От утре медицинските сестри започват да протестират всеки ден

Нова детска градина със стълбище-пързалка

Рицарите на Малта подпомагат малки иконописци

БДЖ на печалба за първи път от много години

Таксиджии протестират на пъпа на София Утре забраняват паркирането около пл. „Св. Ал. Невски“

Министър Нено Димов: Отводняване на Шабленското езеро се прави от години

Румен Христов: С ГЕРБ си поставихме за цел да имаме осем евродепутати Все още не сме готови с имена за номинациите, каза лидерът на СДС

Германка у нас заради маестро Камджалов

Депутатът от БСП Явор Божанков: НАП, КОНПИ и Борисов да проверят апартаментите на Цветанов

Челен опит: малките дългове да се събират без съд

Домашният насилник от Варна е задържан за 72 часа Обвиняемият Синан заплашвал със убийство и съседка

Премиера на операта „Котката“ в София Режисьор е музикалната новаторка Вера Немирова

Съдят шофьор, убил унгарка и ранил двете й спътнички при катастрофа

Казахстан преименува столицата си на бившия президент Нурсултан Назарбаев

Кметът на Шабла Мариян Жечев пред „Труд“: Досега природозащитниците не са реагирали Източване на водата в езерото се прави почти всяка година

Коли и камиони вървят по мост на 5 века Кадин мост в село Невестино е построен през далечната 1470 г.

Съоръжението е издигнато в идеална симетрия

Легенда преписват градежа на трима български братя

Кои са най-големите и интересни пътни съоръжения, по които минаваме пеша или с коли без да ги забелязваме? Какви усилия е коствало изграждането им на строителите? Кои са най-старите мостове, по които се движат автомобили и днес?

За всичко това в. „Труд“ ще разкаже в поредицата „Българските мостове“. В нея ще представим най-знаковите български съоръжения, ще ви срещнем с техните инженери и строители и ще ви разкажем интересни факти за тях.

Поредицата ни за най-знаковете мостове и виадукти у нас неслучайно започва от едно от най-старите съоръжения, по което камиони и коли се движат вече над 5 века. Уникалният Кадин мост се намира край Кюстендил и е построен през далечната 1470 г. Той е с дължина около 100-ина метра, а ширината му е 5 метра.

Мостът има и 5 полуцилиндрични свода, като третият или средният е най-висок и с най-голямо подпорно разстояние. В долната си част стълбовете се извиват клиновидно, а във всеки е издълбан и прозорец, пред който да преминават придошлите води на петата по дължина река в България. Мостът е застлан с големи гранитни плочи и е украсен с декоративни елементи като розети. Заради местоположението си спрямо реката, гледан отдалеч изглежда несемитричен, но измерванията показват че симетрията на съоръжението е идеална.

Идеята за изграждането на съоръжението е на тогавашният османски управник Исак Паша. Той владеел територията по времето на султан Мехмед Втори. Везирът платил за градежа, но оставил пътниците да преминават безплатно по него.

А причината да издигне мостът била повече от прозаична. Той бил спрян при един поход от придошлите води на река Струма и затова настоял над буйните води да бъде изграден мост. За това разказва и поставената каменна плоча върху моста, който днес е обявен и за паметник на културата.

Според настоящите строители съоръжението е блестящ пример за това, че трябва да се строи на инженеринг – тоест да се дава поръчката, а майсторът сам да реши кой е най-добрият начин да изгради исканото съоръжение така, че да издържи на предизвикателствата на вековете.

За моста има и много легенди. Според най-разпространената Кадин мост бил вдигнат от трима братя майстори, които не били родом от Невестино, а от съседно село. Братята неколкократно опитвали да поставят основите на моста, но това което съграждали през деня, речните води отнасяли през нощта. За да не се простят и тримата с живота си, неизпълнили повелята на Исак паша, една вечер те решили да заздравят градежа като вградят сянката на първия, който посети строежа в ранно утро на следващия ден, за да бъде той дух-покровител на съоръжението и да заздрави с костите и кръвта си делото им. Каквато била и обичайната практика преди векове според българските предания.

Така майсторите оставили дупка в строежа и зачакали на следващата сутрин кой ще е злочестият човек, който ще вградят в моста. Първа на следващото утро пристигнала младата невеста на един от братята – майстор Манол. Съпругата му се казвала Струма, а двамата имали невръстна рожба. Невестата дошла в ранни зори заедно с пеленачето им, за да целуне съпруга си, да му пожелае спорна работа и да му донесе приготвения вече обяд. Макар и със сълзи на очи майстор Манол изпълнил уговорката и бутнал в приготвената дупка младата си невеста. Тя плачела и се молела да оставят навън гърдите й и две дупки за очите, за да може да кърми и да гледа рожбата си. Майсторите склонили и така тя дълго време кърмила детето си и плакала, докато накрая издъхнала. Казват, че и днес нощем се чува гласът и да проплаква, а млякото от гърдите на жената се вкаменило, затова в миналото много без млечни майки откъсвали парче от гранита, варили го и пиели отварата, за да им дойде кърма.

Според друга легенда мостът е построен като сватбен подарък за една смела българска невеста по заповед на самия турски султан. Когато тръгнал на военен поход към Босна, на това място султанът срещнал сватбари. Повечето се уплашили и избягали, но не и невестата. Тя се поклонила на войската и на султана и му поднесла дар. Тогава управникът я попитал тя какъв подарък иска и младата, току-що омъжена невеста пожелала мост над реката, за да ходи на гости при майка си. Мостът бил направен и наречен “Кадън кюпраси” или “Невестин мост” /от турската дума кадън-невеста/, а през годините названието се променило и се преобразувало в днешното Кадин мост.

На красотата на Кадин мост можете да се насладите от специално построената за целта площадка в намиращия се в непосредствена близост парк. През лятото колоните на моста пък се използват от местните малчугани като плат форма за водни скокове преди да се разхладят в речните води.

Сред другите легендарни мостове на България, за които ще ви разкажем в следващите броеве са Дяволският мост в Родопите, покритият мост на майстор Кольо Фичето в Ловеч, Беленският мост над Янтра, също на Уста Фичето. Сред най-знаковите магистрални съоръжения пък е най-големият виадукт у нас „Бебреш” на магистрала „Хемус”, чиято дължина достига 120 метра. Повече за тях ще научите в материалите от поредицата ни.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (32)

  1. Не дължината, а височината на виадукта „Бебреш“ на магистрала „Хемус“ е 120 метра. Бъдете по-прецизни и проверявайте по няколко пъти текстовете на материалите, които публикувате, все пак сте сериозен вестник.

  2. Фалшификаторите на историята,ганьовците,пак предписаха моста на тях!Легенди,мегенди-бошлаф!Моста е построен от турците!Такива мостове в Турция са навсякьде и много на брой! И така наречените,,бьлгарски кьщи и те са с османска архитектура! Има ги в дьржавите,които са били продьлжително време под османлиите! В Солун са ,,грьцки’’, в Охрид и Битоля са ,,македонски’’ ,в Сараево са ,,босански’’,в Пловдив,Трявна са ,,бьлгарски’’ и т.н.А архитектурата и наименованията са едни и сьщи-османски! Одая,чардак,таван,сундурма,перваз…

    1. Аха, точно така. Те турците и Света София са построили, и къщите в Италия и Испания…
      Въобще, да живее турския строител.

    2. Земляк, нещо не можеш да разбереш колко по-древни са нашите предци траките от турците. Не знаеш колко силно е било влиянието на траките върху останалия свят, даже в Индия и в частност и върху тюркските народи. Траките създали първата цивилизация. Тук е открито колелото, земеделието, първото обработено злато, металургията, първите писмености, 2000години преди Египет и Шумер. Тук са първите в света двуетажни каменни къщи в света, крепости и градове. Нашите предци са учители на останалите. Джамията в Разград, е построена през 1604г. от българи от с.Пороище. В основите й бяха открити останките на църква и тракийско светилище. Затова един турчин фанатик ги заля с бетон преди 2-3 години. Това е повече от фалшификация на историята! Искате да забравим?!

  3. „Османлиите“ явно са разбирали от строителство…. Потомците им от граматика-йок :)))

  4. Грешиш Sedat, много грешиш!! Моста не е построен от Османлии а от Българи!! Ако не можеш да разбереш разликата от това да финансираш строеж, и да го построиш, значи толкова ти е акъла.Освен това и парите които са дадени за строежа са от данъци на Българи! АНЪДЪН МУ.

  5. Бебреш - компромис с качеството + икономически провал каза:

    Беберш – еманация на комунизма – ултра съп, кофти построен, слабо ефективен но….Помпозен проект. Бебреш е избран заради своята визуална представителност, гигантомания, като е пренебрегнат два пъти по-евтин за строеж и поддръжка проект с тунели. Cоц индустрия не може да произведе качествен цимент в големи количества. За колоните се ползва бетон, забъркан от компромисен цимент и крайни не подходящ за случая….речен пясък от коритото на р. бебреш. Ползва се пълзящ кофраш който при пълзенето изтегля и част от бетона, като намалява неговата плътност. В резултат конструкцията започва да се „люспи“ няколко години след построяването, а днес, падат големи парчета бетон с ясно видими речни камъни. По аналогия са вдигнати много други проекти – с обща черта визуална представителност, висока цена, кофти материали, компромисно качество. 100% Дуращина. А пропо, същи подход е прилаган и при панелните гета

  6. ,,DELIOSMANSKI,,I DRUGIJ,,PRAVOVEREN,,-DORI DZAMIITE,MAVZOLEITE I OSHTE KUP DRUGI
    STROEZI V SAMATA TURZIJ SA IZGRADENI OT BALGARI!ARXITEKTA,,SINAN,,S BALGARSKO IME
    STOJAN E BALGARIN! I E NAPRAVENO S PARITE OT DANATZI ,TRUDA/ANGARIJ/KRAVTA I POTTA NA BALGARITE!TURTZITE NE SA PLASHTALI DANATZI!

  7. След като толкова се прехласваме от гениалните български мостостроители(някой ги смятат за турски), нека да погледнем в самата Италия, където рухна моста Моранди. Който е ходил до Римини, не може да е пропуснал онзи мост от времето на император Тиберий. Построен е преди две хилядолетия, а днес по него още се движат пешеходци и автомобили.

  8. Нищо не са построили турците!Това се знае от всеки и е документирано.Те-турците са известни със следните неща,които те самите считат за положителни:масово изнасилване на жени,масово клане на мирни жители,поголовно крадене на всичко-злато,скъпоценности,хора,земи,държави.Друго-тотално рушене на всички християнски придобивки и произведения на изкуството.Тук миризливите фесове надминаха дори хуните и вандалите.Събаряне на всички църкви,нищо,че са красиви и монументални.Тъй като ислямската религия забранява всякакво строителство и творенето на красиви неща-мюсюлманите си остават в пещерната епоха.Правят само джамии,но те са толкова грозни и неугледни,че загрозяват пейзажа.Тъй като аллах е бил малоумник е изисквал същото и от своите „последователи“.Добре,че в осм.и-я са живеели БЪЛГАРИТЕ-най-будните,най-умните,най-предприемчивите люде.Творбите на Рачо Ковача могат да се видят и сега,защото са били изключително качествени и неподвластни на времето.идете в Габрово.Кольо Фичето е друг възрожденски майстор,който е слагал всички турци в малкия си джоб/дори и в левия ташак/.Строил е къщи,чешми,мостове.Бил е на европейско ниво,макар и да не е стъпвал в Европата.Добри Желязков Фабриканджията също е бил много напредничав БЪЛГАРИН,доказал се в сливенския край.Но турското правителство му сложило теслата.Те фесовете,като видят,че някой ги превъзхожда му виждат сметката.Завистливите мюсюлмани,които цял ден стоят в някоя кръчма,седнали по турски с броеници в кирливите си ръце-постоянно мислят как да бастисат „гяурите“.Всички уникални мостове в нашите земи,както се убедихте са дело на БЪЛГАРСКИ майстори.Такова нещо турчинът просто няма как да създаде.За тази работа на аллаховското псе е необходим ум,талант,работоспособност,човешко отношение.Все качества,които липсват на аллаховците

    1. Непознати САРИЕВ, Колю Фичето е ходил в чужбина. Ходил е в Париж във връзка с проблем по един оъ мостовете над Сена, ако не се лъжа. Французите са искали разрешение от турците и чак след това Колю е годил в Париж. Изумил ги е със знанията си, макар и да не е учил като тях архитектура. Френците са искали да остане за постоянно във Гранция, но наш Колю категорично им отказал.

      1. Допуснал съм правописни грешки от бързане, Моля за извинение.

  9. Малее,всичките ганьовци по горе са за сьжаление-и сьс знанията си и с граматиката! Много сте били прости вие, бе! Ако някой свестен професор прочете какво сте писали ще се засрами,че вие и той сте булгари! Пфуу вашта …!

  10. Бреаво „данъкоплатец“!Една нова звезда изгря на небосклона.Докато изродът делиормански,който изкривява всичко-да спре да се обажда.За него не ние,а турците са били под наше „робство“!?Жените ни не са изнасилвани,а сами са „пожелали“насилниците!?“Кръвният данък“-сигурно мюсюлманският изрод от шуменско ще каже,че е бил „доброволен“!?И че майките „се радвали“ децата им да станат еничари!?Да е.б.а и тъпата делиорманска свиня у дъртия г.ъз!!!

  11. Всички строежи в Османската Империя са плод на християнски майстори! Всички писари при султана са били ХРИСТИЯНИ ! Османлийте са ТЪПИ, ПРОКЛЕТИ и ЖЕСТОАИ и до днес !

  12. Типичен османлия е Ердоган: неграмотен, примитивпн и скаран с Господа от самото си излюпване !

        1. Сталин е пич, непозволил войници да увират за чужди интереси.
          Затова западът толкова го мрази…

  13. То.и Римската стена всьщност е турска и цьрквата Свети седмочисленици всьщност е джамия ,но бьлгарите еша си нямат в подмяна на историята и истината ,какво остава някакви си мостове…

    1. Римската стена си е римска, а Св. Седмочисленици е строена от християни. А ти 07 си османска измет.!

      1. Безмозьчни сьщества освен обиди прочетете нещо но едва ли нещо ще влезе в празните ви кратуни…

    2. И какво като е била джамия? Вече писах по-горе, че джамията в Разград е построена от българи през 1604г. Защо заляхте с бетон основите й с останките на църква и тракийски храм? Защо заличавате историята ни? Също като гърците! Писах и за културното влияние на нашите предци, траките не само върху старите тюрки, но и върху много други народи, включително и тези от Кавказ, Иран и Източна Индия/похода на траките начело с Дионисий, 1100години преди този на Александър Велики с неговите траки/. Траки, а не гърци. В армията на персите гърците са по-вече, отколкото в тази на Александър, въпреки, че тогава са били под македонска/тракийска/власт. Разбираш ли 07-ми, ние сме ваши учители! Защото сме по-древни! Отгоре на всичко искате да откраднете и нашата тракийска история, пишейки, че тюрките са тракийско племе! Нахалници!

  14. DO ONJA DELI-ORNAUTSKI ,V ISTANBUL PADNAHA 10 BLOKA-NOVI STROEZI ZA 10 GODINI. SKORO PREDI MESEC–-KOOPERACIJA, CE PO VSICKI SAJTOVE DAVAHA VIDEO. AMA DELI-PUTSKI E UMEN TAPUNG OT BULGURSKO.

  15. ADVOKATE,PRI SLEDVASHT INTZIDENT S,,KA4ESTVENOTO TURSKO STROITELSTVO,,SHTE GO IZPA
    TIME,,DELIOSMANSKI,,-DOBROVOLETZ DA POMAGA PRI RAZ4ISTVANETO!SAS SIGURNOST E POLU
    4IL DOBRA PODGOTOVKA V,,STROITELNI VOISKI,,!NAU4ILI SA GO I DA PISHE,NO S 4ETENETO E ZLE!
    NIE ZNAEM,4E:,,4UK4A E PISATEL-NE E 4ITATEL,,!

  16. ZASHTOTO,AKO MOZESHE DA 4ETE,MOZE DA PRO4ETE NAPISANOTO OT EDIN ISTORIK PREDI 2
    XILJDOLETIJ!,,BALGARITE SA EDINSTVENIJ NAROD ZIVEESHT NA SEVER OT MORETO/KASPIISKO
    MORE/,KOITO STROJT GRADOVE OT KAMAK,,!V TOVA VREME NEGOVITE PREDTZI SA GONILI KOZI
    TE V STEPITE NA SINDZAN!

  17. MOZE DA PRO4ETE I ZA ISTORIJTA NA BALGARIJ/ISVESTNA I KATO,,BALX,,-,,BALXARIJ,,OT KADET
    O I ZENATA NA ALEKSANDAR MAKEDONSKI-ROKSANA!I ZA,,VELIKA VOLZSKA BALGARIJ,,I STOLITZ
    ATA I KAZAN-OT KADETO RUSNATZITE VZIMAT MODELA NA ,,KREMAL,,!I ZA BALGARSKOTO TZARS
    TVO V JUGOISTO4NA ANATOLIJ/SEGA-ANADOL-TURZTIJ/!AMA TREBVA DA SE 4ETE!

  18. Istinata – kradliv Osmanlia e bival preduprezhdavan ot Gospoda vo videnie, ta zatui e daval zlatni altani za stroezh na mostove i cheshmi , a bulgari sa bili arhitektite, I stroitelite ! Kemal Mustafa Pasha nauchi turcinot da RABOTI !!!

  19. Простите Ганьовци нищо не строят,само къртят и рушат. Една проста магистрала в Бългейрия се строи вече 44 години и още не е довършена. Моста си е турски точно копие на този от Мостар . Всички имат Османски почерк.

    1. Приятелю, да ти е известно колко колко века/хилядолетия/ Мостар е в ареала на нашите предци траките и част от Българската империя? Нахални дошляци. Та Турция още няма 1 век. Османската империя не е турска! Турците не са допускани в елита на империята!Турският език прелива от арабски и персийски думи, защото те са по-древни от вас. Писах вече за тракийското влияние върху тюрките. Да не говорим пък за тракийското влияние върху Персия, откъдето сте се учили вие! Ние строим с камъни вече 8000години, според археолозите. Строителите на Константинопол, по времето на тракиеца/българина/ Константин Велики са 80% траки/българи/. Къде си тръгнал? И Защо търга за моста край Бяла го е спечелил Кольо Фичето? Въпреки чуждата власт!

      1. Ти па… питай западноевропейците да ти кажат как свети никола идва от турция и едва ли не (някои ще ти го кажат) е бил турчин.

        1. Хахахаха…. Благодаря за поста ти, човек има нужда да се посмее и разтовари. Забравих да пиша на дошляците, че етническите турци са по-малко от турските граждани с тракийска кръв. Лошо е , че някои от наследниците на караманите, които са наши роднини, днес се мислят за турци. То и част от македонците само за 70 години терор и промиване на мозъците мислят, че са нещо различно от българите. Дедите им българи, те пък македонци или турци. Няма лошо, но не бива да се преиначава историята. Нима не е достатъчно да признаем историята такава, каквато е, да признаем взаимното влияние на културите си, къде положително, къде отрицателно, според местостоенето ни спрямо границата. Ако религиите и политиците/влиянието на великите сили/ не промиваха човешките мозъци, отдавна щяхме да сме добри „комшии“.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.