тракия икономическа зона. Чрез регистрираната у нас „Одело България“ тя ще инвестира до 2023 г. Поетапно 40,6 милиона евро в 3 завода и парк за поддоставчици. Голяма част от компаниите, които са в зоната, непрекъснато инвестират в оборудване, в увеличаване на персонала, в усвояване на нови производства и продукти. Факт е, че вече инвестиралите тук, продължават да инвестират втори, трети и дори четвърти път.

- Какво очаквате да се случи през 2019 г.?

- Стабилността на България в международен план води до голям инвеститорски интерес. В момента преговаряме с пет чуждестранни компании - две турски, две италиански – едната, от които с интерес да вложи пари и в професионалното образование, и една немска. Три, четири са и потенциалните родни инвеститори.

- Защо чуждите инвеститори избират Тракия икономическа зона за своите заводи. С какво ги привличате?

- С многото работа, която предварително сме свършили. Те виждат, че идват в една работеща бизнес среда. Имат пред себе си примера на успешно случилите се вече инвестиции в зоната – на над 180 компании. Няма по-добра от тази реклама. Помага ни и фактът, че общините Пловдив, Марица, Куклен, Раковски, Първомай, Асеновград, Калояново, Родопи, Стамболийски, с които през 2014-та подписахме Меморандум за сътрудничество при развитието на ТИЗ, ни съдействат непрекъснато.

- Как се справят компаниите с липсата на персонал, било то висококвалифициран или нискоквалифициран? Учебният ви център в Пловдив заработи ли?

- Ще ви дам конкретен пример, за вас оставям изводите. Екипът на „Одело България“, която изгражда завод за фарове на „Мерцедес“, след кратка пиар и рекламна кампания, само за месец получи 2000 автобиографии от специалисти, кандидатстващи за 100 работни места. Първите 20 вече бяха на обучение в Турция, и впечатлили домакините с добрите си професионални знания и умения. Всъщност, за да няма проблем с кадрите, ние работим вече пет години по този въпрос. В тази насока е и европроектът на „Клъстер Тракия икономическа зона“ за учебен център в зоната. В момента се изработват програмите за него съвместно с фирмите от зоната. Центърът за квалификация и преквалификацията на кадрите активно ще заработи от есента. Екипът на „Клъстер Тракия икономическа зона“ изготвя и десетгодишна програма за дългосрочно и устойчиво развитие на професионалното средно образование с оглед нуждите на съществуващите индустриални предприятия при нас. За първи път заедно създаваме ефективен механизъм за сътрудничество и координация между представители на професионалните училища, на техническите университети, водещите компании, общините и институциите, имащи отношение към професионалното образование. Цели се осъвременяване на учебните програми, както и на инфраструктурата – сградна и техническа, на професионалните гимназии. Проектът залага и на повишаване знанията и компетенциите на учителите, привличането на млади учени в ключови за индустрията в региона дисциплини. Една от най-важните цели на програмата е повишаване на интереса на децата и родителите към професионалното образование като цяло.

- Разкрийте ни какъв нов завод може да очакваме в Пловдив?

- В края на 2018 година турско-немската компания „Шпинер“ (SPINNER) започна нов завод за машини с цифрово-програмно управление. „Шпинер България“ ООД получи от Българската агенция за инвестиции сертификат „Инвеститор „Клас А“ в края на януари 2019 г. за инвестиция в размер 10 млн. лв. и назначаване на 100 нови служители. Имаме сериозен български инвеститор в областта на преработката на храни, който е в подготвителна фаза. Стартирането на това предприятие ще доведе до стабилизиране на производството на зеленчуци и плодове. Българските земеделски продукти са качествени и интересът към тях расте и затова нашите фирми инвестират в преработвателната промишленост. А и в Пловдив е Университетът по хранителни технологии, който захранва бранша с добри специалисти. Южнокорейската „Hanon Systems“ придоби канадския производител на автомобилни компоненти „Магна“, който има завод в зона „Раковски“, част от ТИЗ. Преди дни представител на зоната посети Корея и се срещна с новия собственик. Тази година се надяваме южнокорейската компания да стартира разширяване на завода си тук.

- Разбра се, че „Фолксваген“ е оглеждал терен. Какво може да очакваме от срещите ви?

- Най-добрият начин да помогнем тази инвестиция да стане факт, е да запазим конфиденциалност. България вече е готова да посрещне толкова мащабен инвеститор. Всички държавни институции и бизнесът работят заедно изключително усилено, за да се случи това.

- Какви са проблемите пред развитието на индустриалните зони?

- Инфраструктурата, обучението и квалификацията на кадри, професионалното образование, свързването с науката. Не случайно започнахме учебния център за квалификация, програмата за професионално образование и „Тракия Тех“ - платформата за дигитална трансформация на традиционните индустрии, с цел утвърждаването на зоната като място за високотехнологични инвестиции. За нас това са проекти – основа за следващия етап на развитие на икономическата зона - обединяване на образование, наука, иновации, което ще подпомогне и продължи устойчивото ни развитие.

- С какво може да ви помогне държавата, а не го прави?

- Нека обърнем въпроса - да кажем какво прави. В държавата има промяна – работим много добре с Българската агенция за инвестиции, Министерствата на икономиката, на Образованието, на Труда и социалната политика, както и с Областна администрация - Пловдив. Заедно подготвяме хъб „Тракия икономическа зона“, с който да решаваме социалните въпроси и професионалното образование, за да сме още по-привлекателни за инвеститорите.

- Защо екип на швейцарската национална телевизия снима репортаж за „Тракия икономическа зона“ и Пловдив? С какво впечатление останаха те?

- Тракия икономическа зона винаги е привличала интереса на международните медии, заради постигнатия успех и благодарение на нашия пиар Катя Стайкова. Телевизията засне новите строежи на различните фирми в зоната. Репортерът Петер Балцли бе впечатлен от кратките срокове за реализиране на инвестициите, които са малко постижими в други страни. Той се фокусира върху построения само за девет месеца завод на турско-немската компания за производство на фаровете на „Мерцедес“. Ден по-рано компанията зае първо място в категория „Инвестиция на зелено“ в тазгодишната надпревара „Инвеститор на годината“, организиран от Българската агенция по инвестициите. Водещият световен бизнес ежедневник „Файненшъл Таймс“ няколко пъти излезе със статии за предимствата на зоната, същото направи и най-големият австрийски бизнес ежедневник Wirtschaftsblatt, немското списание за икономика „OWC-Verlag fur Au?enwirtschaft GmbH“, китайската агенция Синхуа. Екип на белгийската телевизия VRT-NIEUWS пристигна специално в Пловдив, за да снима предприятия в зоната, а немското обществено радио ARD излъчи специален репортаж за успеха на „Тракия икономическа зона“.

Нашият гост

Инж. Пламен Панчев е основател на “Тракия икономическа зона” (ТИЗ), която със своите 10 700 000 кв. м площ е най-мащабната и устойчиво развиваща се индустриална зона в Източна Европа. Панчев е председател на Съвета на директорите на “Сиенит холдинг” АД, първия частен разработчик на индустриални зони в България. През 2013 г. Панчев обединява под “Тракия икономическа зона” (ТИЗ) шестте индустриални зони около Пловдив. През същата година създава и “Клъстер Тракия икономическа зона”.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта