Мая Манолова на всеки километър

Общественият защитник пътува показно с БДЖ, след като остана без превоз от НСО

Изпълни „обещание” за парното във вагона

В 6:40 ч. сутринта на 6 ноември на Централната гара в София настъпва необичайно оживление. В демонстрация, че може да пътува и като редови гражданин, след като остана без превоз от НСО (виж другия текст), Мая Манолова пристига на перона за бързия влак №2601 „Златни пясъци” за Варна.

В понеделник тя пътува с автобус до Стара Загора, но случва на бивш шофьор от службата за охрана. Във вторник, облечена в черно спортно яке на бели точки, загърната с дебел шал, с малко куфарче на колела в ръка, в 6:55 ч. националният омбудсман се оставя в ръцете на Българските държавни железници.

За да не бездейства по време на близо осемчасовото пътуване, е обявила „приемна” във второто купе на първия вагон от втора класа. „Ивентът” е промотиран сред гражданите във фейсбук страницата й и на сайта на институцията още в неделя следобед. Но най-многобройните участници в него, разбира се, се оказват репортерите, операторите и фотографите – около 15 на брой. Пиарката на омбудсмана разпитва от кои медии са малцината сред тях, които не познава.

Още преди влакът да излезе от София, вече има пряко включване по една от телевизиите, до Мездра - и по всички останали. „Това, от което ми е неудобно, е огромният медиен интерес. Ежедневно хиляди хора пътуват с влак и автобус”, казва Манолова. Самата тя за последно използвала услугите на БДЖ преди три години – до Мездра, в подкрепа на протест срещу закриване на линии.

Предната вечер Слави Трифонов е обявил от ефира на шоуто си, че ще осигури кола и шофьор на омбудсмана. С подобни предложения й се обадили още десетки хора - както приятели, така и непознати. Сред тях бил и заместник-омбудсманът на Македония Васка Мустафа, която е била на посещение у нас.

Но Манолова иска да е „сред хората”. „Общественият транспорт е за българските граждани и следователно трябва да бъде и за представителите на институции, и за политиците”, заявява тя пред поредната камера. По-късно – на гарата в Плевен, я питат дали лятото ще я видим на колело. „Да, защо не”, гласи моменталният отговор.

Вагонът е полупразен, но от държавния превозвач са се постарали – спирките на влака се обявяват по уредбите в купетата, нещо нечувано за редовните пътници, какъвто е и репортерът на „Труд”. Обаче има гаф – точно вагонът на Манолова се оказва с развалено парно. Кондукторка притеснено обяснява, че във влака има електричар, който обаче не можел да се справи с аварията, затова на Мездра ще се качи друг.

„Всеки момент трябва да оправят парното”, обещава и Манолова на пътниците. „Обещанието” й скоро е изпълнено и към Червен бряг вагонът започва да се затопля.

Вторият вагон (в който парното работи) е пълен, а в нейния има само десетина редови пътници. Но даже и тримата от съседното купе не проявяват интерес към „приемната”.

Все пак граждани с оплаквания се намират. Първият човек, който влиза в купето на Манолова и нейния екип, е българка, живееща в Германия. Казва, че дошла в България специално за среща с омбудсмана, но не споделя историята си. Следват гражданин с проблемен кредит и жителка на Червен бряг, която се жалва от срутен мост. „Седнете тука да ми пазите топло”, приканва Манолова мъж, който се качва от Мездра. След мощното медийно отразяване, на тази гара седем души хващат влака специално заради „приемната”. Други двама набързо си изливат мъката през прозореца.

На Червен бряг пред купето на омбудсмана се образува опашка от десетина души. „Призовавам повечето институции да действат така”, казва въодушевено Манолова в поредно изявление пред медиите. „С екипа ми ще се справим с наличния ресурс. Моля хората да ме извинят, че ги занимаваме с нашите проблеми”, уверява тя.

На гарата в Плевен я чакат с букети. Както и естествено - телевизионни камери. Брифингът се състои на вратата на вагона.

Тук репортерът на „Труд” слиза, за да хване обратен влак към редакцията в София.

 

Популизъм

„Не е страшно човек да се качи в обществения транспорт“

Не искала кола на НСО

02-1“Влакът е подходящият обществен транспорт до Варна. Освен това, както виждате, осемте часа пътуване могат да бъдат уплътнени в разговор с хората за мобилна приемна. Единственото нещо, което ме притеснява, е интересът, който предизвиква тази приемна сред медиите. Просто е неудобно да привличаме вниманието с нещо, което хората правят всеки ден и това да се превръща в събитие. За хората това е ежедневие.

Това е повод всички представители на институции и политици да се замислим по този въпрос. Никак не е страшно човек да се качи в обществения транспорт.

Никога не съм искала кола на НСО. Наистина работата на институцията е изцяло на терен, не само аз, но и колегите са на терен. Такъв е характерът на работата. Няма как да защитаваш хората от София, от кабинета си, от жълтите павета. И няма как наличните автомобили, с които разполага институцията, да ги взема от колегите, за да ги ползвам аз.

Чувствам се изключително добре сред хората, изпълнявайки функциите на омбудсман. Имам още две години мандат. Работя за гражданите. Това е полезно за хората, чувствам се удовлетворена”, заяви Мая Манолова.

 

По пътя

За осем часа постъпили 117 жалби

Ще я закарат до София

Кръстина Маринова,

ТРУД, Варна

picture-991_640x480Споделеното пътуване трябва да се уреди нормативно. Това каза след пристигането си на жп гарата във Варна омбудсманът Мая Манолова. Тя призна, че има колебания да ползва на връщане за София оферти от сайтовете за споделеното пътуване, защото няма как омбудсманът да прави нещо, което не регламентирано в закона. “Ще се опитаме да помогнем да се сложи ред и правила от правна гледна точка, но ще внимаваме с нашата намеса, за да бъде в интерес на хората”, коментира Манолова.

За близо осем часа пътуване с влака от София до Варна, където отвори приемна, до нея са постъпили 117 жалби, но много повече хора са били изслушани. “Видяхме целия спектър от проблеми, които тормозят българските граждани-кредити, банки, частни съдебни изпълнители, продажби на кредити от банки на колекторски фирми, здравеопазване, проблеми с ТЕЛК, промени в медицинската експертиза, които оставят хора без подкрепа от държавата и без пенсии за инвалидност. “, посочи омбудсманът. На репортерски въпрос как ще коментира най-новия анекдот, че омбудсманът, президентът и премиерът се срещнали в метрото, Манолова пожела това да стане ежедневие. Във Варна тя се срещна със служители от авиокомпания “Ер Виа”, които не са получавали заплати от няколко месеца. Те ще я закарат до София.

 

Бюджет 2019

3 159 000 лв. разходи предвидени за институцията

Заплатата на началничката е около 5000 лв.

Омбудсманът Мая МаноловаСъгласно чл. 21., ал. 1 от Закона за НСО специализиран транспорт в мирно време се осигурява на МС, Конституционния съд, заместник-председателите на НС, председателя на Върховния касационен съд, председателя на Върховния административен съд, омбудсмана и кмета на столицата.

В параграф 14 от Преходните и заключителни разпоредби на проекта за Бюджет 2019 е предвидена поправка в Закона за НСО, с която омбудсманът се заличава от списъка.

За институцията в Бюджет 2019 са предвидени 3 159 000 лв. разходи.

Съгласно Закона за омбудсмана Мая Манолова получава основно месечно възнаграждение в размер 90 на сто от основното месечно възнаграждение на председателя на парламента – около 5000 лв.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Политика