"Кармен" по Карталов: дръзка и различна

Премиерата в Софийската опера е на 3 ноемри

Съвършено различна и новаторска постановка на „Кармен“ от Жорж Бизе подготвят в Софийската опера. Какво и как ще бъде режисьорът Пламен Карталов не казва - иска да ни изненада. Разбрахме само, че бяга от клишетата на традиционните постановки на операта по едноименната новела на Проспер Мериме. Около новата "Кармен" витае атмосфера на загадъчност, но ето какво научиха журналистите от недомлъвки и изпуснати фрази.

Първо, действието ще се развива на 6-метрова издигната и въртяща се кръгла наклонена сцена. Около нея ще има три амфитеатрални трибуни, на които ще пее хорът на операта, едновременно в ролята на Античен хор и публика. Второ, за да се подчертае замисълът на безликата и равнодушна човешка маса като контрапункт на трагичната и самотна фигура на Кармен, хористите ще бъдат през цялото време с маски. Всъщност, те може би и в този момент репетират с тях, за да свикнат да пеят със скрити лица. Трето, в действието са вкарани и трите Мойри (богини на съдбата в древногръцката митология). Режисьорът оплита в концепцията си елементи от древногръцките трагедии, френския реализъм и японския театър "Но".

Като споменахме "японски", в началото на 2018 г. "Кармен" ще бъде "експортирана" именно там - в Страната на изгряващото слънце. Това ще е едно от двете произведения, с които трупата на Софийската опера заминава на гастрол в Япония. Другото е "Турандот" от Джакомо Пучини.

Три са изпълнителките на Кармен - световната звезда Надя Кръстева, сръбската прима Саня Анастасия и невероятната Гергана Русекова, която публиката в България със сигурност помни отпреди по-малко от месец в ролята на Кундри от вагнеровия "Парсифал" и на Джорджета в "Мантията" на Пучини, която се игра това лято на шлепа във Видин. Като Дон Хосе ще гледаме Даниел Дамянов, Костадин Андреев и Мартин Илиев. Сред солистите са Бисер Георгиев и Веселин Михайлов - в партията на Ескамилио, а Ирина Жекова и Цветана Бандаловска ще видим като Микаела. Диригент е японецът Кейтаро Харада, сценограф - Миодраг Табачки, художник на костюмите - Християна Михалева-Зорбалиева. Хореографията е на Антоанета Алексиева и Светлин Ивелинов.

"С Надя Кръстева бяхме заедно 2002 на фестивала „Опера на площада”, - припомня академик Карталов. - Когато мислих за Кармен, първо се сетих за нея. Тя веднага се отзова. Размести някои свои ангажименти, за да бъдем заедно.

“За мен винаги е огромна радост да пея в София, където съм родена. Особено съм развълнувана да направя Кармен отново, - реагира Надя Кръстева. - Това е нещо съвсем ново за мен - тази концепция, в която Кармен и тримата главни герои са поставени на един пиедестал в центъра на събитията. Това е идеалната възможност да се вникне в чувствата на Кармен, в нейните мисли, във вътрешния й свят. Показва развитието й като образ, осветява душата й, така да се каже. Така го чувствам аз."

След София, мецосопраното ще пее в "Риголето" от Джузепе Верди в Ковънт гардън. Надя Кръстева е една от големите световни звезди и има ангажименти във всички най-големи оперни театри. Последно беше в София този януари за главната женска роля в "Самсон и Далила" от Камий Сен-Санс.

"Операта "Кармен" няма нужда от реклама, защото музиката е прекрасна, - обяснява един от изпълнителите на главната мъжка роля Костадин Андреев. - Но публиката ще види един нов спектакъл, много оригинален, много вълнуващ и въздействащ по един особен начин."

"Кармен" обикновено се възприема малко елементарно от хората, - обяснява другият Дон Хосе, Мартин Илиев. - А всъщност тя е много дълбока, в нея има много пластове, дълбоки душевни изживявания. Самият Дон Хосе не е по-малко сложен образ от Кармен, дори неговата драма е по-голяма. Докато тя от самото начало на живота си върви в една посока, той е изправен на кръстопът. Публиката трябва да знае, когато ходи на тази опера, да се опита да се вгледа малко по-дълбоко в характерите и взаимоотношенията на героите."

Според диригента Кейтаро Харада оркестърът на Софийската опера е от световна класа. "Така че аз нямам проблем с музиката, обяснява той. - Сега моята цел е чрез нея историята да оживее на сцената. "Кармен" съм дирижирал и друг път, но тази постановка е специална."

"Винаги в моята режисьорска работа тръгвам от прочита на музиката, - разказва Пламен Карталов. - Без прочит на музиката, всичко друго е едно режисьорско его и едно насочване към мисли и идеи, които често пъти нямат нищо общо нито с либретото, нито с музиката. Но музиката е този инструмент, който отваря световете на едно въображение и, ако то се мотивира, функционира. "Кармен" за мен е една рефлексия на трагична вина от древногръцка трагедия."

Премиерата е на 3 ноември в Софийската опера. Следващите спектакли са на 4, 5, 9, 11 и 12 ноември.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Изкуства