Мартин Скорсезе - Властелинът на насилието

На 77 години могъщият Мартин Скорсезе дори и не помисля за почивка. Дори напротив - проектите му стават по-скъпи, по-сложни, по-грандиозни. След като получи 160 милиона долара от “Нетфликс” за гангстерския си епос “Ирландецът”, големият майстор сега отива при “Епъл”, за да осъществи първия си истински уестърн - “Убийците на цветната луна”. Бюджетът е 200 милиона долара. Само подобни свръхбогати корпорации, решили да завземат дял от филмовия и тв бизнес, са способни да инвестират такива средства в оригинално кино с марката Скорсезе.

Нисичкият американски гений с италиански произход е сред най-големите имена, които трайно се насочват към разширяващия се пазар на стрийминг платформите. Едно от условията на легендарния творец е филмите му да получат и разпросранение на голям екран - той е един от последните наистина големи защитници на ходенето на кино като магическо и задължително преживяване.

Кариерата на Скорсезе е каталог на качественото кино. От началото на 70-те години той изследва мъжеството, насилието, католическата вина и историческите събития, оформили американския културен пейзаж. Неговият творчески отпечатък личи в шедьоври като “Опасни улици”, “Шофьор на такси”, “Разяреният бик”, “Кралят на комедията” “Добри момчета”, “Казино”, “Бандите на Ню Йорк”, “От другата страна”, “Вълкът от Уолстрийт”. Скорсезе е майстор на мрачните психологически портрети и мащабните фрески. Има усет за епоса и интимното. Дирижира и естетизира древните нагони и импулси, превръща суровото физическо насилие в отправна точка за художествено осмисляне на обществените процеси и човешката природа. Прави безкомпромисно кино и не се съобразява с комерсиалните конюнктури, с доминиращата комиксова мания и инфантилизацията на културните продук­ти.

И винаги е бил ангажиран с каузата киното да бъде преживяване за голямото платно. Миналата година представи “Ирландецът” и показа, че не желае монументалният му 208-минутен епос за американската мафия и нейните връзки със легендарния профсъюзен бос Джими Хофа да бъде пропилян на малки екрани.

“Бих посъветвал всеки, който иска да гледа повечето ми филми - или повечето филми изобщо - моля ви, моля ви не ги гледайте на телефон. Може би на таблет, но нека е голям таблет”, каза майсторът на мъжкото кино в интервю по време на медийната си обиколка по повод пускането на мегапродукцията на “Нетфликс”.

Филмът с Робърт Де Ниро, Ал Пачино, Джо Пеши и Харви Кайтел е мащабен, епичен, многопластов и действително е създаден за възможно най-големия екран и най-пълноценното екранно преживяване. Но зрителските навици се променят, особено сред младите. Много хора реагираха на молбата на Скорсезе със снимки в социалните мрежи, на които се вижда как са си пуснали “Ирландецът” на телефони и дори на екранчето на смартчасовник. Което е страшно тъжно и доказва тезата на Скорсезе, че истинското кино е в криза.

Наскоро той разобличи и безумно елементарните и невдъхновени супергеройски комиксови продукти като антикино и правилно ги оприличи на “тематични паркове”, които имат малко общо с филмовото изкуство.
Преди това той пусна и един от най-личните си филми - “Мълчание”. Творбата бе епохална костюмна драма по изключително успешния роман на Шусаку Ендо. Това е историята на млад йезуитски свещеник (Андрю Гарфийлд), който отива в Япония през XVII век, за да помогне на местната църква и да разбере дали са верни слуховете, че неговият ментор отец Ферейра (Лиъм Нийсън) е извършил вероотстъпничество.

За разлика от други титани на неговото златно поколение като Франсис Форд Копола и Оливър Стоун, Скорсезе продължава да поддържа върховно ниво и да демонстрира на младите си имитатори как точно се прави филм. “От другата страна” и “Вълкът от Уолстрийт” вече са модерни класики и вълнуващи учебници по кино - енергията и техническото превъзходство на тези визуално пленителни произведения са ненадминати и непосилни дори за най-амбициозните по-млади звезди на режисьорската професия.

Влиянието на Скорсезе остава огромно. Дори в стерилната и политически коректна среда на идеологически догми и гротескна омраза към “старите бели мъже”, Скорсезе е недостижим титан на “великата илюзия” и подвижните картини. Вече половин век той прави истинско кино, което отлежава като най-превъзходното и желано вино.

Свързва ни дълбоко приятелство и творческо партньорство 

Познавам Марти толкова отдавна, той е един от онези хора, които правят живота ти различен, вълнуващ и съдържателен. С него свързана една невероятна ера в киното и в моята лична кариера. С Марти се сприятелихме много още в началото на 70-те по време на “Жестоки улици”, после направихме “Шофьор на такси”, “Разяреният бик”, “Ню Йорк, Ню Йорк”, “Кралят на комедията” “Нос Страх”, “Добри момчета”, “Казино”. Никога няма да забравя общите ни творчески моменти и винаги бих работил с него отново. С него ни свързва дълбоко приятелство и творческо партньорство.

Робърт де Ниро, актьор и продуцент

“Шофьор на такси” е от най-важните в историята 

Всички млади режисьори обожавахме и следяхме Скорсезе. Всеки искаше да прави кино като него. Той е велик. “Шофьор на такси” е един от най-важните филми в историята на киното. Най-силният и мрачен психологически портрет. Има слух, че Скорсезе почти е бил готов за застреля човек от студиото, който е искал да цензурира сцените с насилие в “Шофьор на такси”. Младият Скорсезе е бил невероятно отдаден на своето изкуство.

Куентин Тарантино, сценарист и режисьор

Жив класик на американското кино 

Марти е живият класик на качественото американско кино - начинът, по който разказва история, методите му на снимане, филмовата му ерудиция, работата с актьорите. Никой не може да режисира филми както Мартин Скорсезе, човекът е от друга планета, образно казано. Толкова привилегирован се чувствам от обстоятелството, че в последните 15 години работим редовно заедно. Той е велик визионер.

Леонардо ди Каприо, актьор и продуцент

Събира Леонардо ди Каприо и Робърт де Ниро

За “Ирландецът” Скорсезе събра на екрана “четиримата конника на екранния апокалипсис” - Робърт де Ниро, Ал Пачино, Джо Пеши и Харви Кайтел. Това беше и първата му колаборация с Пачино. За новия си филм “Убийците на цветната луна” режисьорът събира Робърт Де Ниро и Леонардо ди Каприо. С Де Ниро премина първата половина от шеметната кариера на Скорсезе, а в последните две десетилетия той работи редовно с ди Каприо. Очакванията към филма са огромни, а снимките трябва да започнат догодина.

Коментари

Задължително поле