Краля на авариите поиска гигантска заплата

Краля на авариите, така наричат новия номер едно в Световния рали шампионат (WRC). Естонецът От Танак прекъсна 15-годишната френска доминация, като ликува с титлата, кръг преди края. От 2004-а до 2012-а трофеят е в ръцете на Себастиан Льоб, а след това става притежание на неговия сънародник Себастиан Ожие до 2018-а. Сега обаче Танак наруши традицията и то в честна борба. Триумфира в 6 старта, а Ожие едва в три.

Но още далеч преди да стане шампион Танак си спечели милиони фенове с изявите си в WRC. Притежава дяволска бързина и доста често е на секунда-две преди или след Ожие, Льоб и други легенди на автомобилизма, което неминуемо хвърля в екстаз публиката. Прекалено дълго обаче 32-годишният пилот на „Тойота“ не можеше да стигне до истинския успех. И то заради неумението да прецени реално обстановката, а последствията са куп катастрофи. Счупено колело или броня, повреда в окачването, пробит радиатор... все проблеми от репертоара на Танак. Така в 9 от първите 30 старта естонецът дори не успява да направи класиране, а в други 10 губи прекалено много време за ремонт на колата си, изпадайки дори от топ 10. За първи път От се качва на подиума в края на 2012-а, когато неговият тим „М-Спорт“ решава да го пусне в предпоследния кръг. А година по-късно бъдещият шампион вече е обявен за ненадежден за рали спорта. И е изпратен да работи като механик в малък отбор в родния си град. Но „заточението“ му не трае дъ

лго. Благодарение на щедри естонски спонсори, които плащат на „М-Спорт“ да върнат Танак, пилотът отново е на пистата.

Оттогава авариите му намаляват до приемливо количество. Но не съвсем, а катастрофите му остават най-зрелищни, запомнящи се и необичайни в целия автомобилен спорт. Неговите инциденти събират хиляди гледания и коментари в социалните мрежи. Но най-атрактивната му катастрофа засега е тази от Рали Мексико през 2015-а, когато не успява да овладее един завоите и с колата си пада в езерото. Любопитното е, че неговите механици възстановяват автомобила за три часа същата вечер и на следващия ден той отново стартира в състезанието. А в медиите нарекоха инцидента “Възходът на Титаник“.

Година по-късно на Рали Португалия бъдещият шампион ефектно пада от баир и се запалва. През 2017-а пък на Рали Франция естонецът кара толкова бързо, че изхвърча от пътя и буквално влиза в гората. Миналия сезон От отново блесна - не успява да се размине със съотборника си и се забива в дърво в Швеция. Тогава обаче му провървява. Имаше група зрители, готови да му помогнат. Хората избутаха автомобила му и естонецът почти без да загуби време продължи в състезанието.

Изобилието от инциденти няма как да не се отрази зле и на имиджа на Танак.

„Понякога имам проблеми със спомените – признава шампионът. - Преживях няколко много сериозни катастрофи...“

Танак е родом от малкото естонско островче Сааремаа, където вече 45 г. там се прави голямо рали. Баща му Ивар също е рали състезател и притежава един от най-големите автосервизи, където бъдещият победител на легендарните французи започва кариера.

Но още с първата си поява в състезания на WRC през 2009-а поразява всички – работници, журналисти, колеги с хладното си държание, нелюбезност, концентрация, упоритост и някаква доза твърдост. Той почти никога не се усмихва и не се смее, а само гледа застрашително изпод вежди.

„Изглежда като сериен убиец – описва От репортерката на WBC Бекс Уилямс. - Докато те гледа, ти вече виждаш как сякаш ще вземе брадвата и ще те заколи.“

И за 10 сезона отношението му към публиката и пресата станаха с една идея по-меки, но вътрешно Танак почти не се промени. И досега без да му мигне окото може да изпрати ругатня на питащия го репортер, ако не му е задал въпрос по вкуса, или да затръшне вратата на автомобила си пред някой микрофон или камера.

Но въпреки нелюбезния си характер, той е истинска звезда в Естония. Първият му фенклуб се появява още през 2004-а, а през миналата година е избран за спортист на годината. Заедно с навигатора си Мартин Ярвеоя двамата получиха признанието за най-добър отбор.

В страната му толкова го обичат, че дори направиха документален филм, който счупи всички рекорди по гледаемост. А той все още не бе станал шампион, като имаше спечелени само 6 старта. Но в име

то на голямата победа Танак загърби трудния си характер и промени начина на пилотиране. И близо 3 години му трябваха да научи основния си урок. А именно, че в ралито са по-важни стабилността и прецизното минаване на специалните участъци, отколкото чистата скорост. И едва този сезон промените дадоха резултат. Почти всеки старт От изминава трасето без да допусне повреда. Само веднъж, но тя не повлиява на пилотажа му.

„Никога не съм успявал да карам толкова бързо, колкото него“, призна основният му конкурент Ожие.

Безупречният Танак изпревари по победи и двамата си претенденти, а балансът му е 6:3:3. Преднината му на специалните отсечки е още по-впечатляваща - 73 срещу 24 за Себастиан Ожие и 42 за Тиери Ньовил. Така с постигането на стабилност От стана най-бързият пилот в света.

И след този впечатляващ успех офертите за шампиона станаха умопомрачителни. Още в средата на сезона в медиите се появиха информации за възможното преминаване на Танак в „Хюндай“. Причината е пари. В „Тойота“ От взима около 5 млн. евро, но големите суми не са по джоба японската компания. А по неофициална информация естонецът иска непременно да печели повече от Ожие. Сега услугите на шесткратния световен шампион струват на „Ситроен“ 6 милиона евро. Според белгийската преса още преди да стане № 1 в света Танак е поискал 7 млн. евро (повече, отколкото получават половината пилоти във Формула 1). И е страшно да си помислиш колко ще поиска естонецът вече със статут на шампион.

Но в живота е така, силният диктува правилата. А най-силният в момента е Танак.

Най-четени