Кой ще стане шеф на ВМА?

Самата процедура по избора е спорна и уязвима

Eдна от знаковите институции у нас - ВМА, е в кадрово напрежение. Волтажът гони вече пикова фаза, защото след броени дни трябва да е ясно кой ще е титулярният началник. Ръководството на МО предприе стъпка, по общото мнение в правилна посока, при избора на новия шеф. За първи път се прави опит за максимална прозрачност при тази процедура. Това е така и трябва да се отчете. Но запознати със схемата твърдят, че това е само на повърхността. И че има подводни камъни, които могат да опорочат идеята. Има и юридически недоглеждания, които също може да се окажат проблем. Експерти обясняват, че е възможно процедурата да се обори по съдебен ред. Даже вече има такива сигнали. Дали ВМА ще има нов шеф?

Скептиците, които не са малко, твърдят, че в средата на януари статуквото просто ще бъде узаконено.

Иска ми се да разкажа една случка с министър Красимир Каракачанов, когато бе депутат в миналия парламент. Тя кореспондира с това, за което говорим. Тогава, на заседание на комисията по отбрана, когато се обсъждаха проектите за превъоръжаване на армията, седях зад него - където бе отредено за журналисти. Подшушнах му, че знам отсега, кой ще спечели проекта за новите кораби и му съобщих фирмата. Дадох му идея, ако реши да се изказва, шеговито да подхвърли на водещия заседанието ген. Михо Михов, че му е известна компанията и е готов да напише на листче името, да го запечата в плик, който да отворят, след като приключи конкурсът, за да видят дали е познал. Така и стана. Наистина тази фирма спечели проекта. Готов съм пак на същия ход. Да напиша на листче името на следващия шеф на ВМА, да го запечатам в плик и да го пратя в МО. Да видят дали съм познал. Готов съм и на бас на бутилка уиски за името, на което залагам.

По длъжност началникът на ВМА е висш офицер „генерал-майор”. Той е част от ръководния състав на Въоръжените сили. Неговото кадрово развитие е подвластно единствено на ЗОВС. В чл. 25 на правилника на закона е описано как се повишават военните във висше офицерко звание. Посочено е, че предложенията за удостояване се разглеждат в Съвета по отбрана. Идентичен текст има и в правилника на ВМА. Там в чл. 7 е записано, че началникът на академията е военнослужещ, който се назначава и освобождава по реда на военния закон. А в него не е предвидена процедура като сегашната - чрез комисия, която трябва да отсее кандидатите и да остави на финалната права двама, които да обсъди Съветът по отбана. Тоест, този орган ще бъде поставен пред свършен факт: трябва да избере от посочените и никой друг. Въобще включването в играта на кадрови посредник е в законово противоречие. Има и друго. Всеки от кандидатите трябва да разработи концепция за управление на ВМА, която ще се оценява по 7 критерия с петстепенна скала. Накрая комисията ще постави обща средноаритметична оценка. А в чл.25 на правилника на закона няма текст, че кандидатът за генерал трябва да пише концепция. Възниква въпросът: всеки полковник от армията, който ще повишават в генерал, също ли ще разработва концепция? И защо досега не е прилаган такъв подход? Всички военни са равни пред закона. Недопустимо е за едни едно - за други друго. Ето защо в случая става дума за избор с конкурсно начало. Това също е нонсенс, тъй като висши офицери не се назначават с конкурс. Утре на някой може да му хрумне да въведе императив всички генерали да преминават през конкурсно сито, които Съветът по отбрана формално ще утвърждава. Изглежда в МО осъзават това, защото думата „конкурс” срамежливо е избегната в документите на процедурата, а се споменава за преварителна оценка и номиниране на кандидатите. Освен това няма логика да не е предвидена възможност за обжалване на оценката от защитата на концепцията. Във всеки конкурс за назначаване на войници се дава възможност за обжалване на класирането. Говорим за обикновени редници, а в случая става дума за генерали. Всичко това са предпоставки за юридическа уязвимост. А е знайно, че ВАС отменя решения дори заради запетая.

Недоумения будят и някои обстоятелства около комисията, чиито членове са висши служители на МО, повечето цивилни. Може да са професоналисти в своята област, но компетенциите им не се припокриват със спецификата и сложната материя на ангажираност на ВМА. Мисля и че не е редно чиновник да оценява качествата на кандидат-генерал. И друго - съпругата на председателя на комисията преди време се е лекувала в звеното на един от кандидатите за шеф на ВМА. В този факт някой може да заподозре отношения на пациент- лекар. В комисията е включен и представител на МЗ. Неговата дъщеря пък е началник-сектор в отдел на ВМА. Съществува риск това да хвърли сянка върху обективизма, който се очаква от въпросната комисия. Разбра се, че тя е допуснала за шефския пост да се състезават четирима полковници. Всеки от тях е професионалист. Кой ще сложи сърмените пагони - предстои да разберем? Дано инициатива за повече прозрачност при избора на титуляра за тази длъжност не изиграе лоша шега. Защото се разминава със законови норми. Ако искат да е по този начин, нека да се промени законът.

Не е нужно да е генерал-майор

Длъжността на началника на ВМА е за двузвезден генерал. До 2006г. бе за еднозвезден - бригаден генерал. Но тогава „кабинетът Станишев” я повиши в ранг и я регламентира за генерал-майор. Това стана заради един човек и бе излишно. Така по брой на сърмените звезди тази длъжност се приравнява с команващ на вид воъръжени сили - пехота, ВВС, ВМС. Отговорностите в случая са несравними. Във ВМА работи няколкохиляден медицински персонал. Предимно цивилен. А числеността на военните е колкото половин батальон. Така че шефът на болницата, ако е бригаден генерал, е нормално. В по-минали времена, когато ВМА е била и по-голяма и е изпълнявала тройно повече задачи, се е командвала дори и от полковници.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Коментари