Сергей Станишев: Пак изпуснахме победата като през 2017-а Вместо единна кампания, имахме паралелни кампании на всички кандидати, каза 5-ият в листата на БСП

Борисов след изборната победа: Съзнавам, че нашите грешки, макар и осъзнати, може да ги поправим само с много работа

Управляващата „Право и справедливост“ спечели изборите в Полша

ВМРО ще инициира среща на всички избрани за евродепутати от България

ЕНП остава първа политическа сила в Европейския парламент

Мария Габриел: Благодаря на българите, че ни дадоха прошката си днес

Десницата на Меркел води, втори са Зелените (обзор) “Алтернатива за Германия” взе 10,6 на сто

Бюлетините вече пристигат в зала „Арена Армеец”

Бойко Борисов няма да коментира днес изборната победа В брифинга на ГЕРБ ще участват избраните за евродепутати

Марин льо Пен води пред Еманюел Макрон на евроизборите във Франция

ЦИК обяви края на изборния ден

МВнР: Изборният ден в Халкидики приключи с достатъчен брой бюлетини

Мъж от Смядово стана донор, спасява човешки живот

Йордан Цонев: Резултатите ни удовлетворяват – връщаме си третата позиция

Осем кандидати за наследник на Мей (ИНФОГРАФИКА) За фаворит е сочен Борис Джонсън

Министър Вълчев: Финансирането е само един от инструментите, с които подпомагаме и регулираме образователната система

Всяка година добавяме нещо във финансирането на училищата и на образованието в университетите, то е само един от инструментите, с които подпомагаме и регулираме системата. Това заяви в Благоевград министър Красимир Вълчев, предава БГНЕС.

Днес в Югозападния университет „Неофит Рилски“ министърът на образованието и науката Красимир Вълчев изнесе публична лекция на тема „Образованието като публично благо. Финансиране на системата на образованието в България“.

„Финансирането е само един от инструментите, с който подпомагаме и регулираме системата. И в училищното, и във висшето образование основна цел е да осигурим равен достъп до добро образование. Макар че в училищното образование цел е всяко едно дете да бъде обхванато и да има образование, докато нямаме такава цел във висшето образование“, каза на брифинг министър Вълчев.

Според него, въпреки това, трябва да се осигури равен достъп до висшето образование, финансирайки издръжката на обучението.

„Тази издръжка от няколко години се диференцира не само в зависимост от професионалното направление, а в зависимост от комплексна оценка за качество и реализация. Отделно от това имаме инструменти, които са насочени за подпомагане на достъпа на инструментите за висше образование – а те са стипендиите, финансирането на храненето в студентските столове, на пребиваването в общежитията“, аргументира се министърът на образованието и науката.

От 2010 години има и система за студентско кредитиране, която е банково базирана. При нея студентът може да си вземе заем, независимо от имущественото му състояние. Тоест има равен достъп до тези заеми. Тази система е необходима, тъй като има регламентиран модел на споделено финансиране, при който студентите поемат част от цената на обучението си в държавна поръчка.

„Догодина това, което ще добавим като инструмент за насърчаване на студентите, е да правят политики в определени области. Финансираме и материално-техническата база, която е изградена в миналото от държавата, сега голяма част се финансира от самостоятелните бюджети на ВУЗ-овете. Отделно от това финансираме и научната дейност. Миналата година увеличихме стипендиите на докторантите и направихме 11 национални научни програми – увеличихме средствата за Фонд „Научни изследвания“, увеличихме средствата за т.нар. „Национална пътна карта“, каза още министър Вълчев.

Според него образованието много трудно се оценява в обществената възвръщаемост на средствата, защото ефектите от образованието са невидими, но дългосрочни.

„Държавата максимално легализира приема в държавните висши училища, и той достигна максимума си през 2014 – когато близо 80% от среднообразованите се включват в системата на висшето образование. Една такава система бе нежелателна и доведе до нерационално търсене на висше образование само заради дипломата, но не и за придобиване на знания и умения в търсене в областта на различни науки. За съжаление в педагогическите и инженерните науки, където има очакван най-голям недостиг, дори в природоматематическите, въпреки либерализацията имаме дефицит. Ние предприехме да увеличим приема в професионалните направления като механизъм да обвържем търсенето на образование с търсенето на пазара на труда“, каза министърът на образованието.

Той коментира и опасенията на обществеността в Благоевград от закриване на факултети в университета: „ЮЗУ е един от 5-те широкопрофилни университета. Но ние правим оптимизация за по-малко профили във ВУЗ-овете. ЮЗУ обучава в най-много профили, което е добре, но и притеснително заради намаляващия брой студенти. ЮЗУ е създаден като специализирано училище, като стремежът е и останалите такива да се върнат към профила на специализация“, каза по темата министър Вълчев.

Посещението му в Югозападния университет „Неофит Рилски“ бе по покана на ректора на университета проф. д-р Борислав Юруков.

Лекцията е част от традиционно провежданите публични лекции и гостувания, организирани от Стопанския факултет, на утвърдени общественици и експерти от сферата на финансите, публичните политики и икономиката.

АКО ВИДИТЕ НЕЩО ЛЮБОПИТНО, НЯКОЕ НАРУШЕНИЕ ИЛИ ПРЕСТЪПЛЕНИЕ, СНИМАЙТЕ И ПРАЩАЙТЕ ВАШИТЕ СИГНАЛИ НА МЕЙЛА НА „ТРУД“ – trud@trud.bg и trudonline@gmail.com

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.