Гърция е спряла 4000 мигранти на границата с Турция (ВИДЕО) Около 18 000 бежанци са тръгнали към Европа, предупреди Ердоган

Зрелищен провал за феминисткия екшън „Хищни птици” Марго Роби не успя да спаси филма

Премиерът посети Бачковския манастир по повод 150 години от създаването на Българската екзархия (СНИМКИ)

Калоян Паргов: Средната класа е гръбнакът на стабилната социална държава

Борисов: На 85 % е готово кръговото кърстовище на пътя Пловдив – Асеновград

Арестуваха адвокат за системни блудства с малолетни момчета

Извадиха жив човек, затрупан от лавина в Банско

Две български филмови премиери за Трети март В Руския културно-информационен център зрителите ще видят новите филми на журналиста Степан Поляков

Благоев вика призрака на Енгелс в Ямбол Дядото участва в спиритически сеанс край Тунджа

Били Айлиш подобри рекорд с песен за филма за Бонд

50 души остават под наблюдение за коронавирус у нас До края на деня се очаква да бъдат изследвани поне още 11 проби

Бивш шеф на НСБОП: Костов ни забрани да работим по приватизацията

Премиерът Борисов: Нямаме никакъв миграционен натиск (ВИДЕО)

Любимите рецепти на Ани Петкова

Криско с роля във вампирски филм

Карлос Гон – Беглец на дълги разстояния

Вече съм в Ливан и няма повече да бъда държан за заложник на нагласената японска съдебна система, където вината се предполага, дискриминацията е масова и основните човешки права са отказвани, в пълно противоречие с правните ангажименти на Япония съгласно международното законодателство и договори.

С тези думи започна краткото изявление до световните средства за масова информация, отправено от Бейрут в навечерието на Новата година на 31 декември от бразилско-ливанския бизнесмен с френски паспорт Карлос Гон, бивш шеф на консорциума “Нисан-Рено-Мицубиши”. Не бягам от правосъдието – избягах от несправедливостта и политическото преследване. Вече мога свободно да комуникирам с медиите и очаквам да започна да го правя от следващата седмица, завърши изявлението на Гон. С което откровено “хвърли в музиката” японските власти и правосъдие, с които през април 2019 г. постигна споразумение за освобождаването му под гаранция в размер на 1,5 млрд. йени до насрочения за пролетта на тази година процес срещу него за финансови злоупотреби с цел лична облага. Карлос Гон бе задържан от японското правосъдие през ноември 2018 г. и през пролетта на следващата година бе поставен под домашен арест в резиденцията си в Токио, която бе под 24-часово видеонаблюдение.
Оттам и големият скандал и мистерия с бягството на бизнесмена-мултимилионер от Япония. Според японското правосъдие Гон е предал и трите си международни паспорта (френски, бразилски и ливански) като условие за освобождаването му под гаранция и не е имал правото да напуска страната. За ливанските власти обаче, той е влязъл у тях напълно легално през Турция. Където пък от вчера се води разследване за това как точно е преминал Карлос Гон през турска територия и вече има седем задържани в Истанбул. Франция обяви, че въпреки че води разследване срещу него, няма да го екстрадира към Япония, ако стъпи на френска земя, което е и малко вероятно. Едновременно с това, дори и Ливан няма споразумение за правно сътрудничество с Япония, има такова с Париж и поискат ли французите Карлос Гон е съмнително колко дълго ще могат да го усукват ливанците предвид традиционно приятелските връзки между двете страни и постъпилата вече в Интерпол международна заповед за задържане.

Според някои версии за бягството Гон е имал два френски паспорта, единият от които се съхранявал в сейф в токийския му дом, от който обаче ключ имал само японският му адвокат, който пък се кълне, че нищо не е знаел за плановете му. Най-шарената теория, разбира се, е, че бизнесменът е напуснал дома си в Токио и Япония, укрит в кутия за пренос на обемен музикален инструмент след концерт на ливански грегориански ансамбъл в резиденцията му.

Засега ни остава надеждата самият Гон да разкрие тайната на бягството си на обявената от него пресконференция в Бейрут на 8 януари, но пък междувременно да си припомним кой е “Автомобилният гигант” и отново човекът в окото на бурята, както го нарекохме в “Силует”-а му от ноември 2018 г. Карлос Гон е роден на 9 март 1954 г. в Порто Вело, столицата на отдалечения бразилски щат Рондония. Баща му е потомък на християни-маронити, имигранти от Ливан, а майка му е нигерийка с ливански корени. Несъмнено рядка комбинация. На ранна възраст младият Карлос развива хронично заболяване и след продължително неуспешно лечение в Рио Де Жанейро през 1960 г. заминава за Бейрут с майка си. В ливанската столица получава основното и средното си образование в йезуитския колеж “Нотр Дам”, преди през 1974 г., на 16-годишна възраст, да се насочи към Париж. В Града на светлините Карлос Гон защитава две висши иженерни дипломи – в политехническия институт и в този по минно дело и с тапиите в джоба през 1978 г. започва работа при най-големия европейски производител на автомобилни гуми, френската компания “Мишелин”. Израствайки в корпоративната кариера, през 1985 г. Карлос Гон е назначен за директор на операциите в Южна Америка, а в края на десетилетието поема ръководството в Северна. На последната позиция през 1990 г. е в основата на поглъщането на “Юнироял Гуудрич” и превръщането на “Мишелин” в най-големия световен производител на автомобилни гуми.

През 1996 г. Карлос Гон се присъединява към “Рено” като заместник-генерален директор. В следващите няколко години си спечелва прякора “убиецът на разходи” (Le Cost Killer), защото с драконовските мерки за съкращения успява да изправи компанията на крака след неуспешният й опит за сливане с “Волво” в началото на 1990-те. От тази си позиция през 1999 г. Гон ръководи операцията по спасяването на изпадналата в задължения “Нисан” със закупуването на 40-процентен дял от “Рено” в компанията. През 2001 г. Карлсол Гон е назначен за генерален изпълнителен директор на японската корпорация, а през 2005 г. поема руля и на френската. През октомври 2016 г. под негово ръководство “Нисан” закупува 34% от дяловете на компанията “Мицубиши”, а Гон е назначен за председател на управителния й съвет.

 

Падналият идол

През 2001 г. когато оглавява “Нисан” Карлос Гон става първият “гайджин” (чужденец на японски), начело на голяма японска автомобилна корпорация. И десет години по-късно в национално допитване, коя чуждестранна личност смятат японците че най-добре би управлявала страната заема седмо място. Пред тогавашният президент на САЩ Барак Обама, който е на безславното девето. На живота на Карлос Гон в Япония бе посветена цяла поредица от традиционните местни графични романи – манга, а до скандала от ноември 2018 г. французинът от бразилско-ливански произход се смяташе за прототип на идеалният мъж за женене според японките. Предвид че личното му състояние възлиза на над 120 млн. долара сигурно още е популярен сред част от тях.

 

За него

Проблемът е у нас

Това не е напускане на страната, а незаконно заминаване или дори бягство, което само по себе си също е престъпление. Получил ли е помощ за това от неназована държава? Достатъчно сериозен проблем е че правосъдната система на Япония е позволила толкова лесно подобно незаконно напускане на страната.

Масахиса Сато, депутат от управляващата партия на премиера Шиндзо Абе

 

Пълна изненада

Френското правителство бе напълно изненадано от това че Гон е напуснал Япония. Той трябва да разбере че не е над закона и да знае, че ако чуждестранен гражданин се опита да избяга от френското правосъдие, ние ще се разгневим наистина.

Ангес Пание-Рюнаше, държавен секретар по икономиката на Франция

 

Получи твърде много власт

Твърде много власт бе дадена на един човек с оглед на управлението. Трябва да кажа, че това е една тъмна страна от епохата на Гон, която продължи дълго време. Все още е предмет на дебати, дали Гон бе харизматична фигура или тиран. Но партньорството с “Рено” няма да бъде засегнато от случилото се.

Хирото Саикава, изпълнителен директор на “Нисан”, през ноември 2018 г.

 

Ще ни бъде трудно без него

Управлението на алианса между “Рено”, “Нисан” и “Мицубиши” може да бъде трудно без обединяващата фигура на управителя Карлос Гон. Не смятам, че има друг на Земята като Гон, който да може да управлява алианса. Най-належащият проблем е, че все още имаме хора начело на двете компании, но не и на третата.

Осаму Масуко, изпълнителен директор на “Мицубиши”, през ноември 2018 г.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.