Арестуван е бившият шеф на контраразузнаването в Македония

Благотворителен концерт събира пари за възстановяване на паметника на Шести артилерийски полк в Сливен

Обучаваха общинари да помагат на домоуправители

Президентът удостои с плакет „Св. св. Кирил и Методий“ Съюза на българските писатели (СНИМКИ)

Тръмп: САЩ остават стабилен партньор на Саудитска Арабия въпреки съмненията покрай смъртта на Хашоги

Българите зад граница искат да ги представляват нови организации

Столична община: Изтича срокът за такса смет

Нов препъникамък за Брекзит – Гибралтар Испания плаши с вето споразумението за напускане

Все повече млади в САЩ предпочитат съвместно съжителство без брак

Стълб спасил влака в Кресненското дефиле от падане в реката

Премиерът на Испания обяви, че може да насрочи предсрочни избори

Менте намаления дебнат този Черен петък Ако на витрината пише “- 70%”, всички стоки трябва да са със 70 на сто по-ниски

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в сряда, 21 ноември 2018

Дворът на кирилицата посрещна висши държавници от Бурятия, Калмикия и Чечня Откриха още 4 бюст-паметника в Алеята на писателите

Бумащина спира 30 млн. лв. за лекарите Всяка година касата пренасочва огромна сума от перо на перо

Меглена Кунева: МОН работи с общините за реформата в образованието

Снимка: МОН

Министерство на образованието и науката и общините работим в много тясно сътрудничество във връзка с прилагането на новия Закон за предучилищното и училищно образование и Закона за професионалното образование. Това заяви вицепремиерът и министър на образованието и науката Меглена Кунева, която участва в откриването на годишната среща на местните власти в Албена, съобщават от МОН.

Срещата се организира от Националното сдружение на общините. В постоянен контакт сме с кметовете и министерството ще продължи да оказва подкрепа на общинските училища, каза Кунева. Тя призова за професионалното образование да се работи заедно с бизнеса.

В Пловдив с кмета инж. Иван Тотев стартирахме пилотен проект за обучението на кадри за нуждите на местния бизнес и Тракия икономическа зона. Създаваме образователно-индустриален борд, който да насърчава и съдейства за успешните партньорства между училища и работодатели. Амбицията е моделът да бъде пренесен и в други общини. Бордът ще подпомага разработването на иновативни ефективни практики на сътрудничество между училищата и работодателите за преодоляване на недостига на умения на секторно ниво.

По отношение на реформата, министър Кунева обясни, че всяка община трябва да прави регистър на общинските детски градини и центрове за подкрепа за личностно развитие. Заварените към влизането в сила на закона основни училища могат да се преобразуват в обединени училища след анализ и становище на регионалното управление на образованието и решение на съответния общински съвет. Предложенията за откриване, преобразуване и закриване на държавните и общинските училища, както и на държавните и общинските центрове за специална образователна подкрепа, на ученическите общежития и на астрономическите обсерватории се внасят в срок до 31 май и се разглеждат за следващата учебна година.

Общините трябва да изготвят списък на децата, които следва да постъпят в групи за предучилищна подготовка и в I клас, и го изпращат в срок до 1 март в училищата и детските градини на тяхната територията. В срок до 15 септември училището изпраща в съответната община сведение за децата, записани в предучилищна група и в I клас към момента. До 30 септември общините осъществяват дейности по установяване на причините за непостъпване в І клас на ученици от приложения списък. За осъществяване на приема в I клас за всяко населено място с повече от едно училище, общините разработват система за прием, в която водещ критерий е близостта на училището до настоящ адрес на родителите/настойниците и/или най-краткото време за достигане до училището.

Преминаването на училищата от държавни в общински доближава гимназиите, и най-вече професионалните, до бизнеса и подпомага регионалното развитие, подчерта министър Кунева. Това не е преобразуване, а промяна във финансиращия орган. Министерството на образованието и науката провежда трайна политика, насочена към децентрализация на отговорностите по отношение на училищата. Логиката е много ясна – когато общината финансира, тя има много по-големи възможности да развива регионална политика, да търси връзки с местния бизнес, да влияе върху приема, да прави предложения за пренасочване на бройки от една в друга специалност. Бих искала да обърна внимание, че общинските училища имат допълнителни възможности за дофинансиране, когато алтернативата е закриване на паралелки и отпадане на професии и специалности. Местната власт най-добре познава района, възможностите му за развитие, потребностите на бизнеса и очакванията на хората, допълни Меглена Кунева.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.