Камен моделира лицето на сър Елтън Джон

Първият опит на носителя на визуален „Оскар” е в клип на братя Аргирови

Като малък Камен е имал интерес към рисуването

„В личен план България ми липсва постоянно и винаги ще си остане моят дом.“

Разбира се, имало е и тежки моменти, за които българинът е лаконичен, че са част от пътя на всеки човек

В началото на вълнуващия “оскарски” месец февруари един българин триумфира на сцената на 17-ите ежегодни награди на Visual Effects Society на 5 февруари в Бевърли Хилс, Калифорния, които в света на визуалните ефекти са със силата на “Оскари”. Камен Марков никога няма да забрави 5 февруари, когато дългогодишният му труд беше увенчан с визуален “Оскар” на наградите на VES.

“Как се почувствах на сцената? В мир със себе си, осъзнавайки колко е трудно да достигнеш до такъв момент в живота си - сподели Камен пред “Труд”. - Мислех си за това колко дълъг път се оказа и колко невероятно е, че е станала реалност една мечта от времето, когато дори не предполагах, че някога ще работя извън България...”

Камен Марков, който живее и работи в Лондон, беше номиниран за две от престижните награди за визуални ефекти за коледната реклама на британската луксозна верига Jоhn Lewis. “Момчето и пианото” е с участието на Елтън Джон - кампания, която бе очаквана с голямо нетърпение и стана вайръл за часове след излъчването й през ноември миналата година.

Камен и колегите му от студио MPC (Moving Picture Company) - Лондон бяха номинирани в две категории: “Най-добри визуални ефекти в ТВ реклама” и “Най-добро фотореалистично изпълнение на визуални ефекти в ТВ реклама”. Визуалният “Оскар” беше за първата категория за клипа “Момчето и пианото” с участието на сър Елтън Джон.

“От техническа гледна точка рекламата ни изправи пред уникални и необичайни творчески предизвикателства - каза Камен. - Този тип VFX (”визуални ефекти”) рядко се среща в постпродукция на реклами и обикновено се прилага в игралното кино.” Българинът и екипът му използват специален софтуер и голям набор от фотографски и филмови похвати, с които пресъздават в изключителни детайли компютърно генерирани модели на сър Елтън Джон от различни етапи от живота му досега.

За да създаде много точен модел на звездата, екипът прави триизмерни модели, върху които да извае детайлите на лицето, кожата и т.н. Изграждат мускулатура и костна система, за да създадат лицевите мускули и костната структура, които да помогнат за детайлизирането на кожата. Създаването на човешка кожа в света на визуалните ефекти е една от най-трудните и прецизни задачи в сферата на постпродукциите в момента, обяснява Камен.

Той и екипът му изграждат кожата, като комбинират сканирани триизмерни модели на актьорите и компютърно генерирания модел на сър Елтън Джон. Компютърно генерирани са дори очилата, перуките, костюмите, изкуствените бакенбарди. За една от сцените от турнето на сър Елтън Джон “The Red Piano” само масовката в кадрите от стадиона се състои от 40 000 компютърно генерирани фенове... Заради всички тези уникални методи определят рекламата на Камен Марков и екип като най-добре направената в света и заслужено печели визуалния “Оскар”.

“Снимките със сър Елтън Джон продължиха две седмици и бяха впечатляващи - споделя Камен. - Последните няколко дни прекарахме в “Black Island Studios” в Северен Лондон, като докато снимахме, едновременно с това подготвяхме 6 снимачни площадки. Сър Елтън и екипът му от “Rocket Media” бяха страхотни. Самият той се държа като изключителен професионалист. Беше много специален момент, когато между дублите той просто си “убиваше времето” като свиреше на пианото пред него...”

Като малък Камен е имал интерес към рисуването, по-късно е искал да се занимава с архитектура, с индустриален дизайн. Смята, че изборът му да се занимава с визуални ефекти е предопределен, защото израства в семейство, много свързано с това, което работи днес.

“Вероятно най-силно ми повлия брат ми Георги Марков, който е един от най-добрите режисьори и оператори, които познавам и с когото съм работил. Интересен факт e, че той е Фори от “Васко да Гама от село Рупча”, споделя Камен. Майка му пък е Росица Хитова - журналист с дългогодишна кариера в БНТ. Като дете той прекарва доста време по коридорите на “Сан Стефано”, като наблюдава с интерес кухнята на правенето на телевизия.

Страстта му по визуалните ефекти го завладява, когато започва да помага на брат си. “По това време той вече си беше спечелил голям авторитет в България с работата си по музикални клипове. Купихме един немощен компютър, който сложихме до прозореца в стаята ми и започнах да експериментирам с монтаж и елементарни ефекти. Първата ми работа, свързана с визуални ефекти, беше да помогна на брат ми с един клип на братя Аргирови”, разказва Камен.

Интересен факт е, че носителят на визуален “Оскар” е... самоук. По това време няма подходящо образование по визуални ефекти. Няма и кой знае колко информация в интернет, нито възможност да отиде да учи в чужбина. Но амбицията му е толкова голяма, че той сяда с ръководство за софтуер пред компютъра и започва. Абсолютно сам. Без учител или някой, когото да попита за каквото и да било от новата за него материя. “Всъщност точно това се оказа интересно предимство. Колегите ми имаха готови решения, защото някой ги беше научил. Докато аз, за да стигна до правилния отговор, бях минал първо през грешните. Беше лесно да погледна на нещата през перспектива, която колегите

ми дори не подозираха, че може да съществува.”

В България Камен започва с работа в предаването “Какафония” с Константин Каранов. След това работи няколко години в “ТопФорм” студио в София, което според него изпреварва времето си, заедно с Георги Георгиев и Александър Ризов. Амбицията му е да разбере защо така наречената западна продукция изглежда на различно ниво от това, което прави в България. Случайността го отвежда в Мексико. Попада на страницата на студио, пише имейл, те го канят и той заминава. “Следващите няколко години бяха едни от най-интересните в живота ми”, споделя Камен. Сравнително бързо той успява да се наложи като един от най-добрите специалисти. Това довежда до проекти и приятелства с някои от най-добрите мексикански режисьори по онова време като Фред Клап, Хорхе Агилера и Оливер Кастро. В студиото Камен има късмета да работи с изключително талантливия Хулио Леон и супер продуцентите Рикардо Гарсия и Фернандо Бенасер.

Следващата цел на амбициозния млад българин е Лондон. Когато пристига там, няма никакви контакти, но се свързва със студиата, за които знае и с които иска да работи. Те му дават шанс и след това нещата се развиват много бързо. Още след втората си реклама като VFX супервайзър печели златото на Eurobest в Лисабон. Работи с клиенти - световни брандове като Visa, Vodafone, Audi, Carlsberg, Sony, Cravendale и John Lewis. Създавал е реклами и видеоклипове с Кевин Бейкън, Дайвид Бекъм, Юсейн Болт, Уейн Руни, Лили Алън, Ева Грийн и Никол Шерцингер. С нея прави реклама за Qatar Airways за Световното по футбол миналата година. “Тя направи страхотен кавър на любимата на всички песен “Dancing in the Street”, която режисьорски е обвързана с идеята на клипа.

Разбира се, имало е и тежки моменти, за които българинът е лаконичен, че са част от пътя на всеки човек, особено, когато е далече от дома си. Днес Камен Марков е уважаван главен дизайнер и технически ръководител по рекламата на екип от около 40 специалисти, част от водещата международна VFX компания MPC.

“Като професионалист се чувствам прекрасно в Лондон - казва той. - Студио MPC е световен лидер в сферата на визуалните ефекти, както за реклама, така и пълнометражни филми. Имам възможност да работя постоянно с някои от най-добрите и легендарни режисьори, оператори, сценографи, а също и професионалисти от моята област. Това са хора, създавали някои от най-значимите и знакови филми и реклами в историята и за мен е чест и удоволствие да работя с тях. В личен план България ми липсва постоянно и винаги ще си остане моят дом.”

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Лайфстайл