Завод за електрически превозни средства ще отвори 2000 работни места у нас

Хванаха евродепутата Ангел Джамбазки да шофира с алкохол в кръвта

В МОСВ не е постъпвало заявление за внос на отпадъците, задържани в Италия

Как купуват изборите в САЩ и колко ще струва победата през 2020-а Най-богатите от милиардерите на Америка купуват общонационалните избори по $100 на глас и дори печелят от това

Нови коли за скиорите Радослав Янков, Алберт Попов и Владимир Зографски ще карат Audi Q5

Джип отнесе светофар в столичния кв. Овча купел

Борисов присъства на първото заседание на лидерите на ЕНП, ръководено от новия президент Доналд Туск

Хиляди алжирци излязоха на протест срещу провеждащите се президентски избори

БАБХ ще взема проби на всяка пратка с птиче месо и субпродукти с произход Полша, предназначени за България

Топлофикация Русе плаща 80 000 лв. обезщетение на жена, паднала в изкоп с вряла вода

Комисар Венелин Младенов е новият началник на „Пътна полиция“ в Пловдив

Арестуваха пловдивски антимафиот за търговия със стоки менте

Рекордни 19 номинации за „Треньор №1“

Президентът Радев: България високо цени приноса на Суверенния Малтийски орден за отстояване на хуманизма и солидарността

Елизабет Втора купи подаръци за персонала на Бъкингамския дворец

Как да деактивирате следенето в Google

Търсачката прогнозира интересите и доходите на потребителя при сърфирането

Потребителят нищо не е казвал доброволно на компанията, но изкуственият интелект прави заключения, които са доста точни

Когато потребителят търси в Google информация за заобикалящия го свят, Google използва заявките за търсене, за да открие информация за потребителя. ИТ гигантът съставя многостепенните профили на своите потребители въз основа на това какво търсят в услугите на Google или в YouTube, собственост на компанията, съобщава порталът Business Insider.

След това събраната информация се обработва за рекламно таргетиране, за да се покажат на потребителя най-подходящите реклами.

Събирането на информация за всеки човек обаче само по себе си не е откритие за повечето съвременни потребители в Интернет – всички знаят, че големите корпорации проследяват заявки и покупки и са новото олицетворение на Big Brother на Оруел.

Но, се оказва, че тези данни се съхраняват открито в Google Chrome и можете да се запознаете с тях.

Алгоритмите на Google предвиждат възраста, пола, семейното положение, образованието и личните интереси на потребителя, като всеки от тези изводи е правилен или с малка грешка.

За да разберете какво Google мисли за вас, трябва да отворите браузъра Chrome и да кликнете върху аватара на профила в горния десен ъгъл на екрана. В прозореца, който се отваря, трябва да кликнете върху бутона „Управление на акаунта в Google“.

На новата страница трябва да намерите раздела „Конфиденциалност и персонализация“ и да кликнете върху връзката „Управление на данни и персонализиране“. В това меню има раздел „Персонализация на рекламата“ и връзката „Персонализиране на рекламата“. С кликването върху нея се отварят опциите за персонализиране на рекламата, в които можете да видите предполагаемия списък с интересите, както и изводите за живота на потребителя.

В случая с кореспондента на Gazeta.Ru системата определи точно възрастовия диапазон, пола, семейното положение, отсъствието на деца, висшето образование, както и работата в холдинг с голям брой служители, но беше сбъркан статут на собственост на жилището (наемател/собственик).

Репортерът на Business Insider Арън Холмс посочи, че Google е сгрешил с възрастта, като го е поставил във възрастова група по-голяма от 23 години (журналистът е на 23, но алгоритъмът го е поставил в група от 35 или повече години).

Изкуственият интелект обаче безгрешно е определил пол, семейно положение, образование и прогнозен доход.

Кампусът на Google в Пало Алто в Калифорния.

Някои от „интересите“, посочени в Google, са доста комични – например търсачката установи, че Холмс се интересува от „премахване на космите по тялото“, след като преди няколко дни е търсил самобръсначка в онлайн магазина. Въпреки факта, че репортерът наистина е имал за цел да се обръсне, това трудно може да се нарече „интерес“ на потребителя.

Ако се чувствате неудобно от факта, че Google знае толкова много за вас и дори прави собствени заключения, тогава на същата страница можете да деактивирате функцията за персонализиране на рекламите, като преместите съответния плъзгач настрани.

Когато изключите, Google ще предупреди, че рекламите в браузъра няма да изчезнат, но ще бъдат „по-малко полезни за вас“.

В същото време IT-гигантът уточнява, че ще продължи да използва „обща“ информация за потребителя за таргетинг, например геолокация и час от деня, когато е направена заявката за търсене.

Между другото, за геолокацията. През август миналата година стана известно, че Google следи движението на своите потребители, дори и да изберат да деактивират тази функция в настройките за поверителност. По-късно компанията обяви, че няма да спира тази практика, тъй като съхраняването на данни за геолокацията подобрява потребителското търсене. Apple също беше уловена да проследява потребителите – iPhone събира огромно количество информация за движенията на потребителя през деня, като запомня датите, адресите и продължителността на всички визити.

Търсачките получават милиони заявки всяка секунда от потребителите, съдържащи техните предпочитания и нужди. Google, Youtube, социалните мрежи – всички те обобщават информацията, обезличават я и я предават на рекламодателите, които от своя страна въз основа на статистиката формират своята целева аудитория с помощта на таргетинга, разказва консултантът в Центъра за сигурност на компанията „Информационни системи Джет“ Мария Романичева.

„Когато търсим нещо в Интернет, по един или друг начин оставяме следи. По косвени признаци можете да съставите информационен профил на човека от заявките: възраст, нужди, отношение, здравословно състояние (да, вашите заявки за ниско кръвно налягане също формират вашия информационен портрет). Със сигурност съществува опасност при събирането на информация – от осезаеми манипулации от търговски дружества, до събиране на вашите лични данни от недоброжелатели, като последните са най-опасни.

Ако точното познаване на сферата на вашите интереси може да създаде усещане за дискомфорт, то попадането на данните в ръцете на измамниците носи пряка заплаха.

За да избегнете деанонимизацията, трябва да деактивирате персонализирането на рекламите в настройките на търсачките и на смартфоните. Освен това, за да смекчите риска от отрицателни последици, аз бих препоръчала да се придържате към принципа на разумната достатъчност: не трябва да посочвате излишна информация за себе си, освен ако това не е абсолютно необходимо“, препоръчва експертът.

Превод за “Труд” – Павел Павлов

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.