Министър Вълчев: Във висшето ни образование има краен модел на академично самоуправление

Парламентът регламентира създаването на Национална карта на Вишсето образование. Това се случи след като депутатите приеха текстове от Закона за висшето образование на второ четене.

Тя трябва да определя профилната и териториалната структура на висшето образование в страната по професионални направления и специалности от регулираните професии в съответствие със социално-икомомическото развитие и потребностите на пазара на труда.

Снимки: Пламен Стоименов

"Националната карта за висше образование няма да върне профилната структура изцяло към държавното планиране, а по-скоро ще бъде рамка", обясни по време на дебатите министърът на образованието Красимир Вълчев. По думите му на 90% от професионалните направления, системата е достигнала предела си на разрастване и фрагментиране.

„Последните три десетилетия българската система на висшето образование се характеризира с един краен модел на академично самоуправление, което доведе и до самостоятелни стратегии, в това число и за профилно развитие на висшите училища. Откриха се 14 нови висши училища. Този модел не беше вкаран в обща рамка, доведе до избуяване на предлагането на висше образование. Доведе до това Северен Централен район да има 4 центъра на икономическа наука, Пловдив – 5, много други подобни примери мога да дам. За съжаление, въпреки че последните години системата се сблъска с негативния демографски тренд, продължават напъните за екстензивно и профилно развитие“, допълни министърът.

Коментари

Задължително поле