Инж. Хасан Азис, кмет на община Кърджали, пред „Труд“: Превръщаме се в световен център за високи технологии

Строим един от най-големите научно-изследователски центрове за автомобили

„Ако през последните години Кърджали предпочита управлението на сегашния кмет и на партията, която го е излъчила, това е най-добрата оценка. Оттук нататък фактите говорят сами за себе си“. Това обявява и разказва за конкретни реализирани проекти в интервюто си за „Труд“ кметът на Кърджали Хасан Азис, потърсен да направи своеобразна равносметка на постигнатото през 14-те години, в които със своя екип управлява родопската община. Голямата му гордост е, че сега Кърджали е своеобразен символ и столица на толерантността.

- Четвърти мандат сте кмет на Кърджали. Когато ви избраха за първи път, тогавашният председател на ДПС Ахмед Доган обяви, че Кърджали ще бъде „европейското лице на България“. Каква част от това предизборно обещание успяхте да изпълните?

- Успяхме да изпълним голяма част от това, което тогава имахме като намерения и то по един много добър начин. Повечето от реализираните проекти са по европейски програми и с европейска визия. Критерият за успех на един кмет е дали изборите са успешни. И ако през последните години Кърджали предпочита управлението на сегашния кмет и на партията, която го е излъчила, това е най-добрата оценка. Оттук нататък фактите говорят сами за себе си. Първият проект, който изпълнихме, а той като мащаб е най-големият в България и покрива очакванията на региона, е Пазарът на производителите. А „Водното огледало“ се превърна в един от символите на града. В момента парковата зона около него няма аналог в България, а Кърджали се превърна в най-зеления град. Това е резултат от последователната политика, която води управленският екип на Общината и местният парламент.

- Кои реализирани проекти бихте откроили?

- През последните години успяхме да реализираме един от много важните и чакани с години проекти за изграждане на пречиствателна станция на Кърджали. Подменихме над 25 километра водоснабдителна и канализационна мрежа. И то така, че в следващите 50 години в Кърджали да не се извършват изкопни дейности за отстраняване на аварии. Тук ще посоча и проекта за създаване на промишлена зона. Имаме готов технически проект, реализиран по европейска програма. Очакваме финансиране за строителството на зоната, защото развитието на икономиката в нашия район и засиленият интерес на инвеститорите говорят, че тя е жизнено необходима. Вложените до момента инвестиции в Кърджали доведоха до недостиг на работна ръка. И то инвестиции в технологии, които нямат нищо общо със старите, свързани със земеделие или шивашки цехове. Това са нови технологии, осигуряващи висока принадена стойност и позволяващи ръст на доходите на работниците.

- Означава ли това, че Кърджали вече не е град със затихващи функции, както се смяташе до преди десетина години?

- Точно така. Това имаше в предвид и нашият почетен председател Ахмед Доган, когато поехме ангажимента Кърджали да се превърне в европейското лице на България. За нас това послание означаваше , че Кърджали дава знак за вярната посока на развитие не само на общината, но и на страната. Ние сме на трето място в България по брой на реализирани проекти, финансирани от Европейския съюз. Към настоящия момент Кърджали има не само изпреварващо развитие, но, в определена степен, ние задаваме и посоката за развитие на икономиката на страната. В Кърджали, особено в областта на машиностроенето, се произвежда продукция почти за целия свят. От Европа до Америка и Япония. Това са хидравличните цилиндри и авточастите, които се използват в производството на над 40 марки автомобили. Кърджали вече се превърна в център от световно значение в определени икономически отрасли, които са в категорията „високи технологии“. Те имат своето бъдеще и са стратегически за развитието. Например, на дневен ред сега са електроавтомобилите, които са част от вече действащите проекти. През последните месеци Кърджали беше предпочетен от българска компания, която строи производствена база за акумулатори от най-ново поколение и ще обслужват места, трудни за снабдяване с електричество. Още през първия мандат казахме, че искаме да направим Кърджали център на високите технологии. Тогава имаше хора, които се подсмихваха, защото това им звучеше несериозно. Но ние го направихме. Търсенето, намирането и реализирането на тези проекти е работа, свършена изцяло от местната власт. Ние сме осигурили условията, които са накарали тези инвеститори да предпочетат Кърджали и да започнат работа тук. Без тази последователна политика, без създаването на условия тези инвестиции можеха да се случат във всеки един друг град или в друга държава.

- Каква е следващата стъпка?

- В момента Кърджали има нужда от промишлена зона с изградена инфраструктура. Имаме готовност за този проект от преди повече от десет години. За да го реализираме, ни трябва финансиране или от европейски източници, или от националния бюджет. Тук е мястото за едно добро сътрудничество, за обединяване на усилията на местната власт с регионалната и националната. И след това местната и централната власт, с посредничеството на регионалната, да направят следващото общо усилие за привличане на инвеститори за тази промишлена зона. Ето, сега има силен интерес от голяма китайска компания, която работи в областта на автомобилостроенето. Тя е готова да направи значителна инвестиции в Кърджали, ако има съответните условия и подкрепата на местната и на централната власт. Така че Кърджали продължава със своето изпреварващо развитие и то задавайки един нов отрасъл – високотехнологично автомобилостроене и машиностроене. Кърджали се превръща в място, което търси и внася работна ръка, не само от Кърджали, но и от Хасково и Смолян. Всички най-добри и квалифицирани специалисти, включително университетски и научно-изследователски центрове имат интерес да инвестират в Кърджали. Тук мога да кажа, че в момента в Кърджали се строи един от най-големите научно- изследователски центрове в автомобилостроенето. Всяка седмица в нашия град са водещите инженери и конструктори на автомобилни компании като „Мерцедес“, „Волво“, „Шкода“, „БМВ“, „Пежо“ и други. Те разработват модели, които ще бъдат в производство след 5 - 10 години. Голямата задача на местната власт е как ще се подготвим като човешки фактор, за да отговаряме на изискванията на това високотехнологично производство.

- Как може да отговорим на това предизвикателство, когато голяма част от младите и образовани хора вече ги няма в Кърджали. Ще внасяме работна ръка от чужбина, каквито искания има от туристическия бранш?

- Тук говорим за съвсем друг тип хора - за работници и служители с над средното техническо образование, за висококвалифицирани кадри, за високообразовани инженери от машиностроенето, IT инженери, електроинженери, специалисти в енергетиката. Затова решението трябва да е в няколко посоки. На първо място - преориентиране на средното образование към покриване на тези нужди. На второ - координация с техническите университети, които да подготвят търсените от инвеститорите специалисти. И на трето място идват езиковите познания. Необходими са промени в цялата система на образованието и на квалификацията на работната ръка и това трябва да се направи без политически привкус, а с отчитане на националните интереси на страната. Защото, съгласете се, какво друго освен национален интерес е развитието на индустрията и на високо технологичните производства, които гарантират висока принадена стойност, високи доходи на ангажираните в тях и, разбира се, по-високи приходи за държавата. Не е ли национален интерес младите ни хора да остават в държавата си и тук да получават доходи, съизмерими, а защо не и по-високи от тези в други страни от Европейския съюз. Ако не осигурим координацията между местната, регионалната и централната власт, ще изпаднем в условията на постоянно политическо противоборство. Това ще бъде в ущърб на инвестициите и на хората. Важен въпрос за Кърджали е и нивото на заплащане.

- Когато говорим за координация, вярвате ли, че това може лесно да се случи, при положение, че сте избран от политическа сила, която е в опозиция?

- Инвеститорите се интересуват от условията, които предлага определена община. Политическата принадлежност на кмета не трябва да бъде залог за нейното развитие. Мисля, че целта на държавата трябва да бъде балансирано регионално развитие. И ако то е зависимо от политическия елемент, то хората ще бъдат постоянно заложници на политическото противоборство. Ако политическата принадлежност на кмета е залог за това развитие, то тогава няма как да търсим държавнически подход. Тогава ние ще се върнем назад в годините с най-лошите примери от нашето развитие като държава.

- Да се върнем към позицията Ви на кмет. Лесно ли е да се управлява град със смесено население?

- Винаги съм казвал, че Кърджали е едно голямо предизвикателство. Със смесването на много интереси, с много очаквания и с много чувствителност. С религиозна , етническа, социална чувствителност. Един кмет трябва да ги усеща, за да бъде в ролята на балансьор и изразител на интересите на всички групи от населението. Кметът е длъжен да бъде представител на тези очаквания и да направи така, че те да се реализират. Това е Кърджали. Имам възможност да се виждам с мои колеги – кметове от България и от цяла Европа. Със сигурност всяка община има своите предизвикателства, но Кърджали е едно друго предизвикателство с нуждата от чувствителност на управленеца.

- Виждат Ви в джамията и в църквата. Каква е цената на тази толерантност?

- Цената на толерантността е добрият комшулук, доброто съжителство между хората. Това е нашето разбиране за нормално съществуване, за човещината и за това Кърджали да продължава да задава знака на толерантността. Не напразно Кърджали се утвърди като място на толерантност и на спокойствие на фона на нарастващото през последните години напрежение на базата на етнос или религия в различни региони по света. Кърджали е един добър пример не само за България.

- Вие сте заместник председател на ДПС. Освен това сте и заместник председател на Националното сдружение на общините в България и член на Комитета на регионите в Брюксел. Остава ли Ви време за почивка?

Никой кмет не се кандидатира, за да почива. Тъкмо обратното. Добрият работещ екип, който имам в Кърджали, ми дава възможност да отделям време и за всички тези задължения.

- Ако трябва да опишете Кърджали в едно изречение, какво ще е то?

- Кърджали – столица на толерантността.

 

Нашият гост

Инж. Хасан Азис Исмаил е роден на 16 април 1969 в град Кърджали. Завършва Университета по архитектура, строителство и геодезия в София, следва и „Маркетинг и мениджмънт“ в УНСС. Един от основателите на Младежкото ДПС. Кмет на Кърджали от 2003 година. Първият кандидат на ДПС, който преодолява така наречения „етнически вот“ в общината и получава значителна подкрепа и от християнското население. Печели и четирите си мандата още на първи тур. От 2016 г. е заместник председател на ДПС. Член е на Европейския комитет на регионите в Брюксел, заместник председател на управителния съвет на Националното сдружение на общините в Република България.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Интервюта