На 20 юли 2018 да почерпят

Автоиндустрията в САЩ призова Тръмп да не налага мита върху вноса на коли

Муслин и Янкович отпадат като вариант за „Левски“

1700 незаети места останаха в софийските гимназии

Новият британски министър за Брекзит иска по-интензивни преговори с ЕС

Творчески терминал „България – Израел” Този нов културен формат е продължение на фестивала „Българска душа на Святата земя”

Кнесетът прие спорен закон, даващ право на самоопределение само на евреите

Погазват се правата на психично болните

Учени регистрираха нова сеизмична активност край вулкана Етна

Сменяме валидните винетки с електронни Общините искат 20% от таксите

Борисов пред „Известия“: Влизането на Турция в ЕС в момента е невъзможно

Нараства броят на заразените със Западнонилски вирус в Гърция

Избили на сляпо животните в Странджа Не е установен дори щамът на болестта

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в петък, 20 юли 2018

Румяна Милова, дирекция „Паркиране и мобилност“ пред „Труд“: Въвеждаме нощен служебен абонамент за „синя зона“ в София Центърът за градска мобилност ще осигури патрул и паяк

Кога ще зададат на Марешки най-важния въпрос?

Ако не успее да даде логичен отговор, то обещанието му е невъзможно и ще се нареди гордо в дългата редица от предизборни лъжи

Една от най-старите английски поговорки е за слона в стаята – метафора за най-очевидното нещо, което никой не вижда или никой не иска да обсъжда. Подобна е ситуацията с г-н Марешки. Журналистите изпадат в истински екстаз да го бомбардират с въпроси за неговите биткаджийски времена, за отношенията му с медиите, за идеите му да раздава лекарства и бензин на цени под пазарните, след като дойде на власт, и т.н. Но упорито никой не му задава най-важния въпрос, а именно как г-н Марешки успява да продава бензин с около 10% под цената на останалите вериги и как ще успее да свали цената с още 17%, след като дойде на власт? Защото това не е въпрос на политическа воля и щракване с пръсти, а на математика и спазване на закона.

Ако си купите един литър бензин на средна цена от големите вериги днес, 50% от заплатеното от вас ще влезе директно в държавния бюджет – 20% ДДС и около 30% акциз. Акцизът в България е фиксиран на европейския минимум, т.е. не можем да го свалим повече. Около 34% пък ще платите за самата суровина – нефтът е борсово търгувана стока и дори най-едрите купувачи не могат да се ползват със значителни отстъпки. Тоест в търговците на гориво реално остават само 16% от вашите пари – с тях те трябва да платят за транспорта на бензина, за нефтобазите, за персонала, за амортизация, за маркетинг, за дистрибуция и да вместят собствената си печалба.

Към момента г-н Марешки успява да поддържа цени с около 7-10% под средните за пазара и обещава намаление с още около 17%. Следователно журналистите е време да го попитат простите въпроси:
1. Как успява да оптимизира разходите си за транспорт, нефтобаза, персонал, маркетинг, дистрибуция и отделно печалба от 16% средно за всички останали търговци на гориво до едва 6% от стойността на
горивото?

Ако не успее да даде логичен отговор, значи спестява от някой от останалите два компонента (изключваме суровината) – акциз или ДДС, което би било нарушение на законите и съответно подсъдно. Или продава гориво на загуба с политически цели.

2. Как ще успее да свали цените с още 17%, след като дойде на власт? И то при условна заявка да повиши приходите от ДДС и акциз, т.е. очевидно няма да сваля ДДС-то върху горивото, а акцизът е невъзможно да бъде пипан под европейския минимум.

Ако не успее да даде логичен отговор, то обещанието му е невъзможно и ще се нареди гордо в дългата редица от предизборни лъжи.

Всичко това би трябвало да е работа на българските държавни институции, но вече дори официално се прокрадва плашещата истина – контрабандата на гориво в страната е огромна.

Министър Горанов преди две седмици обяви, че в страната е продадено гориво за над 4,1 млрд лева, без да е преминало през контролните уреди и приходната агенция да е отчела данните за продажбите. Съответно самият министър не е наясно дали върху тези количества са платени акциз и ДДС на стойност от близо 2 милиарда лева (както отбелязахме по-горе, 50% от стойността на горивото).

А може би е време на всички нас да ни се изясни дали наистина контрабандата на горива в страната е в такива чудовищни размери?

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (22)

  1. Ако са негови парите – браво! Не е кат урoдливите демократи в парламента дето теглят пари назаем да ги харчат с политически цели.

  2. Ооо, ма туй било писано от неуспял да се вреди сред другите урoди в парламента демократ…

  3. Въобще не харесвам г-н Каролев, но в момента е абсолютно прав. Може би, някой който си търси партньор за евентуално създаване на правителство, му помага да намали цената. Ако е така, Марешки да отговори кой и как му помага.

  4. Знаем каква голяма печалба си слагат другите вериги, така че г-н Каролев спестете си безполезните статии.

  5. Продавал горива от държавния резерв в далавера с бойко борисов. Ей тоя бойко краде всичко де що има и останало в тази държава.

  6. Сметката на Каролев също не е вярна, защото при двойно намаление центата на суровия нефт, цената на полученото гориво също спада два пъти, откъдето съответно спадат акциза и ДДС, т.е. резервите за намаляване на цените са мноого по-големи от представените от Каролев и едно още по-драстично намаляване на цените не е невъзможно. Странното е само как всички в държавата като глутница псета се втурнаха против единствената политическа личност, направила нещо за гражданите на тази държава. Независимо какви са мотивите му.

  7. Ще влезе ли Марешки в Парламента- ще влезе. Ще ви ебе ли мамата- ще ви ебе. Тогав си трайте и мълчете. Нещастници

    1. Веселин ще види парламент през крив макарон. Феновете наа евтино гориво могат да започнат с сълзите СЕГА!

      1. напълно те подкрепям.само като му гледам очичките като на съсел,ми е ясен .Мошенник от всякъде.Обаче и балъци дал господ.Този не го бръсна за слива.

  8. Гледайки брюкселското синьо на варела става ясно защо сме най-бедната държава в Европа.

  9. Ще влезе ли марешки в парламента-ще влезе, ще помага ли на Бойко ще помага….нали такава поръчка изпълнява.

  10. Само като прочетох кой е автор на статията и спрях да чета по-надолу !!!!

  11. Пак на този „всезнайко“ ли давате трибуна? Тоз „топ специалист“ по всички въпроси го забравете, изтрийте! Аман от неуспели пропагандатори тип „фурнаджийска лопата“ .

  12. За нефтопродуктите не знам, но за лекарствата имам предположение.
    Незаконните вериги аптеки / като тази на Марешки/, поради големия оборот получават огромни отстъпки /до 30%/ от складовете /да не говорим, че той има собствен склад за търговия на едро, което отново е в нарушение на закона/.Тези отстъпки често са под формата на т.н.“Натуралрабати“ и остават извън полезрението на конролните органи.

  13. Намери се един бизнесмен да се опита да помогне на народа си, намали цените на лекарствата, цените на бензина. Ако има власт ще направи много, но защо се вдигат всички срещу него? Вярват на тези , които не са направили нищо за държавата си , а на този човек, който от 25 години прави нещо , не вярнат. Това , което обещават той го прави от много години. Мислете много , кого ще изберете.

    1. Г-жа ли сте или г-ца , но това , което си мислите по въпроса може да се определи с изречението на Ян Хус от кладата към бабичката , която хвърлила няколко сухи съчки в кладата – да се разгоряла по-бързо – та Ян Хус казал – „свещена простота“. От мошеник , който незнайно как се е сдобил със стотина млн.лв. лично имущество , да чакаш това , което обещава , е наивност, глупащина !

  14. Далаверата на Марешки е ясна – с тия 100-200 фирми, през които си върти аптеките, спокойно пере ДДС-то на горивата, пък и сигурно с редовните документи на една цистерна вкарва още пет контрабандно. Ама скъпият избирател си мре за такива далавери и изпада в телешки възторг, че е „спестил“ 2-3 лева на едно зареждане. После с кеф си връчва „спестеното“ на Черепа, за да търка талончета. А ГЕРБ с още по-голям кеф си отглежда следващия коалиционен партньор. Прост народ Марешки заслужава.

  15. Доста манипулативна и невярна статия. Първо цените не се формират точно така, както е нарисувано. Ако се формираха така, тогава защо при срив на цената на петрола от над 50%, в България бензинът поевтиня с не повече от 10-12%? Второ, дори министерството ВИ и башбакан Бойчо обявиха официално и „стартираха разследване“ за картел за цената на горивата от страна на 5-те най-големи бензиностанции. Този картел съществуваше и по Ваше време, г-н Каролев (когато НДСВ бяха на власт с ПЪЛНО МНОЗИНСТВО), съществува и сега. Вие лично нищо не направихте, когато бяхте на власт. Трето, и много важно, може ли да ми кажете Марешки дали плаща за дистрибуция, нефтобаза, дори транспорт? Аз мога да ви дам отговор – НЕ. Относно маркетинг – кога сте виждали реклама на бензиностанциите или аптеките на Марешки?!? За какъв маркетинг говорите изобщо? Марешки не харчи за маркетинг – хората сами идват, защото цените са добри. Персоналът му се състои основно от по-възрастни хора и такива без особена квалификация, което съответно му позволява да не дава огромни заплати.
    А как може да спести още 17%… Ами има много начини, но ето ви един, „невъзможен“ и „никъде не използван“ метод – self-service.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.