Доклад на „Фрийдъм хаус“: България е свободна страна, но медиите й – само донякъде

Тръмп е в отлично здраве, заяви лекарят на Белия дом

Около 1400 мигранти бяха спасени в Средиземно море

Нови по-строги санкции към КНДР обмислят САЩ и Канада

В Якутия измериха -67 градуса по Целзий

Появи се нов свидетел на убийството на Петър Христов

Министър Ангелкова разговаря с ръководителя на Световната организация по туризъм

Украинският парламент отказа да обяви ЛНР и ДНР за терористични организации

Сърбин и албанец разследват убийството на Оливер Иванович

Евродепутатите обсъждат влиянието на руската пропаганда

Еврокомисията опроверга поредна лъжа за „Труд”

Диктатурата на пролетариата, Народният съд и Възродителният процес влизат в 10-и клас

Любители откриха нова планетарна система Всички небесни тела са по-големи от Земята

7 жертви при катастрофа на колумбийски военен хеликоптер

Ключът към дълголетието са ядките и бобовите храни Проучването проследява живота на над 100 000 души

Липсата на свързаност между администрациите спъва електронните услуги за граждани и бизнес

Идентификацията и липсата на свързаност на регистрите и информационните системи остава основна пречка пред използването на електронни административни услуги от гражданите и бизнеса. Това коментира председателят на Държавната агенция “Електронно управление” (ДАЕУ) Росен Желязков, който разясни пред медии основни моменти от политиката за електронно управление. Росен Желязков представи и констатациите в утвърдения от кабинета Отчет за състоянието на информационните ресурси и План за тяхното развитие и обновяване за следващата година. Документът очертава моментното състояние и тенденциите в развитието на информационните ресурси в държавната администрация.

В момента осем базисни регистъра са в състояние изцяло да обменят данни през средата за обмен на свързаност RegiX. За да се случи това и с останалите регистри, са необходими промени на законодателството. “Това ще бъде една перманентна задача, за да продължи премахването на удостоверителни документи и след подготвените вече промени, свързани с отпадането на 12 основни удостоверения на хартиен носител. През 2018 г. RegiX трябва да бъде общ компонент за всички администрации”, посочи председателят на ДАЕУ.

Росен Желязков напомни, че ангажимент на всяка една администрация е поддържането в актуално състояние и надграждането на регистрите и поддържаните от тях бази данни. Във връзка с констатираните непълноти в ключови регистри, каквите са Националната база данни “Население” и Имотният регистър, Държавната агенция “Електронно управление“ ще настоява голяма част от бюджетите и ресурсите да бъдат насочени приоритетно за тяхното преодоляване.

“Преди да се мисли за подновяване на офис техника в една институция, трябва да бъдат отделени средства за актуализация на поддържания от нея регистър”, подчерта Росен Желязков. “Даваме си сметка, че дигитализацията на всички хартиени масиви отпреди 2000 г. ще струва много пари, но оттогава досега не са заделяни никакви средства за целта. Затова сега трябва да започнат да се предвиждат необходимите средства за дигитализация. Същото важи и за регистрите, поддържани от общините. Когато потребителите на НБД “Население” знаят, че тя е актуална, ще спрат да изискват съответните обстоятелства на хартия”, допълни председателят на ДАЕУ.

В отговор на журналистически въпрос Желязков коментира, че към днешна дата не могат да бъдат посочени извършените до момента разходи за е-управление. “Всяко число, различно от финансираното до момента с европейски средства, би било спекулативно. На базата на осъществявания от ДАЕУ проектен и бюджетен контрол по целесъобразност и след създаването на Регистър на информационните ресурси, занапред ще бъде възможна оценката на наличното в администрациите”, посочи председателят на ДАЕУ.

Росен Желязков бе категоричен, че разходите за компоненти на информационните и комуникационни технологии трябва да бъдат обвързани пряко с разходите за предоставяне на електронни административни услуги. “Трябва да се знае какво ще се прави с придобиването на всеки компютър. С изграждането на Регистъра на информационните ресурси при заявяването на раздход за ИКТ-ресурси в регистъра ще се вижда с какво разполага конкретната администрация и необходимо ли е заявеното”, поясни Желязков.

През 2018 г. ще бъдат разширени функционалностите на хоризонталните компоненти на електронното управление – Единен портал за достъп до електронни административни услуги, е-Автентикация, е-Оторизация, е-Плащане, е-Връчване. Предвижда се също така да стартира платформата за предоставяне на електронни общински административни услуги като облачна услуга, обяви Росен Желязков.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.