Тръмп заплаши с високи мита френското вино

Премиерът Борисов: Правителството изпълни своя ангажимент и осигури 82,510 млн. лв. на Министерството на отбраната за ремонта на самолетите

Корнелия Нинова : Шипченската епопея е ярък пример за родолюбие и братство

Разстрелът на Георги Илиев – много версии, но недоказани 14 години от покушението срещу боса на ВИС

Ирен Онтева и Галена Димова отново на подиума На Grand glamour show в Свети Влас

„Паразит”: Трилър триумф за корейското кино Понг Джун Хо с още един хит

Министър Димов налага по-строги условия за дейността на предприятието за отпадъци в Шишманци

Президентът на Шипка: Похитителите на българската история нямат място в бъдещето (ВИДЕО)

Йога ли е да тренираш с кучето? Беседи, купон и музика на живо на фестивала Udaya Live!

Берта Бенц е първата жена-шофьор в света Находчивата дама използва препарат срещу петна, фиба и жартиер, за да придвижи автомобила на мъжа си

Хайде на чушките!

Разкриха нива за отглеждане на канабис до Костинброд (СНИМКИ)

Короноваха 20-годишна красавица за мис Варна 2019 Най-светското събитие край морето се завъртя като ретроспекция на холивудски хитове

70-годишен мъж пострада тежко при катастрофа между каруца и бус край Разград

Скрипториите на княз Борис-Михаил Край Варна преписвали книги по нареждане на княза-кръстител

Кресна – малката община, която воюва за правата си

Кресна е малка община в Пиринско. Има само 5 хиляди жители, но през последните години скучния, провинциален живот на хората е подложен на изпитание.

Времето наложи да се вземат държавнически решения – било то за определяне на гореща точка, където при евентуална бежанска вълна да се направи лагер като преден пост за настаняване на мигранти, или пък за членството на общината във Водната асоциация заради усвояването на евросредства в сектора. Животът ги сблъска и със „зелените“ мундири (както наричат тук екоорганизациите), които се опитаха да извиват ръцете на държавата и да и наложат как да се строи автомагисрала „Струма“ през Кресненското дефиле. И като капак на всички главоболия, изсипали се на главата на кресненчани, главен път Е-79, който буквално разполовява на две градчето, се превърна в отсечка на смъртта през последните години , заради зверските катастрофи и манталитета на родния шофьор да не зачита правилата.

И ако в други населени места хората биха приели безропотно и със сляпа вяра решенията на „големците“, то малката община изведнъж се сопна, провикна и излезе на улицата, за да каже какво мисли и да заяви,че никой не може да диктува бъднините им , без да ги питат.

Така общината си спечели прозвището бунтовна Кресна.

Дни преди края на министерския съвет в оставка, хиляди излязоха да протестират срещу бездействието на институциите за обезопасяването на главния път в рамките на населеното място. От години там има само две пешеходни пътеки и нищо друго, което да дисциплинира водачите , които буквално профучават през населеното място.

Жителите на Кресна протестират с искане да се спрат безумните катастрофи на т.нар. „отсечка на смъртта“ от главен път Е-79, която разполовява градчето.
Жителите на Кресна протестират с искане да се спрат безумните катастрофи на т.нар. „отсечка на смъртта“ от главен път Е-79, която разполовява градчето.

„Първо опитахме „со кротце“, писахме писма до институции, молихме се за средства за нова маркировка, видеонаблюдение, полегнали полицаи. Нищо. После организирахме подписка, близо 2 хиляди души се подписаха и пак се молихме. Получихме обещание, че ще се вземат мерки. За два дни изпратиха една патрулка да имитира дейност. Зачакахме, но пак нищо.

Затова решихме,че щом не става с добро, става с лошо, разказват от общината. Речено-сторено, хиляди се изсипват на митинг пред общината, въоръжени с трибагреника и плакати с надписи – „Стига черни забрадки“, „Стоп на бездушието на властимащите“, „Искаме сигурност и ред“.

И ефектът не закъсня, нещо повече, два часа преди протеста да започне, от АПИ реагираха „ аварийно“ и разпространиха решение за отпускането на 400 хиляди лева, с които ще обезпечат десетки мерки за обезопасяването на пътя.

Но това не спря бунта, хората си казаха болката, дойдоха и роднините на прегазените на пътя. „Животът ни е ад, няма да преувеличим ако кажем, че изпитваме ежедневно истински страх, когато трябва да пресичаме, нито пешеходна пътека ни пази, нито шофьорите показват възпитание, проплакаха хората. А експертите засекли, че на час по 400 моторни превозни средства преминават от там. И блокираха пътя законно, просто хилядите пресичаха пешеходната пътека в продължение на час. Натрупа се километрична опашка от коли и тирове, шофьорите този път проявиха разбиране и изчакаха мълчаливо да премине протеста. Нямаше клаксони и обиди.

Кметът на Кресна Николай Георгиев: „Ако не се реализират набелязаните мерки, спираме пътя, изграждаме палатков лагер и ще стоим, докато не видим, че се работи по въпроса“.
Кметът на Кресна Николай Георгиев: „Ако не се реализират набелязаните мерки, спираме пътя, изграждаме палатков лагер и ще стоим, докато не видим, че се работи по въпроса“.

Кметът на Кресна Николай Георгиев определи като лицемерие, писмото на АПИ. „Кресна не вярва на обещания, толкова много сме ги чували, затова запазваме стачна готовност и ако до месец не се реализират набелязаните мерки, то направо спираме пътя, изграждаме палатков лагер, ще изкараме скарите на шосето и ще стоим, докато не видим,че се работи по въпроса. Изписаха се сума ти пари за монтиране на заграждения за костенурки и гущери в дефилето, а за тук не помислиха. И ние обичаме животните, но човешкият живот е най-ценен“, обобщава кметът кметът Георгиев, който бе редом допротестиращите.

Той не крие, че има подозрения за политическо “отношение“ към общината от досегашната власт, заради това,че е управник от БСП. Мнителен е, независимо до колко има право на това.

Кресна се прочу преди месеци и с уникалния си референдум, който проведоха направо на площада срещу членството на общината във Водната асоциация.

До безпрецедентното Общо събрание на населението, както е разрешено по закон, но никой в новата история на България не го е правел, се стигна след години на „натискане“ на общините да членуват в новосъздадените структури по областите, наречени Водна асоциация. Целта е всички оператори – и частни и общински да станат държавни, за да имат право общините да ползват евросредствата за тъй наречените „водни цикли“.

В това десетки кметове съзряха принудителна държавна приватизация, но в името да се усвоят средствата и да се подобри живота на хората, гласуваха и влязоха в новите структури.

Но Кресна каза „не“ и хвърли в ужас колегите си от областта.

Отказът на общината обрече всички останали 13-общини в региона на загуба на евросредства и инвестиции във водния сектор.

Кресненчани бяха молени от кой ли не да склонят – от шефове на структури, зам.министри, министри. Натискът буквално бе огромен, ала местните изчислили, че ако влязат в Асоциацията, цената на водата ще им се повиши драстично, а от обещаваните европари щяло да има само за големите градове,но не и за тях.

И за да е законно решението им, пред общината в Кресна се събраха

над 2 хиляди жители от 5 хиляди имащи право на глас. Хората отказаха да гласуват анонимно, с бюлетини, а явно с вдигане на ръце.

Гласуваха против и така узакониха решението да не членуват в Асоциацията. С това решение буквално се превърнаха в трън за Благоевградска област заради провалените им програми.

След това гласуване в Пиринско във ВиК сектора ще има само държавно целево финансиране, но не и европейско.

Кресна не остана безразлична и към съдбата на магистрала „Струма“ в участъка на Кресненското дефиле като заяви: Община Кресна категорично не приема варианта да се строи 15,2-километров тунел през Кресненското дефиле като част от магистрала Струма. Този вариант за съоръжението от години се опитват да прокарат екомошениците, обединени в коалицията „За да остане природа в България“.

„За нас това е неприемливо и хората са готови да излязат на бунт“, заяви кметът на общината Николай Георгиев.

Не сприра до тук и организира обществено обсъждане на вариантите за строителството на лот 3.2 от участъка на аутобана в сградата на общината. На сбирката присъстваха граждани на Кресна и представители на 7 сдружения. Всички те се обявиха срещу проекта.

„Събрали сме се, защото има тотален натиск от страна на псевдо зелени организации да се реанимира вариантът за дълъг тунел. Това е само заради финансовите им изгоди. Ако няма граждански контрол, те ще се вихрят, а в Кресна това няма да позволим“, обяви твърдо кметът Георгиев. И добре, че вариантът не бе приет, защото бунтовна Кресна отново бе извадила знамената, готова за поредната битка.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (3)

  1. И, кво сега ГБС-то няма да си купува машини за тунел и тва е?
    Да живей, живей „Труд“ а…..
    Абе стига с тая Кресна – и на други места има хора и те искат нормални пътища.

  2. etaka evala na vsi4ki bravo samo taka trebva da sepravi zada stane ne6to

  3. etaka evala na vsi4ki bravo samo taka trebva da sepravi zada stane ne6to br hora br kmete

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.