На 27 юни 2019 да почерпят

Мюсюлманин обнови църква в Преславско Сърбин градил храма преди 122 г., сега Али Кюлюмов помогнал с работници и материали

ДАНС гони дъщерни фирми на офшорки Банките докладват за съмнителни плащания над 50 евро

Хореографът Фреди Франдзути: Еротиката е важна част от „Кармина Бурана”

„Фолксваген” предпочита София пред Измир Вече има разговори за продажбата на имот до българската столица за новия завод

Народният театър издига сцена под звездите За трета поредна година спектаклите ще се играя на открито от 21:30 часа

Дилъри търгували с дрога от коли в движение (обзор) Осем ефективни и две условни присъди за 10 участника в наркогрупа

Йенс Столтенберг: Русия има време до 2 август да се върне към ракетния договор

Порой причини наводнение в Котел, някои от жителите бяха евакуирани

Цеци Красимирова пуши трева

Не забраняват вноса на дизели втора ръка

Мелиса спретва на Селим гаден женски номер

Наказателният спецсъд остави Николай Банев в ареста

Климатичните аномалии съсипват кръвното и секса Динамичната смяна на времето между жеги, обилни валежи и бури стават все по-често явление

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в четвъртък, 27 юни 2019

Кои са най-добрите изтребители в света? Специалисти класират бойните самолети по технически показатели и мнения на пилоти

Кои са най-добрите изтребители в света? Специализираният сайт Military-Today.com е направил собствена класация за 2018 година. В нея са използвани различни показатели – резултатът е комбинация от възможност за прилагане на стелт-технология, въоръжение, скорост, боен радиус на действие, маневреност. Взето е мнението на пилоти, участвали в тренировки и в имитация на въздушен бой.

Всички споменати самолети са изключително мощни небесни страшилища, но е важно да се отбележи, че те никога досега не са се срещали в пряк сблъсък помежду си. В списъка не са включени модели, които още не са приети на въоръжение. В класацията ги няма Ф-16 и „Грипен”.

„Шенджу“ J-20 (Китай)„Шенджу“ J-20 (Китай)

Този китайски самолет е създаден да се противопостави на изтребителите от Пето поколение като американския Ф-22 “Раптор” и на руския Су-57. Вървят спекулации, че в разработката на китайската машина са участвали специалисти от корпорацията МиГ. Първите бройки са произведени през 2015 г. Година по-късно ВВС получават бойни машини, а през 2017 почват да дават бойни дежурства.

През последното десетилетие Китай провежда по-прозрачна политика по отношение на военните си програми. Независимо от това по-подробна информация за китайския стелт липсва.J-20 е изтребител за завоюване превъзходство във въздуха със среден и голям обсег на действие. Има възможност да атакува и наземни цели. Смята се, че също като руския Су-57, китайският е по-скоро доразвито усъвършенствано Четвърто поколение, а не истинско Пето. Разполага с две големи вътрешни секции за ракети въздух-въздух далечен обсег, както и с още два за ракети с малък обсег. Има и допълнителни горивни резервоари. Като цяло горивото и въоръжението на J-20 е по-внушително от тези на Ф-22.

„Еврофайтер Тайфун“ (Европейски съюз)
„Еврофайтер Тайфун“ (Европейски съюз)

„Еврофайтер Тайфун“ (Европейски съюз)

През 1986 година се сформира консорциум между ФРГ, Италия, Великобритания, а после и Испания. Целта е да се разработи нов мултифункционален изтребител-прехващач за далечни разстояния и борба с цели извън визуалния обхват. Впоследствие той получава и възможност за удари по наземни цели. Въоръжен е с модерни, конструирани в Европа ракети. Оборудван е със съвременна авионика.
Твърди се, че “Тайфун” два пъти по-малко ефективен в бой от американския Ф-22 “Раптор”. Това е разбира се предположение, защото например “Еврофайтер” е по-добър и превъзхожда изтребители като американския Ф-15Ф, френския “Рафал”, различните варианти на руския Су-27 и други подобни самолети по света. Очаква се през следващите години на основата на “Тайфун” да бъдат формирани бъдещите обединени европейски военно-въздушни сили.

„Дасо Рафал“ (Франция)
„Дасо Рафал“ (Франция)

„Дасо Рафал“ (Франция)

“Рафал” е на въоръжение във ВВС и ВМС на Франция. Многофункциалността му се основава на модерна система от авионика. Взети са мерки за намаляване на отразяването от радари. Самолетът е изключително маневрен. Може да проследява до 40 цели едновременно и да води стрелба по четири.
Смята се, че е конкурентен на последните версии на американския Ф-16. “Рафал” ще продължи да е основен боен самолет на френските ВВС и през следващите десетилетия.

„Локхийд-Мартин“ Ф-35
„Лайтнинг II“ (САЩ)

„Локхийд-Мартин“ Ф-35 „Лайтнинг II“ (САЩ)
„Локхийд-Мартин“ Ф-35
„Лайтнинг II“ (САЩ)

Това е изцяло нов мултифункционален изтребител от Пето поколение. Един от вариантите му – Ф-35Б, вече е на въоръжение като палубна авиация от 2015 година. Ф-35 е разработен да замени съществуващите на въоръжение изтребители във ВВС и ВМФ на САЩ като АВ-8Б, А-10, Ф-16 и Ф-18. А също и да се продава в други държави.

Конфигурацията на самолета прилича на тази на Ф-22, но е малко по-малък и е само с един двигател. Изпълнен е по стелт-технология, която му гарантира много ниска или почти никаква видимост на противниковите радари. Този мултифункционален изтребител може да изпълнява противовъздушни мисии, да осигурява подкрепа по въздуха и тактически бомбардировки. Въоръжението му се състои от най-новите модели ракети въздух-въздух и въздух-земя.
Предлага се в три модификации – Ф-35А – с конвенционално излитане и кацане, Ф-35Б със съкратен разбег и вертикално кацане и Ф-35С за палубно базиране на самолетоносачи. И трите модификации имат много взаимозаменяеми компоненти. Двигателят е най-мощният, разработван някога за изтребител.

Израелската версия Ф-35И вече се използва срещу цели в Сирия, разположени близо до руската база в Арабската страна. Досега не е имало случаи Ф-35 да е бил прехванат и обстрелван от най-модерните руски системи за ПВО С-300 и С-400.

„Локхийд-Мартин“/
„Боинг“ Ф-22 „Раптор“ (САЩ)

„Локхийд-Мартин“/ „Боинг“ Ф-22 „Раптор“ (САЩ)
„Локхийд-Мартин“/
„Боинг“ Ф-22 „Раптор“ (САЩ)

Ф-22 “Раптор” е самолет за завоюване превъзходство във въздуха. Той е почти невидим за радарите благодарение на използваната стелт-технология. Това е един от най-мощно въоръжените изтребители в света. Смята се, че е и един от най-скъпите. Много от използваната авионика продължава да е засекретена.
Приет е на въоръжение през 2003 година. Все още е на въоръжение само в САЩ, не се предлага за експорт дори на най-близките американски съюзници. Двигателите на самолета му позволяват да осъществява полети на големи разстояния. Соплата са с отклоняем вектор на тягата, която осигурява изключителната маневреност на машината.

Разработката е започнала още през 80-те години на миналия век. Целта е да се замести ветеранът Ф-15 “Игъл”, както и да се отговори на западните и руските разработки от онова време. Става дума за успешните модели на Су-27 и МиГ-29, които се явяват тогава конкуренти на Ф-15.
Първоначално Ф-22 е замислен като класически изтребител за завоюване на превъзходство във въздуха. Впоследствие е доразвит като многофункционален изтребител с възможности да атакува и наземни цели.

„Микоян“ МиГ-31БМ (Русия)
„Микоян“ МиГ-31БМ (Русия)

„Микоян“ МиГ-31БМ (Русия)

Това е най-новата модификация на прехващача МиГ-31, който е гръбнакът на руската въздушна отбрана. Модернизираната версия предоставя и възможност за атаки по земни цели, което го превръща в мултифункционален самолет. През 2010 година започна проект по модернизацията на всички налични изтребители. До миналата година това се случи с 110 машини. Плановете са да остане на въоръжение още поне 15 години. Самолетът е най-бързият сериен апарат в света – достига до над 3000 км/ч. Способен е да носи най-новите руски ракети “Кинжал”. Пилотската кабина е с модерни сензорни дисплеи.
Единственият недостатък е по-малката му маневреност.

„Сухой“ Су-57
(Русия)

„Сухой“ Су-57 (Русия)
„Сухой“ Су-57
(Русия)

Су-57 е най-новият руски изтребител. Разработен е под наименованието “ПАКФА” – Перспективен Авиационен Комплекс на Фронтовата Авиация. Създаден е да замени остаряващите МиГ-29 и Су-27. Смята се, че това е руският отговор на Ф-22 “Раптор”. Руски специалисти твърдят, че зад числото 57 се крие сборът на 22 и 35 от Ф-22 и Ф-35. Работата започва през 2001 година, като първият полет е през 2010 година. Предполагаше се, че първите 12 бройки ще бъдат приети на въоръжение в края на 2018 година, но срокът вероятно ще се отложи за 2019-а. Но самолетът вече има бойно кръщение през тази година, когато една двойка Су-57 бе пребазирана в Сирия и изпълни успешно мисията си. Очаква се руските ВВС да поръчат 150-200 бройки от новата машина.

Първоначално изтребителят е замислен като самолет за завоюване на превъзходство във въздуха, но впоследствие се прибавя и функция за атакуване на наземни цели.  Независимо, че се афишира като самолет от Пето поколение, американски експерти смятат, че това е по-скоро доразвит изтребител от Четвърто поколение. Русия все още изостава сериозно от САЩ в най-новите технологии. В конструкцията му елементи на стелт, то това е по-точно надграждане на съществуващия многофункционален Су-35.

Въоръжението на Су-57 е впечатляващо. Има две големи вътрешни секции между двигателите с 10 точки за окачване, както и други 6 външни точки за монтиране на различни ракети въздух-въздух, въздух-земя, антирадарни и управляеми бомби – общият товар е над 7500 кг.

„Боинг“ Ф/А-18 „Супер Хорнет“ (САЩ)

„Боинг“ Ф/А-18 „Супер Хорнет“ (САЩ)
„Боинг“ Ф/А-18 „Супер Хорнет“ (САЩ)

Днес “Супер-Стършелът” е най-добрият многофункционален морски изтребител на САЩ. Той е базиран на самолетоносачи и може да води бой както по въздушни, така и по наземни цели. Този модел е на въоръжение като основен боен самолет и във ВВС на Австралия. Модификацията Ф/А-18Е/Ф е по-голям и боеспособен дериват на първоначалния вариант. Обарудван е с нови двигатели, има допълнителни точки за окачване на ракети. Авиониката е модернизирана. Има въведени някои елементи на стелт-технология, за да се намали радарното отражение на машината.

„МакДонел Дъглас“ Ф-15 „Игъл“ (САЩ)
„МакДонел Дъглас“ Ф-15 „Игъл“ (САЩ)

„МакДонел Дъглас“ Ф-15 „Игъл“ (САЩ)
Ф-15 е специално разработен като изтребител за завоюване превъзходство във въздуха и да преодолява противниковата отбрана. Независимо, че е на въоръжение от повече от 30 години, той си остава страшно оръжие. Има повече от 100 победи – свалени самолети във въздуха и се смята, че е сред най-успешните изтребители по време на Студената война. Екипиран е с въоръжение и електроника, което му позволява да открива и унищожава цели, докато оперира във въздушното пространство на противника. Носи голямо разнообразие от ракети, изключително маневрен е. Продължава да е на въоръжение във ВВС на САЩ и се очаква това да продължи най-малко до 2025 година. Изнасян е в Израел, Япония и Саудитска Aрабия.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (20)

  1. ТРУД пак цензурира! Не ми пуска коментара, под предлог че коментираме бързо. Допуска само удобни коментари, според получените инструкции!

  2. Напълно съм съгласен с цензурата на в.Труд……харесва само бого и власто -угодни коментари…..явно яко му се плаща да хвърля прах в очите на народа….но това е БГ журналистика….

  3. Изключително си права, като гледам как левашки и меко казано не компетентно е направна класацията.

  4. ТРУДОВИТЕ МАНИПУЛАТОРИ СА НАЙ-ОБИКНОВЕННИ ДЖЕНДЪРИ, СЪР……….ПО-ТОЧНО ПЕДАЛИ НА ПЕДАЛИТЕ ОТ ГЕЙРОПАТА И ХА-МЕРИКАНСКАТА ХРАНИЛКА………………ХА,ХА,ХАААААААА

  5. A NIE OTI SCHTE KUPUVAME F 16 DETO SCHTE GI IZFYRLQT VECHE ZA SKRAP?

  6. А Грипена въобще го няма! Познайте защо?!

    1. Защото не трябва да го има, защото трябва да се покаже, че американските са най- добри в света.Ето, наредени 3- 4 в първите десет, руските далеч, далеч след тях…глупости!

  7. Липсват и други,политика подготовка на общественото мнение за покупка на ф16.

  8. Най добър е Месершмит KR175.Двуместен.

    1. Ласточката със съветски пилот е по добра!

  9. За нуждите на ВВС България , НАТО .ще ни изпрати ято дългоклюни щъркели от Египет

  10. Ния ф35б рестартират ли им все още софтуера след полет?!
    Пп. Щот в 2015та беше задължително.

  11. Искам да чуя мнението на пилотите от ВВС, тия дето ще летят на тях, а не какво е казал някой си политик от комисиятааа!Но никъде не пише какво искат те, а те не влизат в сметките явно, важни са мангизите и потупването…

  12. Най добри са самолетите АН 2 защото вършат РАБОТА а останалите са консуматори -търтей модерни -търтей но търтей.

  13. Блюдолизци, нищо повече /магарето е по-добро от коня и то по тичане/ .

  14. Блюдолизци, нищо повече /магарето е по-добро от коня и то по тичане/ . idioti

  15. Грипена е най-добър понеже е най-евтин за подръжка смисъл грипен е 2 пъти по евтин за подръжка от Ф-16 а е нова малина

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.