Инсп. Вътю Христов, Пътна полиция: Тази година повечето автомобили, които се регистрират, са нови

Снимка: Владимир Савов

Тази година наблюдението ни е, че повечето от автомобилите, които се регистрират в сектор Пътна полиция, са нови. По-малко са от миналата година употребяваните автомобили. Това каза полицейски инспектор Вътю Христов, Пътна полиция-София, по БНТ. "Повечето автомобили в страната са дизелови, които се регистрират. По-малко са бензиновите", добави той.

Въпреки европейските политики за ограничаване на старите дизели подновяването на автопарка в България все още изглежда по-скоро като далечна мечта. Последните данни на Пътна полиция показват, че всички превозни средства в страната са малко над 3,6 милиона. Близо 65% от колите са над 15 години. Превозните средства с дизелов двигател са около 1,6 милиона.

Някои търговци също смятат, че един 10-годишен дизелов автомобил не представлява сериозен замърсител. За целта обаче трябва да се поддържа. Нещо, което малко собственици правят. Причината - смяната на катализатор на автомобил втора ръка, който струва 10 000 лв в лицензиран сервиз излиза на собственика около 3000 лв.

"Доста, да не кажа 95% от дизеловите автомобили, които са в България, са с премахнати такива ДПФ филтри-катализатори. Той има някакъв срок на годност и нормалното, което трябва да се случи е той да се смени с нов. В България това струва доста, както и в другите държави. Тук никой не се занимава да го прави и те просто го премахват", коментира Александър Додов, търговец на автомобили. "Когато се запуши катализатор, ДПФ филтър работата се променя тотално. Почва да пуши, почва да не върви. За това се маха главно, а не за да се изкарат пари", обясни търговецът.

Заради нарастващия проблем с мръсния въздух и неизправните автомобили още в началото на годината от Столична община подариха на полицията 7 газ анализатора. При проверка се гледа годината на производство и екологичната категория от завода производител. До момента с газанализаторите са проверени малко над 3000 автомобила.

"Ако е установено, че му липсва катализатор или самите изпусквателни тръби не функционират и са запушени, се връща за отстраняване на повредата за срок от един месец. 137 автомобила са върнати за отстраняване на повредите, които сме установили при прегледа на автомобила", каза инспектор Вътю Христов.

И докато дебатите за съдбата на старите автомобили в големите градове продължават основно в посока забрани и ограничения, то пазарът на електромобили втора ръка вече се развива в други части на Европа.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България