Катрин Деньов - От Париж с любов

На 77 години и с два нови филма за 2020-а, вечната „дневна красавица“ и очарователно олицетворение на френския женски идеал, Катрин Деньов продължава да изпълнява ролята на жива стена срещу вълната на забравата и културния мазохизъм. Легендарната актриса е изящното припомняне за една друга епоха, която контрастира на днешното обезличаване на киното и размиване на европейската естетика. Тя носи в себе си страстта на една друга Франция, на един стар Париж.

Преди две години Деньов отпразнува шест десетилетия в киното. Една от кралиците на френските филми от 60-те и 70-те, тя обединява екранен аристократизъм и еротичен магнетизъм.

След над 130 роли Катрин няма намерение да се оттегля и да позволи за нея да се говори само в минало време. Но именно в миналото се очертават контурите на нейното величие. За ценителите на голямото кино тя винаги ще си остане „Дневна красавица”. Това е заглавието на монументалния сюрреалистичен шедьовър на митичния майстор Луис Бунюел от 1967-а година. В този безупречен естетически експеримент Катрин Деньов играе отегчена и привидно благоприлична френска дама от високите социални етажи на Париж, която решава да инжектира адреналин в своя похитен от фригидност полов живот като стане проститутка. 

Тя работи само през деня, за да не я заподозре нейният съпруг и постепенно навлиза в света на платения и перверзен секс.

Екстазът при буржоазната „дневна красавица” се отключва с фантазии, в които тя е унижавана и доминирана от различни мъже. Тук големият гений на седмото изкуство Луис Бунюел композира някои от най-стилните и сюрреалистични садо-мазо епизоди в киното.

След световния триумф на „Дневна красавица” европейското кино никога не е същото, а Катрин Деньов окончателно се превръща в една от най-обожаваните и обсъждани жени на планетата.

В своята кариера тя е била певица, модел и продуцент. Но филмовите роли я правят легенда. Нейните героини често са дистанцирани и мистични красавици, които събират в себе си желанията и страховете на мъжкото въображение. Деньов е муза на някои от най-големите майстори на киното. Освен с Бунюел, тя се е снимала при Франсоа Трюфо, Франсоа Озон, Жак Деми, Роман Полански, Ларс фон Триер, Режис Варние и много други внушителни творчески фигури. 

Катрин Деньов е родена на 22 октомври 1943 година в Париж в семейството на актьорите Морис Дорлеак и Рене Симоно. Деньов дебютира едва на тринайсет във филма „Ученички” („Les Collїgiennes”), където тя е представена като Катрин Дорлеак (Catherine Dorlїac). По време на работата си в киното тя приема моминското име на майка си за своя фамилия - Деньов (Deneuve), и го използва с цел да се разграничи от по-възрастната си сестра, която гради кариера с бащиното си име.

Филмът, който носи първа полпулярност на Катрин Деньов е мюзикълът на Жак Деми от 1964 година- „Шербурските чадъри”, който я извежда до нови водещи роля в произведения като класическия съспенс на Роман Полански „Отблъскване”.

В последните години Катрин Деньов бе една от малкото световни звезди, които се осмелиха да се опълчат срещу феминистката тирания на #MeToo движението. Тя се е подписа под отворено писмо, публикувано в Le Monde, в което се осъжда „лова на вещици”, отприщен от радикалното движение.

„Мъже биват наказвани безцеремонно и гонени от работните им места, когато всичко, което са направили, е да докоснат жена по коляното, да се опитат да си откраднат целувка или да говорят на по-интимни теми по време на служебна вечеря. Като жени не се припознаваме в този феминизъм, който отвъд протеста срещу злоупотребата с власт, всъщност насажда омраза спрямо мъжете и сексуалността”, пише в писмото. Либералните медии поведоха жалка кампания срещу Деньов, но тя остана прекалено голяма и непосилна мишена за тях.

„Осем жени“ нямаше да е същия филм без нейната игра

За мен беше невероятна привилегия да режисирам Катрин Деньов в мюзикъла „Осем жени”. Този филм нямаше да бъде това, което е без нейния артистичен принос. Тя променя всеки кадър, в който се появи и го насища с магия. За мен няма никакво съмнение, че Катрин е гениална актриса, която винаги вдъхновява. Бих работил с нея още много пъти и и желая безчет успехи в киното и извън него.

Франсоа Озон, режисьор и сценарист

Свързана е с културния облик на Франция

Катрин Деньов е такава титанична фигура в историята на киното. Тя е неразривно свързана с културния облик на Франция за последните пет десетилетия. Всички искахме да я следваме. Всички млади актриси искат да приличат на нея. Могъща, но същевременно нежна и ефирна, енигматична жена. В “Дневна красавица” тя постига съвършенството.

Леа Сейду, актриса

Направила е толкова много за европейското изкуство 

Деньов е участвала в някои от най-важните европейски филми за последните 60 години. Никога няма да забравя първия път, когато гледах „Отблъскване” на Полански. В “Индокитай” беше превъзходна. В “Площад Мандом” направи невероятно изпълнение. Катрин е национално съкровище, тя е направила толкова много за разпространяването на френското и европейското изкуство по света. Приносът на Деньов е неоценим.

Венсан Касел, актьор

Страст между снимките 

Катрин Деньов често е преплитала личния живот с професионалните ангажименти. Има легендарни любовни романи с множество прочути филмови фигури, включително с режисьора Роже Вадим и актьора Марчело Мастрояни. От първия ражда син - актьора Кристиян Вадим, а от втория дъщеря - актрисата Киара Мастрояни.

Коментари

Задължително поле