КАТ стартира акция "Зима"! Ето как да подготвим автомобила си

От 1 ноември КАТ започва проверки на територията на цялата страна за готовността на автомобилите за зимния период. Стартът на съвместната кампания между СБА и Пътна полиция Акция „Зима 2018“ бе обявен днес.

Униформените ще следят доколко автомобилите са подготвени за управление при зимни условия. Ще се проверяват изправността на фаровете, чистачките, устройствата за почистване на стъкла, гумите и др., като при констатирани нарушения контролните органи ще налагат санкции. Важно е водачите да се дооборудват и с резервна гума, антифриз, незамръзваща течност за почистване на стъклата, лопатка и др.

„От 15 ноември водачите трябва да сменят своите гуми, да бъдат пригодени за зимни условия или протекторът да бъде над 4 мм. Ще се проверява дали фаровете са настроени правилно, както и дали стъклопочистващата система е в изправност”, заяви  гл. инсп. Росен Рапчев, КАТ. За неизрядни чистачки и светлини глобата е 50 лв.

В първите 10 дни от кампанията (01-11 ноември) водачите ще могат да проверят напълно безплатно готовността на своя автомобил за зимния период във всеки пункт на Съюза на българските автомобилисти в страната. В рамките на обявеното работно време ще се предоставят безплатна проверка на фаровете и състоянието на гумите на автомобила. Шофьорите ще получат и консултации за чистачки, зимни течности и др.

Какво да проверим преди зимата

Пътни експерти и автомонтьори съветват водачите да направят поне СЕДЕМ неща, за да са спокойни за техническото състояние и стабилността на колата си през студените месеци.

Зимни гуми

Зимните гуми ще станат задължителни при лед и сняг, предвиждат нови промени в Закона за движение по пътищата, които депутатите вероятно ще гласуват окончателно след президентските избори. Така че има голяма вероятност новият регламент да влезе в сила още този сезон. В момента единственото изискване е грайферът на гумата да е с дълбочина най-малко 1,6 мм, което е крайно недостатъчно, за да бъде автомобилът стабилен на мокър и заледен път.

Въпреки неадекватният закон повечето шофьори знаят, че паднат ли температурите под 7 градуса, те трябва да свалят летните гуми и да сложат зимните. Причината – зимните гуми са по-меки и еластични при по-ниски температури и следователно имат по-добро сцепление. Лятната гума при студ става по-твърда, а това се отразява на спирачния път.

Всесезонната гума се държи по-добре от лятната гума през зимата и по-добре от зимната гума през лятото, но не е достатъчно ефикасна нито спрямо едната, нито спрямо другата в съответния сезон.

През годините са правени хиляди тестове как се държи лятната гума на сняг, студ и хлъзгав път. Резултатите от тези демонстрации са категорични: при сняг спирачният път с летни гуми е два пъти по-дълъг, отколкото със зимни. В специализираните форуми има много тестове и примери и всеки шофьор може да се запознае с тях. Също така може да се види как се удължава спирачния път например при грайфер с дълбочина 8 мм, при 6 мм, при 4 мм. За съжаление големите автомобилни гиганти и производители на автомобилни гуми не са правели експерименти с грайфери с дълбочина 1,6 мм.

Друго нещо много важно по отношение на гумите, което често се пропуска, е доколко е прясна гумата. Специалистите съветват шофьорите да сменят „обувките” на колите си най-много през 5 г. Дори и да не са чак толкова износени, след този период каучукът се втвърдява и напуква и возилото става несигурно. Джантите също трябва да са здрави.

В последните дни в много от сервизите в София има опашки от автомобили, които сменят гумите. Услугата излиза между 20 и 120 лева. За чифт нови гуми пригответе минимум 360-400 лева. Глобата за износени гуми е 50 лева.

Акумулатор

Зимата е най-неблагоприятният период за всяка една акумулаторна батерия. Затова сега е моментът да проверите състоянието й и ако е необходимо, да си купите нова. При ниски температури двигателят пали по-трудно и черпи повече ток от акумулатора, а капацитетът му значително намалява. Оставена продължително време разредена, батерията се поврежда, а при по-ниски температури електролитът може и да замръзне. Повишаването на плътността на електролита вследствие на презареждане също води до повреждане на батерията. Освен това важно е също клемите да се поддържат чисти от окис и корозия.

Някои експерти препоръчват, ако не използвате колата с дни и седмици през зимата, да свалите акумулатора и да го приберете на място с по-високи температури. Дори и да е нов, той може да ви изиграе лоша шега, ако колата не се кара.

За всеки случай винаги дръжте в багажника на колата и комплект кабели за зареждане.

Светлини

През зимния сезон много важно е осветителната система на автомобилите да бъде наред. Това означава изправни къси и дълги светлини, габарити, стопове, мигачи. Освен това фаровете трябва да бъдат добре регулирани, за да карате в комфорт, а и за да не заслепявате отсреща идващите возила. Не забравяйте също да носите резервни крушки, ако се наложи смяна.

Чистачките

На първо място трябва да се провери дали чистачките не са за смяна. От топлината през летните месеци гумата се втвърдява и не чисти добре стъклото. Цената на един комплект не е толкова висока, затова не пестете. Веднага щом паднат температурите, казанчето за измиване на стъклата пък трябва да се зареди с незамръзваща течност.

Технически преглед

Задължителна част от подготовката на колата за зимните месеци е проверка на антифриза, филтрите, свещите, отоплителната система… Преди всеки сезон пък трябва да се прегледа на стенд предния и задния мост на колата, както и състоянието на амортисьорите, спирачките, кормилната уредба и т.н. Всичко това може да стане с едно посещение в специализиран сервиз, но все пак изберете такъв, който предлага квалифицирана услуга. В сервизите на СБА всеки може да намери съвет, да потърси и да получи компетентно мнение за състоянието на возилото си.

Освен това ако е наближил моментът за смяна на маслото на автомобила, не отлагайте. Ниските температури сгъстяват маслото, а това се отразява на работата на автомобила.

За ваш комфорт може да смажете уплътненията на вратите и багажника с течен парафин или със спрей. Тази процедура ще предотврати залепването на вратите и ще предпази гумата от скъсване.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България