Премиерът: Аз настоях да платим накуп самолетите F-16

Борисов: В огромната си част работата на българските дипломати е успешна

Първото заседание на ВСС премина без номинации за нов главен прокурор

Премиерът сe срещна с Управляващия и главен административен директор на Групата на Световната банка

Кола блъсна пешеходка при маневра в Горна Оряховица

Затиснатото от гума дете е с разкъсан черен дроб Момчето се възстановява след спешна операция в Реанимацията в Търново

Главният прокурор и министри предлагат по-високи санкции за прояви на фашизъм

Спецпрокуратурата влезе в офиси на дружество, доставяло оборудване на Военновъздушните ни сили

Ема Робъртс обожава понички и чипс

Арестуваха 54-годишен столичанин, запалил кола умишлено

Световни имена обучават млади арт таланти

Две незрящи жени пропаднаха в дупка на тротоар във Варна

Премиерът Борисов: Поклон пред смелостта и героичното дело на Васил Левски!

Ген. Константин Попов: Със закупуването на Ф-16 България ще има най-добрия самолет в региона

Десет тела са намерени в анимационното студио в Япония, където избухна пожар

КАТ и кадастърът трагични в обслужването на хората “Таен” клиент чакал 6 часа на гише за подмяна на шофьорска книжка

Любезни офицери посрещат посетителите около машината за номерчета във фоайето на КАТ-София. Снимки Пламен Стоименов

Проверени са 15 услуги в 13 общини

О бслужването в КАТ и предоставянето на административни услуги от кадастралните служби у нас са най-слабите звена в работата на чиновниците. Оплакванията от тези сектори са най-много. Именно това е установило завършилото проучване по метода “таен клиент” по поръчка на правителството. Това обявиха вчера експерти в дирекция “Модернизация на администрацията” на Министерски съвет и се заканиха, че административното обслужване у нас ще бъде актуализирано спрямо европейските стандарти. За кой ли път? Това е поредната “закана” родната администрация да бъде заставена да работи по евростандарти. Цел, която както сочат изследванията, скоро у нас няма да бъде постигната, ако не се вземат спешни мерки.

Специалистите представиха резултатите от проведеното наблюдение по метода “таен клиент” за предоставянето на 15 услуги в 13 общини, областни и общински администрации. Буквално преди дни вицепремиерът Томислав Дончев отново се закани на администрациите със срок от един месец, в който трябва да въведат законови задължения за процедури и образци на документи, които са за облекчение за гражданите и бизнеса. Третото правителство на Бойко Борисов встъпи в мандата си с обещание за сериозна реформа в административната сфера, така че да се намали административната тежест. В началото периодично се оповестяваха промени, поставяха се срокове, дори Томислав Дончев поставяше крайни срокове, например октомври 2018 година. И нищо.

Дълго чакане на опашка за определена услуга, нелюбезни служители и изискване на ненужни документи – това са част от проблемите, открити сега при проучване по метода “таен клиент”. След сигнали за нередности близо месец и половина десет тайни клиенти са наблюдавали предоставянето на услуги и как администрациите си обменят информация. Проучването е обхванало дейност за които правителството е предвидило намаляване на бумащината. “Шпионите” са наблюдавали издаване на шофьорско свидетелство, винетни стикери, отпускане на еднократна помощ при раждане на дете, издаване на картографски и кадастрални скици, удостоверения за характеристиката на земеделската земя, на виза за проектиране, заверка с апостил на документи, издадени от кметове и общински администрации. “Най дълго време за получаването на услуги имаме регистрирани в столичният КАТ при явяването на услуга “Подмяна на свидетелство за правоуправление на МПС” – шест часа. Администрациите имат месец, за да отстранят проблемите, каза Красимир Божанов, шеф на дирекцията. Освен, че част от администрацията има проблем с отзивчивостта, тайните клиенти открили, че често от гражданите се изискват документи, които не са необходими по закон, стана ясно още.

“Миналата година кабинетът одобри около 400 мерки, които вече са в етап на изпълнение,“ каза още Божанов. Според него промените в работата на администрацията засягат 142 закона. Започната е работа и за стандартизиране на частни и общински услуги. Припомняме, че в началото на март месец правителството се похвали с най-мащабния досега пакет от общо 1 443 мерки за намаляване на административната и регулаторната тежест за гражданите и бизнеса, а според доклада на експертите близо 35% от заложените инициативи вече са изцяло изпълнени. В момента има пет стандарта, въведени още през от 2006 г. за нашите чиновници. Част от тях са носенето на баджове, при вдигане на телефона служителят да се представи и осигурени места за сядане в службите.

 

Ходене по мъките

Километрични опашки за документи за имоти

Нужни са здрава психика, зверско търпение и много свободно време, за да получите кадастрална услуга.

Най-тежко при предоставянето на административните услуги е в кадастралните служби у нас. Там обикновено се чака над шест часа, почти целия работен ден на чиновниците, което не е гаранция, че човек ще получи исканата услуга. Служителите изискват купчина от документи от гражданите, които биха могли да си набавят и сами по електронен път. Читатели на “Труд” се оплакаха, че висят по цял ден на опашка в жегите, a в края на работния ден се случва да не са свършили работата, за която са дошли. Понякога те получавали и недобро отношение от служителите. Много от гражданите си взимат почивен ден, за да си набавят документи, свързани с имоти.

3700 услуги се изпълняват в службите по геодезия, картография и кадастър средно на ден. Обикновено за година са близо 1 милион, като от тях над 627 200 са скици, схеми и удостоверения за наличие или липса на данни.

 

 

 

Заради черна борса пред гишетата за шофьорски книжки

Офицери раздават номерчета край машината за ред в КАТ-София

Цветан Гемишев

В шепата на лейтенанта има листче с номер 195, а на таблото – 140.

Любезни офицери от МВР – мъж и жена, посрещат посетителите в КАТ-София пред машината за номерчета, видя екип на “Труд” днес. Ролята на униформената дама е да разбере за какво идва “клиентът”. Изслушва го търпеливо и ако не е за шофьорска книжка, а за всичко друго – глоби, временни номера на колата и т.н., сама натиска “тъч скрийна” и му дава листчето. Гражданинът няма право да се докосва до машината.

Офицерът от КАТ, който е нещо като лейтенант с две звездички на пагоните, отговаря за процедурата, свързана с издаване на свидетелства за управление на моторни-превозни средства (СУМПС). Още призори той е изтеглил от машината всичките около 250 номерчета и ги държи в шепата си. Дава само по едно на човек, който му покаже личната си карта и медицинското за шофьорска книжка. МВР служителят трябва да се увери с очите си, че трите имена в двата документа съвпадат и тогава дава листчето. В 12,30 ч. на таблото светеше номер 140, а в шепата на катаджията имаше номер 195. Тоест – желаещият да се добере до гише за СУМПС, би трябвало да изчака 55 души, което би му отнело около 2, най-много 3 часа.

Само преди една седмица редът е бил друг, разказаха читатели на редакционните телефони на “Труд”. По думите им още към 7-8 ч сутринта, при отварянето на вратите, софийски тарикати (каквито обикалят много в района на КАТ) изтегляли всички 250 до 300 номерчета за гишетата със СУМПС. През април ги продавали по 20 лв., през май – по 30 лв., а в първите юни започнали да искат по 50 лв. Около машината започнали скандали и това накарало да се вземат сурови мерки срещу черната борса.

Проблемът с подновяването на шофьорските книжки обаче тепърва ще става жесток – през 2019 г. и 2020 г. предстои да изтече 10-годишната валидност на стотици хиляди. Според правилата паспортните служби към РПУ-тата могат да приемат документи само с обикновена поръчка и ако срокът на книжката още не е изтекъл. Във всички останали случаи – включително изгубване, унищожаване и т.н., хората трябва да се редят на опашки пред гишетата в 28-те областни служби на КАТ.

 

Оплаквания от администрацията в МВР

Мудност при издаване на разрешително за чужденци

Проучването чрез “тайни клиенти” е установило още и проблеми при издаване на разрешително за продължително пребиване на чужденци в МВР. В случая липсва информация на чужд език, чака се дълго, формулярите са трудни за попълване, а отношение на служителите не е любезно и отзивчиво. “Имаме много случаи, в които служителите са любезни и отзивчиви и са склонни да помагат. Има места с добра организация”, обясни Здравко Сечков, който е служител на фирмата, изпълнител на проекта.

За да се подобри обслужването на гражданите, ще бъдат променени стандартите на административно обслужване и за обратна връзка. Стандартите включват местоположение на звеното за административно обслужване, осигуряване на паркинг за достъп, система за управление на опашките, задължителен брой на гишетата, дистанционно обслужване на потребители със специфични нужди, стандарт за указателна информация за предоставяните услуги и за намаляване на броя на изискваните от потребителите документи.

 

В столичния район “Триадица”

Куп бумаги за сдобиване със скица

Проверката в Агенцията за социално подпомагане (АСП) показала, че от хората се искат ненужни документи. Проверената услуга е освобождаване от винетка на хора с над 50% нетрудоспособност. “Тайният клиент” е установил, че чиновниците им искат ненужни документи като голям талон на колата, застраховка и т.н.

Пак в АСП при отпускане на еднократна помощ за раждане на дете се изискват допълнителни документи, които не са в нормативната уредба, като акт за раждане и документ от банка за сметка.

В столичния район “Триадица” са проверени услугите издаване на скица за поземлен имот и презаверяване на скица. Установено е, че за да поискат услугата, хората трябва да чакат 20 минути, колкото е максимумът. Служителите на гише не са запознати с нормативните документи, а сроковете за издаване са по-дълги от предвидените в Административно-процесуалния кодекс. Дори понякога издадената на скица не отговаря на имота.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.