Автобус блъсна кола на Аспаруховия мост във Варна, четирима пострадаха Катастрофа предизвика голямо задръстване

Заловиха бракониери да мятат мрежи на микроязовир край Полски Тръмбеш Спипаните са двама пенсионери, които влезли във водоема с лодка

До 17 тона тегли най-якият пикап Серията Super Duty F250/F350/F450 на Ford притежава брутални способности с 6,7-литров дизелов мотор V8

Познайник на полицията е задържан след опит да осуети проверка

Менда Стоянова: Бюджет 2020 е като пица с пармезан и шунка

8 души са задържани при мащабна операция срещу наркотрафика в Бургас

Задържаха двама с наркотици в Горна Оряховица и Велико Търново

Как да мотивираме правилно детето си да учи английски?

Фандъкова: Няма да допусна да властват популистки идеи в София

Няма опасност за живота на жената, блъсната от трамвай в София

Тръмп е предложил на Ердоган сделка за 100 милиарда долара и решаване на въпроса за санкциите за С-400

Шофьорът на камион, който уби 5-годишно дете в Русе, имал и 7 други нарушения

Живко Тодоров, кмет на Стара Загора, пред „Труд“: Общините са много зависими от централната власт

Конституционният съд обяви Янине Анес за временен президент на Боливия

10-те най-скъпи развода в Холивуд за всички времена

Кирил Кръстев преподава на „малкия Карузо“ Певецът е обучавал в Хавана Антонио Ласаро Диас, оперния ас на Латинска Америка

Средата на 60-те години. Куба гради своята нова културна политика, обвързана със социалистическите страни. В Хавана са поканени на гастрол български оперни певци. Изявата им е в стария театър „Гарсия Лорка“ в сърцето на града. В този театър някога е пял Енрико Карузо.

Между певците е и русенският баритон Кирил Кръстев. Певец, надарен от Бога с изумителни качества. Гласът му се лее спонтанно, а излъчването му е аристократично. Оперната трупа в кубинската столица е още неукрепнала. Нуждае се от педагози, които да поддържат нивото на солистите и хора. Ръководството намира общ език с Кирил Кръстев. Баритонът е допаднал на всички – и като глас, и като характер.

Ражда се идеята да го поканят да поработи с оперната трупа в Хавана – с договор за вокален педагог. Кирил Кръстев е

в разцвета на силите си

и няма нищо против да се потопи в екзотиката на далечната страна. Разбира се, няма намерение да къса с певческата си професия – затова е предвидено да пее в постановките на „Тоска“, „Риголето“ и „Севилският бръснар“.

С Николай Гяуров в „Дон Карлос“ на русенска сцена.

„Кирил Кръстев бе удивително добър певец и много сърдечен човек. Той се вписа в колектива на нашия театър по възможно най-добрия начин – разказва години по-късно известният кубински тенор Антонио Ласаро Диас. – За него не беше проблем да намери приятели, да общува и с по-младите, и с по-възрастните колеги. По онова време аз бях вече звезда, обучаван от голямата Виктория де лос Анхелес. Наричаха ме „малкия Карузо“. Но с удоволствие се оставих в ръцете на маестро Кирил Кръстев. Защото той владееше белкантото в детайли, така, както го умеят само в Италия. След години аз самият посетих Италия, имах там концерти – и се убедих, че Кирил Кръстев е бил на равнището на най-големите италиански певци. До голяма степен на него като педагог дължа и собственото си певческо дълголетие.“
Антонио Ласаро Диас пя до пределна възраст. Ако не го беше покосила бъбречната болест през 2007-а, щеше да пее и днес.

Големият баритон Кирил Кръстев също не е между живите. Той принадлежи към

певческия елит на България след Втората световна война

Според капацитетите прекрасният му баритонов глас можеше да звучи във всеки световен театър.

Роден е на 2 май 1921 г. в Петрич в учителско семейство, което през 1930 г. се мести в столицата. Невръстният Кирил е завладян от звуковото кино. Слуша от целулоидната лента Тито Скипа, Бениамино Джили, Хосе Мохика. Завършва гимназия с намерението да учи за певец. Приет е в Музикалната академия в класа на проф. Елена Ангелова-Орукин, която го обучава като… тенор. За щастие се среща с баритона Събчо Събев, който веднага открива у него типичния баритонов глас.

Театърът в Хавана, където е преподавал Кирил Кръстев.

После Кирил Кръстев взема уроци при Иван Хр. Попов. След време работи и с големия румънски певец Октав Енигареску, който му помага да дообогати знанията си за вокалното изкуство. Известният диригент и музиковед Илия Темков го насочва към Военния ансамбъл, където Кирил остава до 1949-а.

През пролетта на същата година се явява на прослушване в операта в Русе и веднага му е назначен дебют – Жорж Жермон във Вердиевата „Травиата”. Първите Виолети, с които играе, са Брилянта Кеворкян и голямата Елисавета Йовович – възпитаничка на Римската академия „Санта Чечилия“. Русенската публика приема с любов младия баритон. А той от своя страна се привързва към дунавския град и неговите меломани. След Жермон се зареждат роля след роля.

Близо 50 баритонови партии

влизат в репетоара на Кирил Кръстев.

Създава семейство, има двама сина, съпругата му работи в операта. Но на любовта всички възрасти са покорни – твърди княз Гремин в „Евгений Онегин“. И макар че обикновено се влюбват тенорите, силното чувство не подминава и топбаритона на Русе. Влюбва се в пианистка от Бургас. И за да не бъде прекалено голям скандалът, приема поканата на диригента Иван Филев да смени Русе с Варна.

Топ тенорът Ласаро Диас признава приживе, че е научил много от българина.

До него е втората му съпруга – пианистката Дарина Куюмджиева. С нея той работи върху новите роли, които му предстои да изиграе във Варна. В крайморския град се налага да се дублира с баритони с по десетина-двайсет години по-млади от него, солисти с качества и опит, които обаче се учат от стария майстор. Със състава на варненската трупа той участва в „Симон Боканегра” – с това заглавие се представя и в Испания през 1984 г.

Ето какво казва приживе звездата на Русенската опера Пенка Маринова за Кирил Кръстев: „Веднъж го гледах в „Аида“, той играеше Амонасро. Когато се появи, усетих как публиката се надигна и замря. Една жена пред мен каза: „Видя ли как напълни сцената“.

А Жечо Христов – певец и журналист, допълва: „Богат душевен мир и непрестанно творческо горене – това са неговите водещи качества. Вече тежко болен, той се е подготвял да научи в оригинал ролята на Ескамилио от „Кармен“. Тия качества са били и водещите в последната му публична изява на 27 април 1989 г. в Шумен“.

И Хавана продължава да го помни, въпреки че от пребиваването му в кубинската столица са изминали пет десетилетия. Кирил Кръстев се явява духовният мост между оперните театри на България и на далечната латиноамериканска страна.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.