Кристофър Нолан: Рицар на киното

Епичният нов филм за един от ключовите моменти по време на Втората световна война „Дюнкерк“ доминира световните кино класации и вече се превърна в един от ранните фаворити за „Оскар“. Това е поредният огромен критически и зрителски успех за британско-американския режисьор, продуцент и сценарист Кристофър Нолан, който преди дни навърши 47 години и вече е сред най-признатите филмови фигури на нашето време.

Десетте филма на Кристофър Нолан са донесли над 4,4 милиарда долара в глобалния бокс-офис и имат общо седем награди „Оскар“ и 26 номинации. Нолан е един от малкото съвременни режисьори, които са обожавани едновременно от масовите зрители и елитарните критици сноби. Неговите филми – от „Мементо“, през трилогията за Батман, до „Интерстелар“, са дебатирани, интерпретирани, изследвани детайлно от максимално широк кръг хора, ангажрирани с киното. Нолан си изгради репутация на майстор на „интелигентния блокбастър“, на човек, който може да инжектира интелект в скъпи и епични произведения, предназначени за големия пазар.

Кристофър Нолан се ражда на 30 юли 1970 г. в Лондон, Англия. Баща му Брендън Нолан е британец и работи като копирайтър в рекламната индустрия, а майка му Кристина е американка и работи като стюардеса.

Кристофър Нолан има двама братя – Матю и Джонатан Нолан – и двойно гражданство – американско и британско. Детството му е разделено в пътувания между Лондон и Чикаго, той започва да снима аматьорски късометражни филми на седемгодишна възраст, използвайки камерата на баща си и различни екшън фигурки. Когато става на единадесет години, решава че иска да се занимава със създаването на игрални филми професионално.

Нолан учи в престижния колеж „Хейлибъри“ край Хартфорд, Хартфордшър, а след това се записва в специалност английска литература в Лондонския университетски колеж. Той избира Лондонския колеж заради доброто му филмово оборудване. В колежа Кристофър става председател на „Колежанското филмово общество“.

Заедно със своята състудентка Ема Томас, която после става негова съпруга и професионална партньорка в продуцирането, започват да снимат филми на 35 мм. лента по време на учебната година, а парите, спечелени от тези филми, използват за заснемане на филми на 16 мм. лента по време на лятната ваканция.

Сюрреалистичният му късометражен филм „Тарантела“ , заснет през 1989 г. по време на колежанските му години е показан по обществена телевизионна мрежа PBS, а друг, носещ името „Larceny“, е показан Кеймбриджкия кинофестивал и е смятан за един от най-добрите късометражни филми, заснети в Лондонския университетски колеж.

Нолан се жени за Томас, двамата заедно основават компанията „Синкопи Филмс“ и се местят да живеят в Лос Анджелис, където днес живеят заедно с четирите си деца.

Нолан прави първия си голям удар с втория си пълнометражен проект „Мементо“ с участието на Гай Пиърс и Кери-Ан Мос. Сценария е колаборация с брат му Джонатан като двамата продължават да работят заедно по различни проекти, включително трилогията „Батман“ и „Престиж“.

Нолан редовно работи с едни и същи хора, сред които сценариста Дейвид Гойер, филмовия монтажист Лий Смит, композиторите Дейвид Джулиан и Ханс Цимер и актьорите Крисчън Бейл, Килиън Мърфи, Том Харди, Кен Уатанабе и Майкъл Кейн.

Нолан има някои по-слаби филми, но се е доказал като рицар на съвременното кино, който се опитва да създава качествени произведения с висока естетическа стойност. А „Дюнкерк“, който върви и в българските кина, е описван от много критици като най-големият му връх.

Не обича модерните технологии

Кристофър Нолан има репутацията на творец от старата школа. Той избягва да ползва прекалено много компютърни ефекти, предпочита практическите трикове и винаги държи да снима на реални локации, а не в студио, когато е възможно. Той избягва да ползва мобилен телефон и дори имейл. Предпочита да живее като в ерата преди масовото навлизане на дигиталните технологии, които трансформираха начина на живот на милиони хора. И изрично забранява телефоните на снимачна площадка.

ДРУГИТЕ ЗА НЕГО

„Генезис“ наистина е нещо специално

Крис е несравним майстор на сложните филми, той изгражда своите сценарии като лабиринти. Притежава страхотно усещане за структурата на времето. За мен беше изключително преживяване да участвам в главна роля в неговия филм „Генезис“ и аз съм безкрайно щастлив, че филмът се превърна в глобален финансов успех и очарова критиците. „Генезис“ наистина е ещо специално и заслужава всичките лаври, които получи.

ЛЕОНАРДО ДИКАПРИО, АКТЬОР

Бих участвал във всеки негов филм

Нолан и аз сме работили по няколко негови филма и мога да кажа, че го познавам като човек и творец. За него е страшно важно да мотивира и да въвлече всички участници в историята, които се опитва да разкаже на екрана. Нолан е от онези големи режисьори, които искат да превърнат визуалния стил в част от историята, да преплетата естетиката със сюжета и съдържанието. Неслучайно го сравняват с майстори като Стенли Кубрик. А „Дюнкерк“ има всички шансове да стане едно от събитията на годината. Кристофър свърши монументално много работа по него.

ТОМ ХАРДИ, АКТЬОР

Нолан е явление в съвременното кино

Много съм доволен от „Дюнкерк“ – моята роля е малка, но ключова и аз се постарах да изградя достоверен образ на висш британски офицер от времето на Втората световна война. Филмът проследява героизма на британския дух в този толкова мрачен и труден момент за западния свят. Но „Донкерк“ не е просто военен филм, а е история за човешкото оцеляване. За оцеляването и спасението като победа. Нолан е голям режисьор и аз научих много от него. Той е явление в съвременното кино.

КЕНЕТ БРАНА, АКТЬОР И РЕЖИСЬОР

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.