„Битка“ под водата САЩ-Русия – 0:1 Американците се самоуспокоиха като победител след края на Студената война

17 мигранти са в неизвестност, след като лодка се преобърна край Либия

Общинските съветници от БСП питат Фандъкова защо не прилага мерките срещу замърсения въздух

„Левски“ тръгна с хикс срещу руснаци, Стоянович доволен от промените в клуба

Отмениха и забавиха около 6 700 полета заради снежните бури в САЩ

Меркел заяви, че ще направи всичко възможно Великобритания да напусне ЕС със споразумение

България екстрадира в САЩ руски хакер, обвинен в компютърни измами

Броят на загиналите при пожара около мексиканския горивопровод достигна 66

Пожар обхвана три къщи в центъра на Габрово

Съдът остави в ареста убиеца от „Банишора“ Престъплението, за което е обвинен, е умишлено

63-годишен мъж е загинал при пожар в столичния квартал „Христо Ботев“

Серина Уилямс утеши съперничката си след мача на Откритото първенство в Астралия (ВИДЕО)

Петър Захариев: Въвеждането на тол такси за автобусите може да оскъпи билетите за междуградски превози

Шофьор на ТИР е загинал на място при катастрофа

Обвиняемият за убийството в „Банишора” се разплака в съда

Институтът за пътна безопасност в становище до президента: Катастрофите се превръщат в риск за националната сигурност

Снимка: Архив

„Реалният брой на загиналите участници в движението при ПТП през 2015 г. надвишава с 48 лица броя им през 2014 г. и достига 708 души. Броят на загиналите при ПТП през 2016 г. остава отново 708 души. През 2017 г. се констатира спад с 26 лица спрямо 2016 г. Тези данни, съпоставени с прогнозния темп за намаляване на жертвите от Стратегията, показват, че в 2014 г. загиналите са повече с 40 лица; в 2015 г. – 120 лица и през 2016 г. – 165 лица и през 2017 г. – 178 лица.“

Това сочи становище на неправителствения Институт за пътна безопасност, изпратено до президента.

В становището се цитира публикация на „Труд“ за грешките в публикуваната на сайта на МВР статистика за жертвите и пострадалите на пътя. Както вестникът писа, „Пътна полиция“ разполага със статистически отдел, който обаче работи по крайно архаична технология, а изградената съвременна информационна система е в тестов период.

Вместо да започнат да публикуват точните числа, от вътрешното министерство скриха част от статистиката – факт, който също е отбелязан в доклада на института: „Реакцията на МВР е светкавична, като спират да публикуват информация на сайта си за лицата с опасност за живота вследствие ПТП.“

„Рисковете за сигурността на българските граждани от безрезултатните усилия на държавните институции и в частност МВР да се противопоставят ефективно на пътнотранспортния травматизъм превръщат този проблем в риск за националната ни сигурност“, посочват от Института за пътна безопасност.

 

Целият текст на становището:

В началото на годината Институтът за пътна безопасност публикува Доклад за сигурността – „Анализ и предложения за намаляване на пътнотранспортния травматизъм”, който ни показва нарастващото неизпълнение на посочените стратегически цели в Национална стратегия за подобряване безопасността в движението по пътищата в България за периода 2011-2020 г. Реалният брой на загиналите участници в движението при ПТП през 2015 г. надвишава с 48 лица броя им през 2014 г. и достига 708 души. Броят на загиналите при ПТП през 2016 г. остава отново 708 души. През 2017 г. се констатира спад с 26 лица спрямо 2016 г.. Тези данни съпоставени с прогнозния темп за намаляване на жертвите от Стратегията показват, че в 2014 г. загиналите са повече с 40 лица; в 2015 г. – 120 лица и през 2016 г. – 165 лица и през 2017 г. – 178 лица. От този анализ се вижда, нарастващо неизпълнение на стратегическата цел за намаляване на жертвите от ПТП въпреки отчетеното намалението през 2017 г. с 3,67% на загиналите спрямо 2016 г.. Ако към горният анализ добавим оценка за вероятността от загуба на живот за участниците в движението, ще видим, че тя нараства още по-значително от нарастването на абсолютния брой на загиналите. Причината за това е намаляването на броя на населението на страната годишно между 40 000 – 50 000 души. През 2014 г. рискът за загуба на живот при ТПТП за всеки български гражданин е с вероятност 91.64%0000 (на 1 000 000 лица), през 2016 г. той нараства до 99.05%0000, през 2017 г. се констатира спад от 2.04 %0000 и достига до 97.01%0000.

Данните на ЕК се показват, че рискът от загуба на живот в България е един от най-високите в ЕС и е около четири пъти по-висок отколкото в Швеция, Германия, Италия, Великобритания и Франция. Сравнението на състоянието на безопасността по показател убити на 1 000 000 лица посочва 2-2.5 по-висока смъртност по пътищата в нашата страна спрямо средно за ЕС.

Относително високия ръст на пътнотранспортни-произшествия и последиците от тях дава възможност да се говори за „война по пътищата” чиито жертви всяка година стават стотици граждани. На 27.05.2017 година на заседание на МС премиерът Бойко Борисов обяви война на „войната по пътищата”. Реални действия до този момент не са констатирани. Няма промяна в системата на образованите по БДП, няма нов Закон за движение по пътищата, който да предложи нов модел за управление на БДП, административната процедура по налагане на наказания продължава да е все така неефективна.

Единствените усилия, констатирани през този период, са некоректно регистриране на ПТП и причиненият от тях травматизъм. След направена справка в МЗ се установи, че през 2017 година не са отчетени в регистрите на МВР над 2500 лица пострадали от ПТП. На 16.09.2017 година вестник „Труд“ публикува на първа страница заглавие „МВР лъже за жертвите на пътя”. Разследване на журналисти от вестника констатира, че МВР не регистрира допълнително починалите лица в рамките на 30 дни от настъпване на ПТП. Реакцията на МВР е светкавична, като спират да публикуват информация на сайта си за лицата с опасност за живота вследствие ПТП.

Политиката за сигурност на Република България и стратегията за нейното реализиране са насочени към осигуряване на благоприятна жизнена среда на българските граждани. Рисковете за сигурността на българските граждани от безрезултатните усилия на държавните институции и в частност МВР да се противопоставят ефективно на пътнотранспортния травматизъм превръщат този проблем в риск за националната ни сигурност. В резултат на пътно-транспортните произшествия националните икономики всяка година търпят загуби в размер над 2% от брутния вътрешен продукт. В България, където травматизмът и броят на ПТП са около 2.5 пъти по-високи спрямо средните в ЕС, това се равнява на 1, 8 мрд. лева.

Рисковете за националната ни сигурност се обуславят от следните фактори:

– нарастващо неизпълнение на стратегическата цел за намаляване на жертвите от ПТП /през 2017 г. загиналите са 178 лица повече/;
– липса на държавна политика за ефективно управление на БДП /сегашната вече осма година не изпълнява целта си;
– липса на устойчиво законодателство;
– дефицит на експертиза и ресурси.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (1)

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.