Кристофър Нолан - Филмов гръмовержец

Змеят на зрелищното кино за мислещи зрители Кристофър Нолан се очерта като истинската звезда след номинациите за „Оскар“ тази седмица. Неговата епична биографична драма „Опенхаймер“ излезе начело с 13 номинации, а три от тях са лично за Нолан – за най-добра режисура, най-добър филм и най-добър адаптиран сценарий. Но самите награди не са това, което са. „Опенхаймер“ е филмов феномен и без тях с приходите си от близо един милиард долара от продадени билети, които продължават да се трупат месеци след премиерата.

Още лятото „Опенхаймер“ нахлу в кината с амбицията да се превърне във филмовото събитието на годината и до голяма степен успя. И така подпечата реномето на Нолан като режисьор №1 за последните 25 години. Сценарият на филма е адаптиран от книгата „American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer” на Кай Бърд и Мартин Шъруин. А в кариерата си Нолан вече има екранни събития като„Мементо”, „Престиж”, „Батман в началото”, „Черният рицар”, „Генезис”, „Интерстелар” и „Дюнкерк”. От години британецът е един от най-могъщите владетели на Холивуд. Режисьор суперзвезда, който разполага с огромни бюджети, тотален контрол върху филмите си и обожанието на милиони верни фенове. Името му е световен бранд и продава без да има нужда от звезди или специални ефекти. Всичко, което той режисира се превръща в събитие.

Нито един режисьор от неговото поколение не може да се доближи до комерсиалните измерения и престижна на феноменална му кариера. Нолан е британският майстор на интелигентните блокбастъри като „Генезис” и „Интерстелар”, човекът, който възроди Батман с историческия мегахит и глобален попкултурен феномен „Черният рицар” и рафинира естетиката на мрачните супергеройски реалистични филми. Режисьорът на епични и сложни панорами като „Престиж” и „Дюнкерк”, сценаристът, който обожава да манипулира филмовото време и да разгръща трудни за разрешаване ребуси. Единственият активен творец, който превръща всеки свой нов филм в явление и глобален финансов успех само с името си.

През 2024-а се навършват 24 години от излизането на филма, който официално постави Нолан на картата на обещаващите кино автори - сочната и иконична главоблъсканица „Мементо”. Още с този нетрадиционен film noir за проблемите на мъж с краткотрайна памет, който на всеки 15 минути трябва да преоткрива своята идентичност и история, Нолан очерта основните и дръзки хоризонти на режисьорските си търсения - природата на времето, характера и механизмите на човешкия ум, естественото на престъплението и мястото на човека в сложната джунгла от физични, биологични и обществени закони.

Сравняват го със Спилбърг и Кубрик, с Орсън Уелс и Джон Хюстън. За четвърт век той си изработи една от най-внушителните репутации в историята на киното. Кристофър Нолан е безкомпромисен визионер. Успял е да си създаде пространство на тотален творчески контрол в комерсиалната, корпоративна и конформистка среда на Холивуд. Той си избира темите, пише сценариите, наема актьорите и дирижира цялата операция по създаването и пускането на филмите си. В това отношение е близък до легендарния Стенли Кубрик, който успява да сключи безпрецедентен договор с „Уорнър” в апогея на творческата си потентност. Договор, който е позволявал на Кубрик на упражнява пълен артистичен контрол над проектите си. Нолан е британец като Кубрик. Роден е в сърцето на Лондон, израснал в семейството на преуспял рекламист.
Другият паралел е със Стивън Спилбърг. Сапо Спилбърг владееше масите и критиците едновременно през 80-те и 90-те така, както в последните 20 години го прави Кристофър Нолан. Той успя да измие петното от високобюджетните комерсиални продукции. Неговите филми са скъпи, студийни, наситено маркетирани, но притежават автентично кино качество и не са просто повърхностни продължения и комиксови адаптации, направени единствено с идеята да привлекат максимално много хора в киносалоните. Нолан несъмнено е съвременен крал на Холивуд.

 

„Дюнкерк” показа войната с невероятен реализъм

„Дюнкерк” е наистина качествен филм, който показва войната с изключителен реализъм и неслучайно ветерани, които посетиха официалната премиера на излизане от салона споделиха, че все едно са се върнали в битката. „Донкерк” не е просто военен филм, а е история за човешкото оцеляване. За оцеляването и спасението като победа. От друга страна Нолан не дава исторически контекст и обяснения за случващото се. Може би щеше да е добре да покаже поне Чърчил, който взима важните решения за евакуацията.

Виктор Дейвис Хансън, историк и автор

 

Обича да си играе със структурата на времето

Крис е несравним майстор на сложните филми, той изгражда своите сценарии като лабиринти. Притежава страхотно усещане за структурата на времето и си играе с тази концепция. За мен беше изключително преживяване да участвам в главна роля в неговия филм „Генезис” и аз съм безкрайно щастлив, че филмът се превърна в глобален финансов успех и очарова критиците. „Генезис” наистина е нещо специално и заслужава всичките лаври, които получи.

Леонардо Ди Каприо, актьор и продуцент

 

Вече влезе в историята

Нолан и аз сме работили по няколко негови филма и мога да кажа, че го познавам като човек и творец. За него е страшно важно да мотивира и да въвлече всички участници в историята, които се опитва да разкаже на екрана. Нолан е от онези големи режисьори, които искат да превърнат визуалния стил в част от историята, всъщност той вече е част от историята на седмото изкуство. 

Том Харди, актьор

Творец от „старата школа“

Кристофър Нолан има репутацията на творец от старата школа. Той избягва да ползва прекалено много компютърни ефекти, предпочита практическите трикове и винаги държи да снима на реални локации, а не в студио, когато е възможно. Той избягва да ползва мобилен телефон и дори имейл. Предпочита да живее като в ерата преди масовото навлизане на дигиталните технологии, които трансформираха начина на живот на милиарди хора. И изрично забранява телефоните на снимачна площадка.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Силуети