Вучич обучава съпартийците си как да мразят опозицията

Драгомир Стойнев, БСП: Цацаров е силна кандидатура за шеф на КПКОНПИ

Кметът на Перник: Ефектът от водния режим засега не е такъв, какъвто всички желаем

Защо отрязали 100-годишно дърво в Македония?

Почистват от дървета 10 км пътища в Шуменско

Болници си прехвърлят 3-годишно дете с апендицит – спасили го в „Пирогов“

Black Friday за напреднали Как най-добре да се възползваме от кампанията?

Изписват натровените деца от болницата в Ямбол

Петима загинали при експлозия в цех за фойерверки в Италия

Унгария с вето срещу резолюция на ЕС за годишни доклади за върховенството на закона

Джейн Сиймор – секси и на 68

Доналд Тръмп: Не съм искал нищо от Украйна

Папа Франциск отправи призив за опазване на жените и децата

Турция е задържала адвоката на германското посолство за шпионаж

Край на политически таргетираната реклама в Google

И смехът помага за имунитета През есента се погрижете да укрепите защитните си сили

Есента е време на промяна. И е време да укрепим имунитета си, доколкото е възможно да го предпазим от вирусни атаки и настинки. Всъщност имунитетът е способността на организма да се пази сам от атаката на вируси, причинители на инфекции, и от чуждовидови белтъци. Признаци за наличие на проблеми с имунната система са честите простудни заболявания и различни инфекции, продължително повишаване на температурата, синдром на хронична умора, болки в ставите и мускулите, нарушения на съня, често главоболие, поява на обрив по кожата. Всички те са сигнал и повод да започнем да укрепваме защитните сили на организма.

Системата на имунитета зависи отчасти от наследствеността и от начина на живот. Трите фактора, на които се дължи имунитетът на човека, са

здравият сън, физическите натоварвания и балансираното хранене

Обикновено за това се замисляме едва след като се разболеем. За всички ни е важно да си пазим здравето и да укрепваме имунитета, особено в преходния есенно-зимен сезон. И особено, ако наскоро сме атакувани от по-сериозни други заболявания.

Храненето е фактор за защита от бактерии и вируси, който пряко участва в укрепването на защитните сили на организма. Но е необходимо да сме максимално рационални и балансирани, с хранене в достатъчно количество и без дефицит на някои важни за здравето съставки. В ежедневното меню задължително да присъстват животински и растителни белтъци. Основен фактор на имунитета са имуноглобулините, белтъчните молекули. Дефицитът на някои аминокиселини може да се отрази на техния синтез. Животински белтъчини се съдържат в месото, рибата, яйцата, мллечните продукти, а растителни най-много в зърнените храни и варивата. Благотворно влияние на имунната система оказват черният дроб, морските дарове, подправки като джинджифил, карамфил, кориандър, канела, кардамон, куркума, дафинов лист и хрян.

За укрепване на имунитета са необходими витамини и минерали, най-добре получени по естествен път чрез храната. Витамин А има във всички червени и оранжеви плодове и зеленчуци, сирене, извара, черен дроб, яйца. Витамин С – в цитруси, шипки, кисело зеле, червени чушки, магданоз, витамин Е – в растителните масла и ядките. Витамините от група В са в пълнозърнестите храни и варива, яйца, зелени листни зеленчуци, в ядките.

От микроелементите положително действат на имунитетета цинкът в рибата, месото, черния дроб, ядките, фасула, граха. Селенът в рибата и другите морски дрове е много полезен, както и чесънът. Желязо, мед, магнезий се съдържат в месото, яйцата, ядките, варивата и шоколада.

Цигарите и алкохолът не просто сриват, а направо убиват имунитета. Ако с цигарите всичко е просто и еднозначно – трябва да се прекрати пушенето, при алкохола има изключение – сухото червено вино е полезно за имунитета, но максимално допустимата дневна доза е 50-100 мл.

Подготовката за зимния сезон е добре да започне навреме с усилване преди всичко на неспецифичната защита на организма. Закаляването е тренировка на лигавиците да реагират бързо и правилно на рязката смяна на температурата. Може да се прави по различни начини, като най-просто е обливането на различни части с вода с контрастна температура.

Стресът е един от враговете на здравето

Най-опасно е, когато човек изобщо не може да се справи със своите емоционални преживявания. Съществуват различни психологични начини за справяне със стреса, за формиране на спокойно отношение към всичко в заобикалящата ни действителност. По-често си напомняйте, че ако не можете да измените дадена ситуация, приемете я като даденост. А ако пък можете, превърнете дефекта в благоприятен за вас ефект.

Друг начин за справяне е методът на стимулацията на мозъка за нормализиране на дейността му. Ако понякога сме принудени да преживяваме стрес, опитайте да го компенсирате със смях. Той влияе на организма така благотворно, както физическите натоварвания, снижава кръвното налягане, избавя от стреса и укрепва имунната система, подобрява апетита, понижава нивото на холестерола, повишава еластичността и здравината на клетките.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.