Кристофър Нолан - Кралят на Холивуд

Очите на филмовата индустрия са вперени в титаничната фигура на Кристофър Нолан - най-успешният и авторитетен сценарист и режисьор за последните 15 години. Той е мъжът зад чудовищните хитове „Мементо”, „Престиж”, „Батман в началото”, „Черният рицар”, „Генезис”, „Интерстелар” и „Дюнкерк”. От Нолан се очаква собственоръчно да спаси Холивуд с новия си епос Tenet, който трябва да тръгне по света в края на август. Това ще е първият голям тест дали хората са готови масово да се завърнат в киносалоните. На карта са заложени милиарди. А преди дни Нолан навърши 50 години.

Днес Кристофър Нолан е един от най-могъщите владетели на Холивуд. Режисьор суперзвезда, който разполага с огромни бюджети, тотален контрол върху филмите си и обожанието на милиони верни фенове. Името му е световен бранд и продава без да има нужда от звезди или специални ефекти. Всичко, което той режисира се превръща в събитие.

Нито един режисьор от неговото поколение не може да се доближи до комерсиалните измерения и престижна на феноменална му кариера. Нолан е британският майстор на интелигентните блокбастъри като „Генезис” и „Интерстелар”, човекът, който възроди Батман с историческия мегахит и глобален попкултурен феномен „Черният рицар” и рафинира естетиката на мрачните супергеройски реалистични филми. Режисьорът на епични и сложни панорами като „Престиж” и „Дюнкерк”, сценаристът, който обожава да манипулира филмовото време и да разгръща трудни за разрешаване ребуси. Единственият активен творец, който превръща всеки свой нов филм в явление и глобален финансов успех само с името си.

През 2020-а се навършват и 20 години от излизането на филма, който официално постави Нолан на картата на обещаващите кино автори - сочната и иконична главоблъсканица „Мементо”. Още с този нетрадиционен film noir за проблемите на мъж с краткотрайна памет, който на всеки 15 минути трябва да преоткрива своята идентичност и история, Нолан очерта основните и дръзки хоризонти на режисьорските си търсения - природата на времето, характера и механизмите на човешкия ум, естественото на престъплението и мястото на човека в сложната джунгла от физични, биологични и обществени закони.

Закономерно е именно Кристофър Нолан да бъде режисьорът, от когото се очаква да спаси киноиндустрията, парализирана от пандемията Covid-19. Дори и при ограничен капацитет и спазване на мерки се прогнозира, че новият му филм enet може да стартира със 100 милиона долара премиерен уикенд в Северна Америка. Дни преди премиерата в САЩ в самото начало на септември, новият епос ще е тръгнал на международно разпространение Експертите са единодушни: „Ако има един човек от филмовата индустрия, който да вкара хората обратно киносалоните, то това е Кристофър Нолан.”

Първите кадри от Tenet обещават зрелище в естетическия и идеен регистър на мегахита „Генезис” от 2010-а с Леонардо ДиКаприо в ролята на съвсем нов вид високотехнологичен майстор на индстриалния шпионаж, който буквално имплантира идеи дълбоко в съзнанието на своите мишени като става активен участник в техните сънища. Подробностите за сюжета на Tenet се пазят в тайна, но трейлърите сигнализират за поредния епичен и елитен спектакъл със запазената марка на Кристофър Нолан. Цветовата палитра, международните локации, сложните екшън сцени, манипулацията на времето и организацията на сложни удари са познатите Ноланови елементи, които задвижват Tenet.

Залозите са огромни, очакванията към филма са рандиозни. Но това е точно по вкуса на Кристофър Нолан. Сравняват го със Спилбърг и Кубрик, с Орсън Уелс и Джон Хюстън. За 20 години той си изработи една от най-внушителните репутации в историята на киното.

Кристофър Нолан е безкомпромисен визионер. Успял е да си създаде пространство на тотален творчески контрол в комерсиалната, корпоративна и конформистка среда на Холивуд. Той си избира темите, пише сценариите, наема актьорите и дирижира цялата операция по създаването и пускането на филмите си. В това отношение е близък до легендарния Стенли Кубрик, който успява да сключи безпрецедентен договор с „Уорнър” в апогея на творческата си потентност. Договор, който е позволявал на Кубрик на упражнява пълен артистичен контрол над проектите си. Нолан е британец като Кубрик. Роден е в сърцето на Лондон, израснал в семейството на преуспял рекламист.

Другият паралел е със Стивън Спилбърг. Сапо Спилбърг владееше масите и критиците едновременно през 80-те и 90-те така, както в последните 20 години го прави Кристофър Нолан. Той успя да измие петното от високобюджетните комерсиални продукции. Неговите филми са скъпи, студийни, наситено маркетирани, но притежават автентично кино качество и не са просто повърхностни продължения и комиксови адаптации, направени единствено с идеята да привлекат максимално много хора в киносалоните. Нолан несъмнено е съвременен крал на Холивуд.

Несравним майстор с усещане за структурата на времето 

Крис е несравним майстор на сложните филми, той изгражда своите сценарии като лабиринти. Притежава страхотно усещане за структурата на времето. За мен беше изключително преживяване да участвам в главна роля в неговия филм „Генезис” и аз съм безкрайно щастлив, че филмът се превърна в глобален финансов успех и очарова критиците. „Генезис” наистина е ещо специално и заслужава всичките лаври, които получи.

Леонардо Дикаприо, актьор и продуцент

Вече е част от историята

Нолан и аз сме работили по няколко негови филма и мога да кажа, че го познавам като човек и творец. За него е страшно важно да мотивира и да въвлече всички участници в историята, които се опитва да разкаже на екрана. Нолан е от онези големи режисьори, които искат да превърнат визуалния стил в част от историята, всъщност той вече е част от историята на седмото изкуство. Неслучайно го сравняват с майстори като Стенли Кубрик.

Том Харди, актьор

„Дюнкерк” показа войната с невероятен реализъм

„Дюнкерк” е наистина качествен филм, който показва войната с изключителен реализъм и неслучайно ветерани, които посетиха официалната премиера на излизане от салона споделиха, че все едно са се върнали в битката. „Донкерк” не е просто военен филм, а е история за човешкото оцеляване. За оцеляването и спасението като победа. От друга страна Нолан не дава исторически контекст и обяснения за случващото се. Може би щеше да е добре да покаже поне Чърчил, който взима важните решения за евакуацията.

Виктор Дейвис Хансън, историк и автор

Държи на автентичното зрелище в киното

Кристофър Нолан има репутацията на творец от старата школа. Той избягва да ползва прекалено много компютърни ефекти, предпочита практическите трикове и винаги държи да снима на реални локации, а не в студио, когато е възможно. Той избягва да ползва мобилен телефон и дори имейл. Предпочита да живее като в ерата преди масовото навлизане на дигиталните технологии, които трансформираха начина на живот на милиони хора. И изрично забранява телефоните на снимачна площадка.

Коментари

Задължително поле