Вече съм в Ливан и няма повече да бъда държан за заложник на нагласената японска съдебна система, където вината се предполага, дискриминацията е масова и основните човешки права са отказвани, в пълно противоречие с правните ангажименти на Япония съгласно международното законодателство и договори.
С тези думи започна краткото изявление до световните средства за масова информация, отправено от Бейрут в навечерието на Новата година на 31 декември от бразилско-ливанския бизнесмен с френски паспорт Карлос Гон, бивш шеф на консорциума “Нисан-Рено-Мицубиши”. Не бягам от правосъдието - избягах от несправедливостта и политическото преследване. Вече мога свободно да комуникирам с медиите и очаквам да започна да го правя от следващата седмица, завърши изявлението на Гон. С което откровено “хвърли в музиката” японските власти и правосъдие, с които през април 2019 г. постигна споразумение за освобождаването му под гаранция в размер на 1,5 млрд. йени до насрочения за пролетта на тази година процес срещу него за финансови злоупотреби с цел лична облага. Карлос Гон бе задържан от японското правосъдие през ноември 2018 г. и през пролетта на следващата година бе поставен под домашен арест в резиденцията си в Токио, която бе под 24-часово видеонаблюдение.
Оттам и големият скандал и мистерия с бягството на бизнесмена-мултимилионер от Япония. Според японското правосъдие Гон е предал и трите си международни паспорта (френски, бразилски и ливански) като условие за освобождаването му под гаранция и не е имал правото да напуска страната. За ливанските власти обаче, той е влязъл у тях напълно легално през Турция. Където пък от вчера се води разследване за това как точно е преминал Карлос Гон през турска територия и вече има седем задържани в Истанбул. Франция обяви, че въпреки че води разследване срещу него, няма да го екстрадира към Япония, ако стъпи на френска земя, което е и малко вероятно. Едновременно с това, дори и Ливан няма споразумение за правно сътрудничество с Япония, има такова с Париж и поискат ли французите Карлос Гон е съмнително колко дълго ще могат да го усукват ливанците предвид традиционно приятелските връзки между двете страни и постъпилата вече в Интерпол международна заповед за задържане.
Според някои версии за бягството Гон е имал два френски паспорта, единият от които се съхранявал в сейф в токийския му дом, от който обаче ключ имал само японският му адвокат, който пък се кълне, че нищо не е знаел за плановете му. Най-шарената теория, разбира се, е, че бизнесменът е напуснал дома си в Токио и Япония, укрит в кутия за пренос на обемен музикален инструмент след концерт на ливански грегориански ансамбъл в резиденцията му.
Засега ни остава надеждата самият Гон да разкрие тайната на бягството си на обявената от него пресконференция в Бейрут на 8 януари, но пък междувременно да си припомним кой е “Автомобилният гигант” и отново човекът в окото на бурята, както го нарекохме в “Силует”-а му от ноември 2018 г. Карлос Гон е роден на 9 март 1954 г. в Порто Вело, столицата на отдалечения бразилски щат Рондония. Баща му е потомък на християни-маронити, имигранти от Ливан, а майка му е нигерийка с ливански корени. Несъмнено рядка комбинация. На ранна възраст младият Карлос развива хронично заболяване и след продължително неуспешно лечение в Рио Де Жанейро през 1960 г. заминава за Бейрут с майка си. В ливанската столица получава основното и средното си образование в йезуитския колеж “Нотр Дам”, преди през 1974 г., на 16-годишна възраст, да се насочи към Париж. В Града на светлините Карлос Гон защитава две висши иженерни дипломи - в политехническия институт и в този по минно дело и с тапиите в джоба през 1978 г. започва работа при най-големия европейски производител на автомобилни гуми, френската компания “Мишелин”. Израствайки в корпоративната кариера, през 1985 г. Карлос Гон е назначен за директор на операциите в Южна Америка, а в края на десетилетието поема ръководството в Северна. На последната позиция през 1990 г. е в основата на поглъщането на “Юнироял Гуудрич” и превръщането на “Мишелин” в най-големия световен производител на автомобилни гуми.
През 1996 г. Карлос Гон се присъединява към “Рено” като заместник-генерален директор. В следващите няколко години си спечелва прякора “убиецът на разходи” (Le Cost Killer), защото с драконовските мерки за съкращения успява да изправи компанията на крака след неуспешният й опит за сливане с “Волво” в началото на 1990-те. От тази си позиция през 1999 г. Гон ръководи операцията по спасяването на изпадналата в задължения “Нисан” със закупуването на 40-процентен дял от “Рено” в компанията. През 2001 г. Карлсол Гон е назначен за генерален изпълнителен директор на японската корпорация, а през 2005 г. поема руля и на френската. През октомври 2016 г. под негово ръководство “Нисан” закупува 34% от дяловете на компанията “Мицубиши”, а Гон е назначен за председател на управителния й съвет.
Падналият идол
През 2001 г. когато оглавява “Нисан” Карлос Гон става първият “гайджин” (чужденец на японски), начело на голяма японска автомобилна корпорация. И десет години по-късно в национално допитване, коя чуждестранна личност смятат японците че най-добре би управлявала страната заема седмо място. Пред тогавашният президент на САЩ Барак Обама, който е на безславното девето. На живота на Карлос Гон в Япония бе посветена цяла поредица от традиционните местни графични романи - манга, а до скандала от ноември 2018 г. французинът от бразилско-ливански произход се смяташе за прототип на идеалният мъж за женене според японките. Предвид че личното му състояние възлиза на над 120 млн. долара сигурно още е популярен сред част от тях.
За него
Проблемът е у нас
Това не е напускане на страната, а незаконно заминаване или дори бягство, което само по себе си също е престъпление. Получил ли е помощ за това от неназована държава? Достатъчно сериозен проблем е че правосъдната система на Япония е позволила толкова лесно подобно незаконно напускане на страната.
Масахиса Сато, депутат от управляващата партия на премиера Шиндзо Абе
Пълна изненада
Френското правителство бе напълно изненадано от това че Гон е напуснал Япония. Той трябва да разбере че не е над закона и да знае, че ако чуждестранен гражданин се опита да избяга от френското правосъдие, ние ще се разгневим наистина.
Ангес Пание-Рюнаше, държавен секретар по икономиката на Франция
Получи твърде много власт
Твърде много власт бе дадена на един човек с оглед на управлението. Трябва да кажа, че това е една тъмна страна от епохата на Гон, която продължи дълго време. Все още е предмет на дебати, дали Гон бе харизматична фигура или тиран. Но партньорството с “Рено” няма да бъде засегнато от случилото се.
Хирото Саикава, изпълнителен директор на “Нисан”, през ноември 2018 г.
Ще ни бъде трудно без него
Управлението на алианса между “Рено”, “Нисан” и “Мицубиши” може да бъде трудно без обединяващата фигура на управителя Карлос Гон. Не смятам, че има друг на Земята като Гон, който да може да управлява алианса. Най-належащият проблем е, че все още имаме хора начело на двете компании, но не и на третата.
Осаму Масуко, изпълнителен директор на “Мицубиши”, през ноември 2018 г.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш